גורמים במצרים זועמים על האמירות הישראליות האחרונות בבית הדין הבינלאומי בהאג, שלדבריהם מטילות על מצרים את האחריות לאי-הכנסת סיוע הומניטרי מספק לרצועת עזה. ביומיים האחרונים התקשורת המצרית והערבית מצטטת שוב ושוב את עורך הדין בצוות ההגנה הישראלי, כריסטופר סטיקר, שאמר ביום שישי כי "הגישה לרצועת עזה ממצרים היא תחת שליטת מצרים וכי לישראל אין מחויבות לפי החוק הבינלאומי לאפשר גישה לעזה מאדמותיה".
3 צפייה בגלריה
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
הכנסה של משאיות של סיוע הומניטרי לרצועת עזה
(צילום: Alexi J. Rosenfeld /Getty Images)
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
היום פרסם עיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי ממקורות מצריים כי יוקם במצרים צוות לניהול משברים, שיכלול גורמים דיפלומטיים, משפטנים ואנשי ביטחון שידון בצעדים העתידיים של קהיר בעקבות הטענות הישראליות בפני בית הדין בהאג. המקורות אמרו כי מצרים שלחה תזכיר לבית הדין הבינלאומי בתגובה לאמירות הישראליות וכי היא בוחנת דרכים אחרות וצעדים שקשורים במעבר רפיח. בכתבה אמר אחד המרואיינים כי מצרים הייתה צריכה לכפות על ישראל את התנאים שלה להכנסת הסיוע וכי יש כעת הזדמנות היסטורית ללחוץ על ישראל ועל המדינות התומכות בה, שחוששות מתפקידה של מצרים.
לפי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון, פוליטיקאים מצרים פרסמו ביומיים האחרונים גינויים ל"האשמות הישראליות" כלפי מצרים. חבר הסנאט המצרי, חאזם אל-ג'נדי, אמר כי "ישראל מנסה להדוף את ההאשמות ממנה ולהעבירן למצרים, כדי לטשטש את פשעיה נגד הפלסטינים". הוא הוסיף כי "כל העולם עד למאמציה של מצרים להשיג הפסקת אש". גורמים אחרים טענו כי "ישראל מנסה לגרור את מצרים לסוגיית 'רצח העם' שהיא ביצעה בעזה" והדגישו כי מצרים לא סגרה את מעבר רפיח ליום אחד.
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פלסטינים שהתקבצו באזור מעבר רפיח
(צילום: רויטרס / Saleh Salem)
"א-שרק אל-אווסט" שוחח עם עוזר שר החוץ המצרי לשעבר, רחא אחמד חסן, שאמר כי "מצרים יכולה לספק אישורים בינלאומיים מכל הבכירים שביקרו במעבר רפיח, כדי לאשר שהיא לא סגרה אותו בפני סיוע הומניטרי. אלה, יחד עם תזכיר משפטי עם תמונות וראיות, יוגשו לבית הדין הבינלאומי". הוא הוסיף: "תל אביב היא זו שחוסמת את הכנסת הסיוע לעזה, בעוד שהיא מעוניינת לפתוח את המעבר ליציאת פלסטינים מעזה לסיני, דבר שמצרים דוחה כדי שהפלסטינים לא ייעקרו מאדמתם והסוגיה שלהם תחוסל".
יש לציין כי משרד החוץ המצרי פרסם מספר הודעות מתחילת המלחמה ברצועת עזה, לפיהן מעבר רפיח לא נסגר מעולם ואם הוא נסגר זה היה לפרק זמן קצר בעקבות תקיפות ישראליות באזור. שר החוץ המצרי אמר בדצמבר האחרון: "מעבר רפיח פתוח בצורה קבועה ולא נסגר והוא מאפשר יציאה מעזה למצרים לצורכי לימוד, נסיעה וטיפול רפואי. הוא נסגר ל-4 ימים בלבד כשהיה לא כשיר לשימוש בעקבות נזקים מתקיפה ישראלית".
