חגיגות יום העצמאות הן בדרך כלל גרנדיוזיות: במות גדולות עם הופעות של אומנים, זיקוקי דינור, דוכני מזון ומוזיקה עד השעות הקטנות של הלילה, שבהם משתתפים ישראלים רבים בכל רחבי הארץ. השנה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר, המלחמה שעוד נמצאת בעיצומה והעובדה ש-134 חטופים עדיין מוחזקים ברצועת עזה, חגיגות יום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל עתידות להיראות מעט שונה בכמה רשויות.
2 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
"להתאחד למען החזרתם הביתה בשלום". עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
במכתב שיזם ראש העיר גבעתיים רן קוניק, המשמש גם כיו"ר ועדת התרבות והספורט של מרכז השלטון המקומי, הוא קורא להצניע את חגיגות יום העצמאות ה-76, לנהוג בסולידריות עם המשפחות השכולות, לכבד את כאבן הטרי ולהתאחד למען החזרת החטופים הביתה בשלום. אל קוניק הצטרפו ראשי ערים נוספים, ובהם ראש העיר כפר סבא רפי סער, ראש העיר גני תקווה ליזי דלריצ'ה, ראשת מועצת קדימה-צורן קרין גרין וראש העיר רעננה חיים ברוידא, שתומכים ביוזמה.
מלבד חגיגות צנועות יותר, קורא קוניק לנהוג באיפוק במהלך יום הזיכרון כולו, לפתוח את בתי הקפה והמסעדות רק החל מהשעה 12:00 בצהריים ולהימנע מהשמעת מוזיקה במקומות ציבוריים, לרבות מקומות בילוי ופנאי. לדבריו, "זוהי עת לסולידריות חברתית, זמן לאחדות והזדהות עם כאב המשפחות השכולות". ראש העיר כפר סבא הוסיף כי "יום העצמאות השנה הוא לא עוד יום עצמאות".
2 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
"זמן לאחדות". קוניק
(צילום: אלעד מלכה)

ראש המועצה המקומית קדימה צורן ציינה כי "ציון יום העצמאות השנה יהיה מהול בעצב יום הזיכרון לחללי צה"ל, יותר מתמיד. מצד אחד, לא ניתן מבחינה רגשית לקיים אירועים כרגיל, כל עוד החטופים עדיין בשבי. מצד שני, אסור לתת לחמאס את הניצחון שלא נקיים את אירועי העצמאות". ראש העיר גני תקווה הסבירה: "אצלינו אירועי הלאום השנה יתקיימו במתכונת שונה. טקס יום הזיכרון יצוין בצורה רחבה יותר כדי לתת מקום ולכבד גם את הנופלים והנרצחים במערכה. את חגיגות העצמאות נקיים באופן מצומצם. עד להשבת כל החטופות והחטופים זו אינה העת לחגוג. הלב שלנו לא שלם".
לסיכום, אמר ראש העיר רעננה כי "המלחמה שטרם הסתיימה, כאב השכול, החשש לגורל החטופים והמורכבת הביטחונית, עומדים לנגד עינינו. נמשיך לפעול לשמירה על שגרת חיינו ועל חוסננו הקהילתי, ברגישות המתבקשת ובהצדעה לכוחות הביטחון".
מנגד, עיריית ירושלים החליטה להחזיר את העדלאידע למרכז העיר לראשונה משנת 1982. העדלאידע צפויה לצעוד ביום שני הקרוב, אך בצל המלחמה היא סופגת ביקורות קשות - גם ממשפחות חטופים, שמסרבות לקבל את צעדות השמחה ברחובות כשיקיריהן עדיין בשבי. כמה מהמשפחות יחד עם אזרחים נוספים אף פתחו עצומה בקריאה לראש העיר משה ליאון לבטל את העדלאידע. "האירוע מנותק מהמתרחש במדינה", אמרה תום ברקאי, קרובת משפחה של אחד החטופים.