שעות אחרי הלוויית הענק בטהרן לשני קציני משמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק, באיראן ממשיכים להשמיע איומים כלפי ישראל – ומבטיחים להמשיך לפעול בסוריה כחלק מניסיון ההתבססות שלהם שם. בכיר בטהרן הבטיח הערב (יום ג') כי איראן לא "תזנח" את סוריה ואף הודיע כי בכוונתה לחזק את מערכות ההגנה האווירית שלה.
2 צפייה בגלריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
חמינאי והלוויית הענק בטהרן לקצינים במשמרות המהפכה שנהרגו בסוריה
(צילום: AP, EPA)

"אסור לנו להזניח את סוריה, זו מדינה שהייתה בעבר ללא הגנה אל מול התקיפות הישראליות", אמר אותו בכיר, חמזה קלנדרי, יועץ מדיני במשרד ההגנה האיראני. "אבל אנחנו רואים לאחרונה שהם מצליחים ליירט חלק גדול מהתקיפות הללו. אנחנו רואים בעצמנו כמחויבים לסייע לבנות הברית שלנו כמו סוריה, בחיזוק ההגנה האווירית שלה והיכולת ליירט מטרות אוויריות".
מוקדם יותר הבטיחה איראן, במכתב של שגרירה באו"ם למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש, לפעול להגנה על כוחותיה בסוריה. מבלי להזכיר מפורשות את התקיפות הישראליות, כתב השגריר האיראני אמיר סעיד איראבני: "הרפובליקה האיסלאמית שומרת על הזכות הטבעית שלה להגנה עצמית תחת החוק הבינלאומי, ותנקוט צעדים נחושים כדי להגן על כוחותיה, האינטרסים שלה ועל המתקנים שלה - מפני כל איום או פעולה לא חוקית שמאחוריה עומדים ארה"ב או אחרים".
גם המנהיג העליון עלי חמינאי התייחס לישראל, אם כי לא שיגר איום של ממש ורק הביע שביעות רצון מהקרע הפנימי בחברה הישראלית, בעקבות המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה והמחאה הנרחבת נגדה: "תמיד אמרנו שישראל לא תחזיק מעמד עוד 25 שנים, אבל נראה שישראל ממהרת להאיץ את התהליך הזה והם יסתלקו מהר יותר", אמר בזלזול. את הדברים השמיע בכינוס מנהלים ובכירים בממשל האיראני, במסגרת סדרת פגישות עם גורמי ממשל לכבוד חודש הרמדאן. דבריו הועברו בשידור ישיר בטלוויזיה האיראנית.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
נתניהו עם ראש המוסד דדי ברנע. "לא כל המשימות הצליחו, אבל הרוב כן - לפעמים מעל המשוער"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב לאיום האיראני, כשברקע שורה חריגה של ארבע תקיפות בסוריה בתוך פחות משבוע – והפלת המל"ט סמוך לכינרת שחדר לישראל מסוריה, ולפי החשד היה איראני. "איראן אחראית על 95% אחוז מהאיומים הביטחוניים עלינו. כולל אלו שאתם עוסקים בהם בצורה ישירה ועקיפה. אנחנו חייבים כמובן להתמודד עם האיומים החדשים, וזו היכולת שלנו כמדינת העם היהודי", אמר נתניהו במהלך הרמת כוסית לרגל חג הפסח עם בכירי שב"כ.
מוקדם יותר, בטקס הענקת פרס רה"מ למבצעים של המוסד בין השנים 2021-2020 – טקס שלא נמסר מי זכה בו ועל מה בדיוק – התייחס נתניהו פעם נוספת לאיום האיראני ולחשש שטהרן ובעלות בריתה ינסו לנצל את הקרע הפנימי בישראל: "אני רוצה להגיד לאויבינו שבל יטעו בנו: שום ויכוח פנימי לא ימנע מאיתנו לעשות את מה שצריך לעשות יחד כדי להגן על המדינה שלנו ולמנוע מהם לבצע את רצון ההשמדה שלהם".
על מבצעי המוסד שנותרו חסויים אמר נתניהו: "המבצעים שלכם אושרו מתוך אותה אמונה שלי ביכולות שלכם, ביוזמה שלכם, ביצירתיות שלכם, בתעוזה וגם בהצלחה. לא כולם הצליחו, אבל הרוב המכריע הצליח, ולפעמים הצליח מעל המשוער". לדברי נתניהו, "אם לא נמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני אנחנו נהיה במציאות אחרת שהעולם כולו יועמד כבן ערובה מול גורם שחרט על דגלו להשמיד אותנו, ולכן זאת משימת העל שלנו".
השתתפו בהכנת הכתבה: