שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה אישר בצהריים (שישי) כי "פורום הנגב", שהיה צפוי להתקיים בראשית חודש יולי במרוקו, יידחה לאחר הקיץ. ההחלטה המרוקאית הגיעה אחרי הפרסום ביום ראשון האחרון לפיו ארה"ב העבירה לישראל מסרים לפיהם הפסגה תידחה, על רקע אישור התוכנית לבניית כ-4,500 יחידות דיור בהתנחלויות. בוריטה הסביר כי ההחלטה התקבלה חלקית בשל ענייני לוח זמנים, אבל גם בשל מה שהוא כינה בתור "צעדים פרובוקטיביים וחד-צדדיים שחותרים תחת מאמצי השלום באזור", כלשונו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן. ארה"ב העבירה מסרים שהכינוס יידחה
נתניהו וביידן. ארה"ב העבירה מסרים שהכינוס יידחה
נתניהו וביידן. ארה"ב העבירה מסרים שהכינוס יידחה
( צילום: EPA, AP)
התוכנית הייתה לקיים במרוקו מפגש פסגה של שרי החוץ של ארה"ב, ישראל, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. היו כבר כמה דחיות בכינוס הפורום, אך הצפי היה לקיומו בחודש הבא. השבוע הודיעו האמריקנים לישראל כי הכוונה לאשר במועצת התכנון העליונה (מת"ע) כ-4,500 יחידות דיור תביא לדחייה נוספת בכינוס הפורום, ובצהריים אישר בוריטה את ההחלטה.
הפגישה הראשונה של הפורום אורגנה על ידי שר החוץ דאז יאיר לפיד, והתקיימה ב-27 במרץ בשנה שעברה בשדה בוקר. במפגש השתתפו שרי החוץ של ארה"ב, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. שר החוץ הירדני סירב להצטרף למפגש. לפיד הכריז על הפיכת פסגת הנגב לפורום שנתי, והודיע גם על הזמנת הרשות הפלסטינית.
ביוני 2022 התכנסה במנאמה בבחריין פגישה ראשונה של ועדת היגוי של פסגת הנגב. במהלך המפגש ניסו הנציגים לייצר כללים לניהול הפורום, כגוף קבוע ומתמשך. במפגש השתתפו מנכ"לים מבחריין, איחוד האמירויות, ארה"ב, מצרים, מרוקו ומישראל. במפגש הוסכם על קידום פרויקטים בתחומים שונים, בהם ביטחון, חינוך, אנרגיה ותיירות.
2 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
כינוס פורום הנגב הראשון. במרוקו הסבירו: "בעיות בסדר היום והקשר פוליטי לא ראוי ונוח"
(צילום: אסי אפרתי )
פגישת הפסגה השנייה של "פורום הנגב" הייתה מיועדת להתקיים במרוקו ואולם, המרוקאים דחו כבר מספר פעמים את קיומה. המועד שנקבע למרץ השנה נדחה בשל המתיחות הביטחונית באזור.
האמריקנים הפעילו לחצים על ישראל שלא לאשר את קידום היחידות, וארה"ב הביעה חשש שהפלסטינים לא יגיעו למפגש הבא של פסגת עקבה ושארם א-שייח. ישראל אמרה שכבר בפברואר האחרון החליטה על קידומן של 10,000 יחידות דיור בשתי פעימות, וכעת זו הפעימה הנוספת שנקבעה על ידי הממשלה מול המתנחלים, נוהג שהיה קיים גם בימי ממשל טראמפ, ולפיו בכל ארבעה חודשים מתכנסת מת"ע ומאשרת קידום יחידות דיור נוספות.
הפעם האחרונה שבה אישרה הממשלה יחידות דיור בהתנחלויות הייתה בינואר, אז הקבינט המדיני-ביטחוני החליט להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים, ובהמשך החליטה הממשלה על קידום 9,409 יחידות דיור בהתנחלויות, כולל מחוץ לגושים.