3 צפייה בגלריה
תיעוד משאיות הסיוע ההומניטארי הנכנסות לצפון רצועת עזה
תיעוד משאיות הסיוע ההומניטארי הנכנסות לצפון רצועת עזה
משאיות הסיוע ההומניטרי. הנושא היה חלק מרכזי בדיון בהאג
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בשישי בערב, אחרי הדיון בבית המשפט הבינלאומי, פרסם ראש שירות המידע המצרי דיאא רשוואן, כי "מצרים מכחישה את טענות ההגנה הישראלית מול בית המשפט הבינלאומי, שמצרים היא האחראית למניעת הכנסת סיוע לעזה". בהצהרות רשמיות הוא הוסיף כי מצרים תשלח תגובה לבית הדין הבינלאומי, כדי להבהיר שהיא לא סגרה את מעבר רפיח וכי "אינה מקבלת כל ניסיון לערער את תפקידה כמי שתומכת בסוגיה הפלסטינית". לדבריו, "כל הבכירים הישראלים הדגישו עשרות פעמים בהצהרות שהם לא יאפשרו הכנסת סיוע לרצועה ובמיוחד דלק. ישראל מאשימה את מצרים כדי לנסות להתחמק מגינוי מצד בית הדין".
ולצד הכעס מההתבטאויות הישראליות בבית הדין, ישנים לחצים על מצרים מצד גורמים שונים להיכנס לתביעה נגד ישראל. אתמול פורסמה ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" כתבה בה ראיינו מומחים ומשפטנים שהסבירו מדוע מצרים צריכה להתערב בתביעה. בדיווח נכתב כי למרות שהדיונים כבר התקיימו, למצרים יש עדיין אפשרות להצטרף לתביעה. מומחה למשפט ציבורי מאוניברסיטת קהיר שהתראיין לעיתון אמר כי הרוח וכללי החוקה המצרית מחייבים אותה להתערב בתביעה כזאת: "אם מצרים רוצה למלא תפקיד ערבי, ולהיות 'האם של מדינות ערב', המדינה הערבית הגדולה שמובילה את הסוגיה הפלסטינית, עליה להתערב בתביעת רצח העם". הוא הוסיף כי "לדרום אפריקה אין שום קשר לתביעה, חוץ מהעובדה שהיא תומכת בסוגיה הפלסטינית, אז מה לגבי מצרים וההיסטוריה שלה עם הסוגיה?". למרות הצורך שהוא רואה בהתערבות המצרית הוא אמר כי להערכתו מצרים לא תתערב בגלל יחסיה עם ישראל והחשש להכעיס אותה.
בינתיים, נמיביה - שכנתה של דרום אפריקה - הביעה זעם על גרמניה, שב-ynet נחשף כי היא מתכוונת להצטרף כצד שלישי ולומר בבית הדין הבינלאומי לצדק כי ישראל "אינה מבצעת רצח עם". נמיביה הייתה בעבר קולוניה גרמנית.

הזעם של נמיביה

"נמיביה דוחה את תמיכת גרמניה בנוגע לרצח העם של המדינה הגזענית ישראל נגד אזרחים תמימים בעזה", נמסר מלשכת הנשיאות במדינה השוכנת בדרומה של אפריקה. "על אדמת נמיביה ביצעה גרמניה את רצח העם הראשון במאה ה-20, בין 1904 ל-1908. ממשלת גרמניה עדיין לא כיפרה על רצח העם שביצעה כאן".
נשיא נמיביה האגה גיינגוב אמר כי גרמניה לא למדה מההיסטוריה "הנוראית", והוסיף כי הוא "המום" מהחלטת גרמניה להצטרף לצד שלישי בתביעה. "גרמניה מתעלמת מ-23 אלף הרוגים בעזה, עליה לשקול מחדש את החלטתה הבלתי-ראויה", אמר.
לפחות 70 אלף נרצחו בטבח הילידים בנמיביה לפני יותר מ-100 שנה. במאי 2021, אחרי יותר מחמש שנים של משא ומתן, הודיעה גרמניה כי היא מכירה בכך שביצעה "רצח עם" בטריטוריה שבה שלטה בין 1884 ל-1915, והבטיחה סיוע בסך 1.1 מיליארד אירו שיתפרס על 30 שנה.