עשרות משפחות בעלות ילדים עם צרכים מיוחדים ונכויות מוצאות את עצמן בימים אלו במרחב שמהווה עבורן אי בודד, המנותק מהחוויות הקשות והפחדים שהותירו מאחור בערים המופגזות בדרום ובצפון. כפר הנופש "נהר הירדן", שמארח בימות השנה ילדים ונוער לחופשות מותאמות לנכויות הקשות שעמן הם מתמודדים, הפך עם תחילת המלחמה בדרום למתחם אירוח לילדים ולבני משפחותיהם, והוא מבקש לתת להם את המרחב לשקט.
"מהרגע הראשון שנכנסו לפה ראינו כל כך אהבה ונתינה אין-סופית", תיאר מוטי לוגסי מאשקלון. הוא ורעייתו הילה, ושני ילדיהם - אחד מהם על הרצף האוטיסטי - הגיעו לכפר הנופש עם תחילת המלחמה. "אתה רואה את החבר'ה שנמצאים פה, שמתנדבים, וכמה שהם רוצים לעזור לך בכל דבר", שיתף.
1 צפייה בגלריה
היום ה-20 למלחמה מקום מיוחד שמארחות משפחות עם ילדים מוגבלים במלחמה יאיר קראוס
היום ה-20 למלחמה מקום מיוחד שמארחות משפחות עם ילדים מוגבלים במלחמה יאיר קראוס
"הבת שלי חזרה לנשום, היא פורחת". כמה מההורים שמתארחים בכפר הנופש
(צילום: אביהו שפירא)
הילה סיפרה על הקושי הכפול שעימו נאלצו להתמודד, הן כמשפחה תחת איום הרקטות של חמאס והן כהורים לילד עם צרכים מיוחדים. "כשיש תקופות כאלו הוא חווה רגרסיה", הסבירה. "זה יכול להיות חזרתיות, הוא לא מסוגל להתרכז במשהו יותר משתי דקות וצמוד למסכים. אנחנו מנסים בתוך חוסר שליטה לייצר שגרה ושעות קבועות. אני הצטיידתי בתרופות מראש אז יש לי את ההגנה הזאת, אבל זו טלטלה".
בינתיים, שמחה זילברשטיין לא רואה את מועד חזרתה הביתה לאשקלון עם בני משפחתה, שמתארחים בכפר המיוחד. "הילדים כרגע עוד לא מרגישים מספיק מוכנים לחזרה הביתה. ניסינו אתמול תרגיל מסוים ואמרנו להם 'בואו הולכים', אבל זה עוד לא שם", שיתפה. "התחושה שהמקום הזה נתן להם היא של בית. לא יאמן שהילדים אומרים 'אמא, אני חוזר הביתה' (כשהם הולכים לדירה שבה מתארחים, י"ק). המילה בית עבורנו היא עוגן, היא משפחה. הילדים מרגישים חלק מקהילה חדשה ואיכותית שמאפשרת להם לנשום. הבת שלי, בת 16, חזרה לנשום ומילדה שנכנסה לתוך עצמה וחוותה פחד נוראי היא פשוט פורחת".
שלום אשכנזי, מנכ"ל "נהר הירדן", סיפר כי המקום מאפשר את המנוחה והחופשה לילדים, לנוער, לחולים ולנכים ללא כל תשלום, והוא נתמך בתרומות, שכעת אינן מכסות את הוצאות האירוח של המשפחות, לזמן ממושך כל כך. הוא תיאר כי המדינה מנצלת את זה, וכשראשי הכפר מבקשים תקציב לכיסוי ההוצאות המדינה מתעלמת. הם פועלים כעת מול בכירי משרד התיירות כדי שיכירו בהם כבית הארחה רשמי הזכאי לקבל את המימון לאירוח, כפי שמקבלים בתי מלון ומרכזי הארחה ברחבי המדינה.