ישיבת הפתיחה של המושב השני של הכנסת ה-25 נפתחה היום (שני) בדקת דומייה לזכר קורבנות המלחמה ובתפילה לשלום חיילי צה"ל. בכניסה למשכן הכנסת הוצבה פינת זיכרון לקורבנות, חברי הכנסת הדליקו נרות. הנשיא יצחק הרצוג הדגיש: "העם דורש אחריות בהחזרת הביטחון ושיקום האמון". נתניהו הזהיר את חיזבאללה ואיראן מפני הדלקת חזית הצפון: "המחיר שתשלמו יהיה כבד". בזמן הישיבה: אזעקה נשמעה בירושלים, יושבי המליאה פונו למרחבים המוגנים. ynet העביר את המליאה בשידור ישיר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "בקרב רבים מאוד בציבור הישראלי יש כעס וכאב, יש משבר אמון במדינה שחייבים להתייחס אליו ולפעול בהתאם ומהר. המדינה ומוסדותיה חייבים ליישר קו עם הסטנדרטים שהעם המדהים והמופלא הזה מציב בשעתו הקשה. העם דורש אחריות בהחזרת הביטחון ושיקום האמון".
הרצוג התייחס ל"קולות מסוכנים, הולכים ומתחזקים, שלוקחים מדינה שלמה אחורה - אל עברי פי פחת - ומתחילים לזרוע זרעים של פירוד ושנאה. אסור לזה לקרות". לדברי הרצוג, "לעם ישראל המופלא יש דרישות מוצדקות וציפיות. יש לו ציפיות מאיתנו - מנהיגי העם. יש לו ציפיות מהבית הזה. אני אומר בפשטות: אסור לנו לצאת מהמלחמה הזאת כמו שנכנסו אליה. זה נכון ברמה המדינית, ברמה הביטחונית וברמה הפנים-ישראלית - הפוליטית והחברתית. יש כאן חובה ברורה ובסיסית - לבירורים נוקבים, לבדיקות מכל סוג, להפקת לקחים ומסקנות".

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נחקור הכול עד תום". נתניהו, היום
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הזהיר מהמשך הקיטוב בעם. הרצוג
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"ננצח את חמאס - גם אם העולם לא יאהב את זה". לפיד
(צילום: שלו שלום)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנשא דברים גם הוא במליאה, אמר: "גם בחלוף 75 שנים לכינונה של ישראל, מלחמת העצמאות טרם הסתיימה. זו שעה של עמידה איתנה מול כוחות ברבריים. היעד שלנו - ניצחון מוחץ על החמאס, מיטוט שלטונו והסרת האיום שלו על מדינת ישראל אחת ולתמיד. התנאים לניצחון - אחדות ונחישות. העם מאוחד, הצבא מאוחד, והנהגת המדינה מאוחדת".
נתניהו טרם לקח אחריות על חלקו באירועים, אך אמר: "יש הרבה שאלות על האסון שאירע לנו. נחקור הכול עד תום, והתחלנו ליישם לקחים. אבל עכשיו אנחנו במטרה אחת - לאחד כוחות ולהסתער לניצחון. לצורך זה דרושה נחישות והקרבה, אבל אנחנו ננצח כי מדובר בעצם קיומנו במרחב הזה שיש בו הרבה כוחות חשוכים", הוסיף נתניהו. הוא הזהיר את חיזבאללה ואיראן: "הנשיא ביידן אמר לכם Don't, אני אומר - תיזהרו. אל תבחנו אותנו בצפון. המחיר שתשלמו יהיה כבד".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר במליאת הכנסת שיש לפעול יחד באחדות עד הניצחון, אך אמר כי יש לשאול איך ייראה הניצחון הזה. "יש רק דרך אחת שזה יכול להסתיים - נחזיר את החטופים ולא יהיה חמאס בעזה. זה ייקח זמן ויצריך שימוש בכוח רב. גם אם העולם לא יאהב את זה - אז שלא יאהב את זה. לא הילדים שלהם נרצחו, אלא שלנו. ואנחנו צריכים לוודא שהאיום הזה לעולם לא ירחף מעל ראשם, אנחנו לא נעצור עד שנוודא את זה".
בפתח הישיבה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ביקש לנחם את משפחות הקורבנות והודה לאזרחים שהתגייסו לסייע. "עת צרה היא ליעקב, אפילו מדינת ישראל למודת המלחמות לא התמודדה מעולם עם מכה כל כך כואבת בהיקפה, בעוצמתה, ברשעותה ובאכזריותה כלפי אזרחים וחיילים כאחד", אמר אוחנה. תא"ל במיל' אביגדור קהלני, מגיבורי מלחמות ישראל, נשא תפילה לאחר דברי אוחנה.

5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דקת הדומייה בפתיחת המושב השני של הכנסת ה-25
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
אהוד ברק ביציע המליאה
(צילום: שלו שלום)
גם יושבי ראש ועדות החוץ של בתי המחוקקים של ליטא, לטביה ואסטוניה; זיגימנטס פאביליוניס, ריחרד קולס ומרקו מיכלסון (בהתאמה) נוכחים ביציע הכבוד של מליאת הכנסת לאות הזדהות עם מדינת ישראל. בנוסף, עשרות שגרירים ממדינות מרחבי העולם כיבדו את הכנסת בנוכחותם.
המושב, שהיה אמור להיראות אחרת לגמרי לפני שבועיים, עם חקיקה אינטנסיבית ורוויית מחלוקות של חוק הגיוס, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואולי אפילו חוקים שמגדירים מחדש את יחסי הדת-מדינה בישראל, צפוי לעסוק בשבועות הקרובים במלחמה בלבד - כאשר עכשיו קיימת ממשלת חירום רחבה עם המחנה הממלכתי, כשגם ישראל ביתנו עשויה להצטרף בסופו של דבר.
חרף זאת, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס בישיבת סיעתו למגעים להצטרפותו לממשלת החירום, ואמר כי "ממוצאי שבת אף אחד לא שוחח איתי, לא מטעם הקואליציה ולא מטעם לשכת ראש הממשלה". לדבריו, "התקשרתי אתמול והיום בבוקר למזכיר הצבאי כדי לדבר איתו ולחלוק תובנות ורעיונות, ולא קיבלתי טלפון בחזרה". ליברמן ציין: "לא שוחחתי עם ראש הממשלה הרבה זמן".