2 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
עד כה נהרגו במהומות יותר מ-150 בני אדם. מהסא אמיני ומחאה במהלך הלווייתה
דו"ח פתולוגי רשמי מטעם איראן קבע כי מהסא אמיני בת ה-22, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר, לא נהרגה בעקבות מכות שקיבלה - וקשר בין מותה למחלות רקע שהובילו לאיבוד הכרתה. "ההחייאה שעשו לה לא הצליחה, וכתוצאה מכך נגרם נזק מוחי", כתב חוקר מקרי המוות, והוסיף שאמיני אף חזרה להכרה למשך זמן קצר. "היא מתה כתוצאה מקריסת מערכות, שנגרמה מהיפקוסיה מוחית (מצב שבו המוח אינו מקבל מספיק חמצן)". הוא הוסיף שכשהייתה בת 8, עברה ניתוח בעקבות גידול במוחה.
החוקר הדגיש כי מותה של אמיני לא נגרם כתוצאה ממכות בראש ובגפיים, אך לא ציין אם היא סבלה מפציעות כלשהן. אביה של אמיני טוען שהיא סבלה מחבלות ברגליה, והטיל על המשטרה את האחריות למותה. אמיני, נזכיר, נעצרה בטהרן ב-13 בספטמבר מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה, ומתה שלושה ימים לאחר מכן. מותה הוביל להפגנות הגדולות ביותר שנראו באיראן מאז המחאה ב-2019 שפרצה בעקבות המשבר הכלכלי, שבה לפי הדיווחים נהרגו כ-1,500 בני אדם.

2 צפייה בגלריה
ניקה שהקראמי נערה בת 16 שנעלמה במהלך מחאת החיג'אב ב טהרן ב-20 בספטמבר ונמצאה מתה יום לאחר מכן עם חבלות קשות איראן הפגנות
ניקה שהקראמי נערה בת 16 שנעלמה במהלך מחאת החיג'אב ב טהרן ב-20 בספטמבר ונמצאה מתה יום לאחר מכן עם חבלות קשות איראן הפגנות
המשפחתה טוענת שהוכתה, ושהרשויות ניסו להסתיר את מותה. שהקראמי
משפחתה של אמיני אינה היחידה שלא מאמינה למשטר: גם משפחתה של ניקה שהקראמי בת ה-16, שנהרגה כשיצאה להפגין נגד המשטר בעקבות מותה של אמיני, לא מקבלת את גרסת השלטונות שלפיה בתה נפלה אל מותה מבניין גבוה. לדברי האם, נסרין, בתה נהרגה כתוצאה ממכות שקיבלה בראשה במהלך ההפגנות, ומותה נשמר בסוד במשך תשעה ימים. לטענתה, הרשויות אף חטפו את הגופה של בתה מחדר מתים כדי לקבור אותה באזור מרוחק, בניגוד לרצון המשפחה.
לפי טהרן, שמונה בני אדם שעבדו בבניין שממנו נפלה שהקראמי נעצרו בחשד למעורבות במותה, ו"אין שום ראיה" שתומכת בטענות שאותן מפיצה לכאורה "התקשורת הזרה", ולפיהן משטרת טהרן הרגה אותה. במותה הפכה שהקראמי לסמל נוסף של "מחאת החיג'אב" נגד המשטר, שבה ממלאות הנשים תפקיד מרכזי: בסרטונים שמועלים לרשת הן נראות בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – ואף גוזרות את שיערן. חלקן מעיזות להתייצב בשיער חשוף מול אנשי כוחות הביטחון האיראניים.
ההפגנות באיראן החלו באמצע ספטמבר, אחרי מותה של אמיני. זמן קצר לאחר מכן, ב-20 בספטמבר, מתה שהקראמי - והתקשורת הממלכתית באיראן דיווחה שגופתה נמצאה בחצר בניין ב-21 בספטמבר. אטאש, דודתה של ניקה, סיפרה כי בערב שבו יצאה אחייניתה להפגין ברחובות טהרן היא העלתה לאינסטגרם שלה סרטון שבו נראתה שורפת כיסוי ראש. אטאש אמרה ל-BBC בשפה הפרסית כי הקשר עם ניקה ניתק בסביבות 19:00, כשעתיים לאחר שיצאה להפגין, וכי בהודעה האחרונה ששלחה לחברה כתבה הנערה שאנשי כוחות הביטחון רודפים אחריה.
בהמשך השלימה אטאש עם גרסת השלטונות, אך מקורב למשפחה אמר ל-BBC כי הרשויות כפו על בני משפחתה של ניקה למסור הצהרות שקריות על נסיבות מותה - וכי ההצהרות של הדודה אטאש והדוד מוחסן היו "אחרי חקירות אינטנסיביות ואיומים שירצחו בני משפחה אחרים". אחרי שאטאש התבטאה בחופשיות על מותה של ניקה היא נעצרה, וכך גם מוחסן. לפי הגורם שמקורב למשפחה, ההצהרות השקריות פורסמו לפני שחרורם ממעצר.
לפי ארגוני זכויות אדם, עד כה נהרגו יותר מ-150 בני אדם בעימותים באיראן, מאות נפצעו ואלפים נעצרו. המשטר האיראני טוען שההפגנות הן "מזימה" של אויביה של איראן - ארה"ב וישראל - וכי בעימותים נהרגו לפחות 20 מאנשי כוחות הביטחון על-ידי מפגינים חמושים.