אחרי שספגה מפלה בפריימריז של הליכוד ונבחרה למקום לא ריאלי ברשימה, חברת הכנסת קרן ברק קראה הבוקר (חמישי) באולפן ynet ליו"ר מפלגתה בנימין נתניהו לוותר על חמשת השריונים שלו - כדי להכניס לרשימה את הנשים שנשארו בחוץ ולקדם את אלה שנבחרו. "אנחנו מפלגת העם, ובעם יש 50% נשים", אמרה ברק, שבמפלגתה נבחרו רק שש נשים ב-35 המקומות הראשונים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וקרן ברק מצטלמים סלפי במליאת הכנסת
בנימין נתניהו וקרן ברק מצטלמים סלפי במליאת הכנסת
"גברים חשבו שהנשים ממילא ייכנסו לרשימה". ברק ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ברק התייחסה תחילה לעימות בין חברות הכנסת קטי שטרית ואתי עטיה ממפלגתה במהלך הספירה החוזרת של חלק מהקלפיות במצודת זאב. "קטי שטרית מדברת מדם ליבה", אמרה ברק. "השיטה מחקה החוצה אותי ואת קטי, אין פה ספק. יום לפני הפריימריז הייתה כתבה על חברי הכנסת היעילים במשכן, אלה שעובדים הכי קשה - וגם אני וגם קטי היינו בקבוצה הזאת, וזה אחרי שעברנו שנים מאוד קשות. הקדנציה הייתה גם מאוד קצרה וגם רצופה במערכות בחירות. כלומר להתבלט פרלמנטרית גם כך היה מאוד קשה. אני וקטי עשינו עבודה מאוד משמעותית".

ברק התייחסה להבטחת הייצוג שניתנה לנשים ברשימת הליכוד, שהעלתה את המתח בין חברות הכנסת המכהנות לשיא חדש - אחרי שחלק מהן נפלטו הביתה בעקבות רשימות חיסול פוליטית שניהלו זו נגד זו. "אני אמרתי עוד לפני שאם רוצים להגדיל את הרשימה הארצית, אז צריך להגדיל את כל הרשימה באופן כולל, בלי הקטע של נשים וגברים, כי זה מה שצריך להיות", היא אמרה. "אני אמרתי את זה עוד כשדנו בשיטה, ולצערי הרב לא הצלחתי לשכנע את חבריי.
"מספר הקולות של הנשים היה נמוך משמעותית מזה של הגברים. מדוע? כי כשהלכו לשכנע אנשים להצביע אז אמרו 'תנו לנו שמות של גברים', כי הרי הנשים במילא משוריינות כביכול. אנשים רק לא הבינו שיש חמש מקומות לנשים, ואנחנו היינו שמונה נשים. אם חס וחלילה נגיע ל-30 מנדטים - אז יש ארבע נשים. שש נשים ברשימה זה עד 35 מנדטים, כי יש שלוש נשים במקומות 30, 32 ו-35, שזה בתחתית הרשימה. וזה מדוע? כי השיטה שנקבעה אמרה 'הבטחת ייצוג לנשים'. גברים חשבו שהנשים ממילא נכנסות לרשימה, ולכן נשים רבו וחיסלו אחת את השנייה".
- יש סיכוי לתקן את זה עכשיו? "הייתה יוזמה מאוד גדולה של עשרות ראשי ערים וסניפים שכתבו מכתב לנתניהו וביקשו שיוותר על חמשת השריונים שלו. הוא יכול לקדם את כל הנשים ברשימה - מירי רגב נשארת, אחרי זה גלית דיסטל וגילה גמליאל יתקדמו ובדרך הזו הוא יקדם אותי ואת קטי שטרית. לפחות יהיה אפשר להכניס 2-3 נשים רציניות, פרלמנטריות טובות. יש עוד זמן לזה, וזה יהיה במקום לשים אנשים פחות רציניים".
- זה יכול לקרות לדעתך? "זה רק קשור לרצון טוב. זה הכלי לתיקון המעוות, זה לא מאוחר מדי. אני חושבת שאנחנו מפלגת העם, זו מפלגה שצריכה לייצג את העם. העם - 50% ממנו הן נשים. המינימום הוא לתקן את זה להכניס נשים נוספות. כולנו היינו במשמרת של החיילים להפלת הממשלה. כולנו עבדנו כגוש אחד להפלת הממשלה. אנחנו כקואליציה מאוד מגובשת תרמנו את שלנו להפלת הממשלה. היינו מגויסים, ללא יכולת להשפיע על ועדות, היינו רתומים למאבק הזה והיינו כולנו ביחד. גם זה צריך להיחשב, זה עוד לא מאוחר מדי.
"נשים חשובות, אנחנו 50% מהעם ויש הרבה מאבקים שבהם חשוב שיהיו נשים. אפילו בציונות הדתית יש בחמישייה הראשונה שתי נשים, ובליכוד האישה השנייה היא במקום ה-20. אני קוראת: תקדמו את הנשים, תתקנו, זה לא מאוחר מדי. אנחנו מפלגת העם, וגם הגברים ירוויחו מזה".