בזה אחר זה, הגיעו שרי החוץ של בחריין, מרוקו, איחוד האמירויות ומצרים אמש לשדה בוקר לקראת פתיחתה של "פסגת הנגב" והתקבלו על-ידי שר החוץ יאיר לפיד. אנשי משרד החוץ קיבלו את שרי החוץ השונים שנחתו במטוסיהם והובילו אותם למלון קדמא, שם תיערך הפסגה בניסיון לספק אווירה קלילה ומשוחררת יותר, בשונה מפסגות מדיניות אחרות, ובהמשך יצטרף אליהם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שביקר לפני כן ברמאללה ונפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

פסגת הנגב - כתבות נוספות

שרי החוץ הערבים גינו את הפיגוע בחדרה חיבוקים וחיוכים: שרי החוץ ממדינות ערב הגיעו לפסגה מומחים מעריכים: "האמריקנים רוצים לסגור את תיק הגרעין" סגן שר הביטחון על פסגת הנגב: "עידן חדש". ח"כ רוטמן: "ימינה - מפלגת שמאל" בישראל ממתגים את הפסגה ככזו שתעסוק בעיקר בסוגיית הגרעין האיראני והמשא ומתן בווינה, שנכנס ככל הנראה לישורת האחרונה. ישראל והמדינות הערביות אכן חולקות חשש משותף מאיראן, אם כי כל אחת בצורה קצת שונה, אולם בשורה משמעותית לא צפויה לצאת מהפסגה בעניין זה. ההסכם מסתמן כעובדה מוגמרת, ועל כך תעיד המדיניות המעודכנת של מדינות המפרץ ואחרות במרחב המזרח-תיכוני שנערכות ליום שאחרי. ישראל וידידותיה הערביות ישמיעו למזכיר המדינה האמריקני את השגותיהן מההסכם, בניסיון נוסף להשפיע על הנעשה בחדרי המשא ומתן, או לכל הפחות לקבל הבטחות לגבי העתיד.
6 צפייה בגלריה
לפיד עם שר החוץ המצרי
לפיד עם שר החוץ המצרי
לפיד עם שר החוץ המצרי
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
מעבר לסוגיית הגרעין האיראני, כל אחת מהמדינות הביאה עמה את העניינים והסוגיות שמעסיקות אותה. בין הנושאים שסביר להניח שיעלו בדיונים נמצאת המחלוקות מול ממשל ביידן, כשברקע הביקורת של גורמים במפלגה הדמוקרטית על המשטרים הערביים והנסיגה האמריקנית המתמשכת מהמזרח התיכון. בנוסף לכך, כנראה שגם המלחמה באוקראינה וההשלכות על האזור בהיבטי האנרגיה והביטחון יתווספו ללו"ז הדיונים לצד ההתפתחויות האחרונות והמשברים במדינות האזור.
6 צפייה בגלריה
אתר החדשות של רשת סקיי ניוז בשפה הערבית: ״בנוכחות בלינקן.. מפגש מחומש של מדינות ערביות וישראל״
אתר החדשות של רשת סקיי ניוז בשפה הערבית: ״בנוכחות בלינקן.. מפגש מחומש של מדינות ערביות וישראל״
סקיי ניוז בשפה הערבית: "בנוכחות בלינקן: מפגש מחומש של מדינות ערביות וישראל"
(צילום מסך)
הראשון שהתקבל בשדה בוקר היה שר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני, שזהו לא ביקורו הראשון בישראל - אך ללא ספק גם הפעם הזו מרגשת את בני עמו. על כך העיד השגריר הבחרייני בישראל, חאלד אל-ג'לאהמה, שצייץ בעברית: "אני חש גאווה עצומה עם הגעתו של שר החוץ שלנו לפסגת הנגב. אבן דרך היסטורית נוספת נרשמה ביחסי המדינות".
מה שהחל כגישושים בקצב איטי יחסית לאיחוד האמירויות, הפך בחודשים האחרונים למערכת יחסים חמה ביותר. בחריין, שהיא אחת המדינות המאוימות ביותר מהחתרנות האיראנית, קרובה מאוד לישראל בעמדתה הנחרצת נגד הסכם הגרעין, ובחודשים האחרונים זכתה לביקורים של רה"מ נפתלי בנט בבירה מנאמה ואחריו גם של שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי.
בסוכנות הידיעות הרשמית של בחריין דווח על הגעתו של שר החוץ לישראל וכן על פגישתו עם השר יאיר לפיד. "שני הצדדים דנו במהלך פגישה בשיתוף הפעולה ובדרכים להגבירו באופן שישרת את האינטרסים המשותפים של המדינות. השניים דנו גם בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ברמות המדינית והביטחונית וכן במצב העולמי ובהשפעות שלו על ביטחון האזור והיציבות שלו", נכתב בדיווח.
6 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם שר החוץ הבחרייני
לפיד נפגש עם שר החוץ הבחרייני
הראשון להגיע. שר החוץ הבחרייני
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
6 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
שר החוץ האמירתי בן זאיד
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
אחרי א-זיאני, הגיע לשדה בוקר שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, והתקבל בחיוכים ובחיבוקים עם השר לפיד. בן זאיד, אחיו של יורש העצר של האמירויות צייץ בתגובה ללפיד כי הוא "שמח מאוד מהידידות ומהפעילות למען השלום והפיתוח".
