4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
ביידן בנתב"ג, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
התמיכה בישראל בקרב דמוקרטים בארה"ב השתפרה מאוד אחרי ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, ורשמה שיפור קל גם אחרי מבצע "עלות השחר". כך עולה משני סקרי דעת קהל שערך משרד החוץ הישראלי בקרב דמוקרטים בארה"ב. מהסקרים עולה כי ההסברה הישראלית הצליחה באופן יחסי לשכנע את האמריקנים שישראל פעלה במבצע מהסיבות הנכונות ופגעה במנהיגי טרור.
מהסקרים, שנערכו בקרב מדגם מייצג של כ-1,000 בני אדם, עולה כי 56% מכלל הציבור האמריקני נחשף לביקורו של ביידן בישראל. בקרב הדמוקרטים השיעור גבוה משמעותית: 69% נחשפו לביקור. בקרב תומכי הנשיא ביידן 79% נחשפו לביקור, בעוד 40% מכלל האמריקנים לא שמעו כלל על הביקור.
כמעט 70% מהדמוקרטים, או עצמאים הנוטים לדמוקרטים שנחשפו לביקור, הסכימו למסר שהגעתו של ביידן לישראל הוכיחה שהקשר בין ארה"ב וישראל חזק, ושהנשיא ביידן רואה בישראל נכס. 45% מהדמוקרטים ציינו שעמדותיהם כלפי ישראל הושפעו לחיוב.
4 צפייה בגלריה
ההריסות בעזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
ההריסות בעזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
60% סברו שפלסטינים הותקפו, 34% סברו שנהרגו מנהיגי טרור. הריסות בעזה במבצע "עלות השחר"
(צילום: EPA)
השיפור ביחס לישראל היה גבוה יותר בקרב דמוקרטים בני 30 ויותר. 51% מהם חושבים שצריך להיות קשר חזק בין מנהיגים דמוקרטים לבין מדינת ישראל ו-53% חושבים שישראל היא נכס. מהנתונים עולה עוד כי 50% מהצעירים הדמוקרטים שיפרו את העמדה שלהם כלפי ישראל עקב ביקור ביידן.
השינויים בכלל האוכלוסייה מול היציבות בקרב אלו שאינם תומכי ביידן עשויים לאשש באופן עקיף את הטענה שהביקור תרם לחיזוק עמדות יסוד בקרב דמוקרטים ונוטים כלפי ישראל: אלו מהם שמעריכים את הנשיא ככל הנראה באמת שיפרו את עמדתם, ואלו שלא מעריכים את הנשיא נשארו עם העמדות שקדמו לביקור.
מהסקרים עולה עוד כי 65% מכלל הציבור האמריקני נחשפו להסלמה במבצע "עלות השחר". שיעורי הנחשפים האמריקנים גבוהים יותר משיעורי הנחשפים במדינות אחרות. חשיפה בולטת של המעורבים והמתעניינים בנושאים אלו הייתה בעיקר בקרב גברים, מבוגרים, משכילים ובעלי הכנסה גבוהה.
אותם נחשפים להסלמה אמרו כי המידע שצרכו לא שינה את עמדתם כלפי ישראל, כך שלא הייתה השפעה ישירה על עמדתם. בפועל הם קלטו את מסרי שני הצדדים. את המסר שישראל תוקפת את עזה קלטו 46% מהנחשפים, ואת המסר שישראל מותקפת ברקטות קלטו 44%. למסר שישראל הורגת מנהיגי טרור נחשפו 24%.
4 צפייה בגלריה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
כשליש מתייחסים לחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי כזרוע של איראן. נשיא איראן אבראהים ראיסי
(צילום: רויטרס)
מבין אלה שנחשפו להסלמה, 60% סבורים שישראל תקפה פלסטינים, 54% סבורים שישראל הותקפה ברקטות מעזה, 34% סבורים שישראל הורגת מנהיגי טרור ו-14% לא זוכרים. 69% מאלה שנחשפו להסלמה לא שינו באופן מהותי את יחסם לישראל. דעותיהם של 15% מהנחשפים הפכו לחיוביות יותר, בעוד דעותיהם של 15% מהנחשפים הפכו לשליליות יותר.
בהשוואה בין הנתונים בין ביקור ביידן למבצע "עלות השחר" עולה כי נרשמה עלייה של 3% בדעות החיוביות של האמריקנים כלפי ישראל - מ-53% ל-56%. בקרב אלה שדעותיהם שליליות כלפי ישראל, נרשמה עלייה גם כן: מ-23% ל-26%.
בסך הכול, 56% מהנחשפים למבצע דיווחו על אהדה לישראל. זהו שיעור דומה לזה שהתקבל בחודש שעבר - ומכך עולה שהחשיפה לא גרמה לפגיעה במעמד ישראל. במקביל, אושש שוב כי העמדה כלפי ישראל תלויה במאפייני רקע - מבוגרים נוטים לאהוד את ישראל, בעוד צעירים לא נוטים לאהוד אותה. 69% מקרב בני ה-60 ומעלה אוהדים את ישראל, לעומת 38% בקרב בני 29-18. פער באהדה לישראל ניתן לראות גם בין רפובליקנים (67%) לדמוקרטים (55%), ובין שמרנים (69%) לליברלים (53%).
מהסקרים עולה עוד כי הציבור מתייחס לחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי באופן אחיד. כשליש תופסים כל אחד מהם כזרוע של איראן, 20% קובעים שהארגון לא מהווה זרוע, ומחצית חסרי ידע.
4 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
"כיום העולם נחשף הרבה יותר לסיפור הישראלי". סגן שר החוץ עידן רול
(צילום: מיכה בננו, לע"מ)
סגן שר החוץ עידן רול אמר בתגובה לממצאים: "חיזקנו את ההסברה הישראלית והיא מעניקה מכפיל כוח לחוסן הלאומי של מדינת ישראל, בשגרה ובחירום. נבחרת הדוברים, המשפיענים ושלל הפלטפורמות שפיתחנו במשרד החוץ מאפשרים לנו לשתף את הסיפור הישראלי המורכב עם קהלים מוכרים וחדשים בעולם, ולחזק בהדרגה את תדמית ישראל - והנה התוצאות. הסיפור הישראלי רחב בהרבה מהפן הביטחוני המוכר וכיום העולם נחשף אליו הרבה יותר. כל זאת לצד מדיניות החוץ שמוביל ראש הממשלה יאיר לפיד שהביאה לפריחה מדינית ולחיזוק בדעת הקהל העולמית כלפי ישראל".