החלטת השרים בוטלה, ויו"ר דירקטוריון דואר ישראל לא יודח: שופטי בג"ץ פסקו היום (חמישי) סופית כי מישאל וקנין לא יועבר מתפקידו, על אף החלטת שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם.
• לפסק הדין המלא - לחצו כאן
בפסק הדין נקבע, פה אחד, כי דין העתירה להתקבל וכי החלטת השרים בטלה. כבר לפני חודשיים המליצו השופטים לעורכי הדין של קרעי ואמסלם למשוך את העתירה - אבל הם התעקשו להמשיך בהליך.
2 צפייה בגלריה
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
יו"ר דירקטוריון דואר ישראל לא יודח. החלטת קרעי ואמסלם בוטלה
(צילום: גלעד מורג, אלכס קולומויסקי)
השופט דוד מינץ, שכתב את חוות הדעת העיקרית, הדגיש כי השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור בכל עת לפי שיקול דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שנקבעו בדין. עוד הובהר כי לצורך הפעלת הסמכות להעברת דירקטור מתפקידו בשל כך שהוא אינו ממלא את תפקידו כראוי – העילה שעליה נסמכו השרים – נדרשת הנחת תשתית מוצקה, מבוססת וברורה בדבר סטייה מההתנהלות המצופה ממנו.
לגבי נסיבות מקרה זה פירטו השופטים את מה שכינו "התמונה החריגה והברורה, שאינה משתמעת לשתי פנים", בעניין הפגמים המשמעותיים שנפלו בהליך העברתו מכהונה של יו"ר הדירקטוריון, ונקבע שלא ניתן לראות בו כהליך שעומד בדרישות הדין.
זאת בין היתר נוכח העובדה ששר התקשורת הודיע לעותר כבר בחודש מרץ 2023 על כוונתו להעבירו מתפקידו; שהתשתית העובדתית שהוצגה ברקע להודעה זו הייתה חלשה ביותר; וכי הליכי ההיוועצות והשימוע שנעשו לאחר מכן, קוימו למראית עין בלבד. מצבור הפגמים האמור הוביל למסקנה בדבר בטלות ההחלטה.
למרות שמינץ כתב את חוות הדעת העיקרית, השר קרעי בחר לתקוף בחריפות דווקא את השופט יצחק עמית - וטען כי הוא "מגיב על פסק הדין של בג"ץ שמבטל הדחת יו"ר דואר כושל". קרעי אף השווה במרומז את פסק הדין לדוח ועדת מירון שפורסם אתמול: "אחר כך כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג"ץ נגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"ץ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי".
לדבריו, "פסק הדין של בג"ץ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעזרת השם. בינתיים, מוזמן המותב הנכבד בראשות יצחק עמית לטפל בהפרות של תנאי הרישיון ובסגירת סניפים בפריפריה, באופקים, נתיבות, אשקלון, קריית שמונה, באר יעקב ועוד. בכל מקרה, משרד התקשורת בראשותי ימשיך לשרת את הציבור ולפעול לשיפור השירות, למרות ההפקרות הקיימת כתוצאה מהמצב של 'איש הישר בעיניו יעשה' שאליו הביאו אותנו לצערי שופטי בג"ץ".
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה תמכה בביטול ההדחה, אמסלם וקרעי התעקשו
בהרב-מיארה תמכה בביטול ההדחה, אמסלם וקרעי התעקשו
בהרב-מיארה תמכה בביטול ההדחה, אמסלם וקרעי התעקשו
(צילום: נחום סגל, אבי מועלם)
השופט יצחק עמית קבע כי הדחת וקנין הייתה חריגה ביותר ובלתי סבירה באופן קיצוני בשל כמה טעמים, וביניהם: אי-קיום חובת היוועצות של שר התקשורת עם רשות החברות הממשלתיות במועד; העיתוי הרגיש של קבלת ההחלטה, בשעה שחברת הדואר ניצבת בישורת האחרונה לפני הפרטתה; התנגדותו של שר האוצר להעברת העותר מתפקידו בעיתוי הנוכחי; והתעלמותם של השרים מעמדתה של רשות החברות הממשלתיות, שהתנגדה לאורך כל הדרך למהלך ההדחה.
בנוסף לכך, השופט עמית הדגיש את חריגותה של הסנקציה שנבחרה – העברת יו"ר דירקטוריון מתפקידו – שלא ננקטה מעולם לאורך עשרות שנות קיומן של החברות הממשלתיות; וכן את העובדה שסנקציה מרחיקת לכת זו ננקטה במקרה הנוכחי כצעד ראשון, מבלי שמוצו קודם לכן אמצעים מתונים יותר. השופט עמית הבהיר כי בהתאם לדין, משרת יו"ר דירקטוריון של חברה ממשלתית אינה משרת אמון, ויו"ר הדירקטוריון אינו בגדר "פקיד" עושה דברו של השר הממונה. על רקע זה, הודגשה החשיבות הרבה בביצור עצמאותם של נושאי המשרה בחברות הממשלתיות.
השופט כבוב הצטרף לחוות דעתם של השופט מינץ ושל השופט עמית; ולצד זאת, הוסיף מספר הערות בנוגע לטיבן של החברות הממשלתיות, בשים לב לתפקידן המרכזי בכלכלה הישראלית. בתוך כך, עמד השופט כבוב על בעיית הנציג הייחודית המתעוררת בחברות הללו, שנובעת, בין היתר, מהדואליות הנורמטיבית החלה עליהן.
לשם התמודדות עם בעיות אלו, כתב כבוב, הוטל על רשות החברות הממשלתיות תפקיד מרכזי בפיקוח ובקרת פעילותן של חברות אלו, וניתנו בידה סמכויות מתאימות לשם כך. ואולם, בנסיבות ענייננו, האופן שבו נערכה ההיוועצות מול הרשות, כמו גם המשקל שניתן לעמדתה על-ידי השרים – אינם הולמים את מעמדה וחשיבותה של הרשות; וכך גם דרך קבלת ההחלטה בעניינו של העותר, אינה עולה בקנה אחד עם העקרונות החלים, ממילא, תחת כל אחת ממערכות הדין הרלוונטיות.
כבר לפני כחודשיים שופטי בג"ץ המליצו לשרים קרעי ואמסלם לבטל את החלטתם, והזהירו כי אם לא יעשו כן - הם עתידים לפסוק נגדם בעתירה שהוגשה. בספטמבר כבר הורו שופטי בג"ץ על הקפאת הפיטורים, אחרי דיון שבו הביעו תמיהה על המהלך.
בדיון בינואר האחרון נדרשו השרים לנמק את החלטתם להדיח את וקנין, ברקע המסר שהועבר להם כבר בדיון הקודם, ולפיו "צריך משהו קטסטרופלי" כדי לבצע מהלך כזה. לטענת העותרים נגד ההדחה - וקנין עצמו וחברת דואר ישראל - מדובר בהליך הדחה "פוליטי ובלתי-חוקי", שנוגד את טובת החברה ואת האינטרס הציבורי. וקנין יוצג על ידי עורכי הדין גיורא ארדינסט, עמיחי ורסטיל ואוהד מייזליק.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תמכה בביטול ההדחה, מכיוון שהיא, כלשונה, "לוקה בפגמים מהותיים היורדים לשורשו של הליך". לדברי היועמ"שית, "העברתו של דירקטור מתפקיד היא הפעלת סמכות חריגה ביותר, שלא הופעלה מאז חקיקת החוק לפני כ-50 שנה".