איחוד האמירויות, יחד עם סעודיה, הן שתי המדינות הערביות שנמצאות תחת מתקפה איראנית עקיפה באמצעות המורדים החות'ים בתימן. אמנם מדובר בארגון תימני מקומי שרוצה לנקום על הלחימה המתמשכת של הקואליציה הערבית, אך הנשק שברשותם מגיע מאיראן. בחודשים האחרונים התרבו התקיפות שמבצעים החות'ים בשטחן, ובאמירויות זה אף קרה בזמן ביקורו של הנשיא הרצוג.
6 צפייה בגלריה
צילום מסך של סוכנות הידיעות של בחריין
צילום מסך של סוכנות הידיעות של בחריין
מתוך סוכנות הידיעות של בחריין
(צילום מסך)
רק בסוף השבוע האחרון אירעה תקיפה נרחבת של כמה יעדים בסעודיה, בהם מתקני נפט ודלק שהנזק בהם עלול להשפיע בצורה משמעותית על שווקי האנרגיה. הסעודים התריעו שהם לא יישאו באחריות לבעיות אספקה, וזהו לא פחות מדגל אזהרה ברור לקהילה הבינלאומית שנמנעת מנקיטת צעדים משמעותיים יותר.
ביידן, נזכיר, הסיר את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור מתוך רצון לקדם פתרון בתימן - אבל מאז הצעד הזה הם רק הסלימו את התקיפות שלהם, וכך גם הסעודים שהגבירו מהצד שלהם את היקף הלחימה בתימן. באמירויות היו שמחים מאוד לראות את הארגון חוזר לרשימת ארגוני הטרור, וכמובן שלא ישמחו אם יוענק פרס נוסף לאיראנים בדמות הסרת משמרות המהפכה מהרשימה.
דווקא בימים שבהם נראה שסעודיה ואיחוד האמירויות מנסות לפתח צירים מול טהרן דרך ביקורים ושיחות, החות'ים מגבירים את היקף התקיפות - ובתקופה הקרובה יהיה מעניין לעקוב אחר ההתפתחויות בין שתי המדינות.
בסוכנות הידיעות של איחוד האמירויות דווח כי זוהי הפעם הראשונה ששר החוץ מגיע לביקור בישראל. "השר נפגש עם שר החוץ של ישראל, יאיר לפיד, והשניים דנו בדרכים לקידום היחסים הבילטראליים בין האמירויות וישראל כחלק מהסכמי אברהם", נכתב בממלכה. בן זאיד הודה ללפיד על ההזמנה לבקר בישראל וציין כי בשתי המדינות יש רצון משותף לקדם את היחסים: "יחסי איחוד האמירויות וישראל עוברים התפתחות מתמשכת במגזרים רבים מאז החתימה על הסכמי אברהם. שתי המדינות עובדות יחדיו למען עתיד של שגשוג לעמי האזור".
6 צפייה בגלריה
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
(צילום: רויטרס)
שני שרי החוץ הנוספים שהגיעו לפסגה הם שרי החוץ של מצרים ומרוקו – סאמח שוכרי ונאסר בוריטה. עבור שר החוץ המצרי אין זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בישראל, אך הפעם הוא מצטרף לפורום המכובד של מדינות הסכמי אברהם, מה שמבטא יישור קו מוחלט עם המציאות החדשה שבה ישראל משתלבת במרחב. הסכם השלום הראשון של ישראל היה עם מצרים, עוד בשנת 1979, אך מה שלאורך השנים הוגדר "שלום קר" או "שלום בין מנהיגים" יכול להפוך לכזה שיוצקים אליו יותר תוכן של שותפות בתחומי עניין נוספים, בדומה למה שנעשה עם ידידותיה הערביות החדשות של ישראל.
דובר משרד החוץ המצרי צייץ בטוויטר על הגעתו של שוכרי לפגישה עם יתר שרי החוץ, ובהמשך אף פורסמה בחשבון זה תמונה מפגישה אישית שערכו שוכרי ולפיד בציוץ שכבר כוון כלפי חוץ בשפה האנגלית. עבור שר החוץ המרוקני בוריטה זהו הביקור הראשון בישראל, לאחר שהשר לפיד התארח ברבאט לפני מספר חודשים. גם במקרה של מרוקו, זוהי הזדמנות להעמיק את השותפות בינה לבין ישראל.
בניגוד להתרגשות הכללית בישראל מהפסגה ההיסטורית, התקשורת הערבית עדיין לא מסקרת בהרחבה את המפגש הנדיר והבלתי-שגרתי בנגב. רוב הדיווחים שפורסמו אמש בכלי התקשורת השונים עסקו בעצם קיום הפגישה והביאו בעיקר ציטוטים מדבריו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן שהבטיח שארה"ב לא תאפשר לאיראן להפוך לגרעינית, אך סביר להניח שהעיסוק בפסגה יגבר ככל שיצאו יותר כותרות ועדכונים על הנעשה בשיחות.