הכפר השקט בדרך כלל אום אל-גאנם שעל מורדות הר התבור הצפון נקלע לפנות בוקר (שבת) לדרמה שבמהלכה נתפסו בו זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה - שניים מבין ששת המחבלים שנמלטו בשבוע שעבר מכלא גלבוע (שני נמלטים נוספים נעצרו אמש בנצרת). במשדר המיוחד באולפן ynet סיפר מוחמד כחילי, איש רפואה שהגיע לבקר את אמו המתגוררת בכפר: "סביב השעה 1:00 הסתערו פה כוחות על הכפר. נדיר שרואים משטרה פה, ופתאום היו כוחות מסביב, ומסוקים, מזל"טים, תאורה. לא הבנו מה קורה. רק לקראת הבוקר הבנו ששני אסירים נתפסו. המצוד בכפר נמשך ארבע שעות והם נלכדו בסביבות 5:00".

- המצוד היה רק במטעים, או בין הבתים? "לרוב בין המטעים. לבתי הכפר לא ידוע לי שנכנסו. זה מעיד לשב"כ יש מידע מודיעיני מדויק איפה הם נמצאו".
- הם היו במטעים כמה ימים? "לא ידוע לי ואף אחד מהכפר לא יודע. שמענו בימים האחרונים שכוחות הסתובבו בכפרים בסביבה, היה חשד שהם שם. אבל בכפר לא שמענו ולא הרגשנו שום דבר. אם כוחות המשטרה לא היו מסתובבים פה לא היינו יודעים".
- יש תחושה של הקלה? "יש תחשוה של כאוס בכפר. כמו שאתה רואה כל מיני אזרחים מהכפרים והמושבים בסביבה הגיעו לראות את זה".
3 צפייה בגלריה
תפיסתו של זכריא זביידי
תפיסתו של זכריא זביידי
תפיסתו של זכריא זביידי באום אל-גאנם, הבוקר
( צילום: AFP/דוברות המשטרה)



כחילי ציין שהוא מניח שכוחות הביטחון השתמשו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים שסייעו בתפיסת שני האסירים הנמלטים, ותהה מדוע לא נעשה בהם שימוש גם למעצר האחראים לפשיעה האזרחית המשתוללת ביישובים הערביים: "אם השתמשו ברחפנים או לוויינים לתפיסת האסירים האלה, שמהווים סכנה מיידית על אזרחי המדינה, אפשר לצוד כל רוצח או פושע בחברה הערבית. למה הם לא עושים את זה?".
חמודי אבו עלאא מנצרת, שבה נעצרו יעקוב מחמוד קאדרי ומחמוד עבדאללה עארדה, התייחס גם הוא לכוחות הגדולים ואמר כי "אני מקווה שישתמשו בשיטות האלה גם מול פושעים שרוצחים אנשים כדי לעצור אותם תוך ארבעה-חמישה ימים. אם ישתמשו באמצעים האלה לא יהיו רציחות ולא פשיעה ולא שום דבר. לכו ותעצרו ככה אנשים שמבצעים מעשים פליליים, אל תגיעו לחמש דקות ואחר כך תעדכנו שהתיק נסגר בלי ששום דבר מופיע בו".
הביקורת נגד המשטרה בחברה הערבית נשמעת הבוקר ביישובים רבים שסובלים מאלימות קשה. באופן תדיר טוענים תושבי יישובים אלה כי אחרי זירת רצח מגיעה המשטרה בכוחות מצומצמים לזירה, אוספת ראיות ועוזבת תוך זמן קצר - ולאחר מכן לא מצליחה לאתר חשודים. "בימים האחרונים הייתה פעילות גדולה של חיפושים והקמת מחסומים מצד המשטרה, בזמן שאחרי רצח ביישוב ערבי הם שולחים ארבע ניידות, לא מקימים מחסומים ולא שולחים מסוקים", אמר עבד אל-רחים מחאמיד מאום אל-פחם. "הם עומדים, מציירים, אוספים מצלמות אבטחה ועוזבים. רוב התיקים מסתיימים ללא מעצרים וככה בין היתר מתפשט הפשע".
תושב אחר מאום אל-גאנם, יוסף כחילי, שאמו מתגוררת במרחק עשרות מטרים בלבד מהמקום שבו נעצרו שני האסירים, סיפר על אירועי הלילה: "הזניקו לכפר מסוקים, אנשי ביטחון, ימ"מ, שב"כ. אנשים הסתתרו בבתים ולא רצו לצאת.
"הייתה דאגה. כל הכפר הזה בהלם. אף אחד לא חשב שהם ייכנסו לכפר. אבל הם הגיעו לפה כנראה מפוחדים, מבולבלים, רעבים, מושפלים. כוחות הביטחון שמו אותם ברכב ולקחו אותם".
3 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
- כמה זמן עבר מרגע הלכידה עד שהם עזבו את הכפר? "בערך רבע שעה".
- הם ניסו להגיד משהו? צעקו? ביקשו? "לא התנגדו בכלל. נתנו את הידיים והלכו לרכב הביטחון".
מבין ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, שניים עדיין חופשיים. אתמול בערב נלכדו שני הנמלטים הראשונים - יעקוב מחמוד קאדרי ומחמוד עבדאללה עארדה, אנשי הג'יהאד האיסלאמי. הם נתפסו על ידי שוטרי סיור באזור הר הקפיצה בנצרת. לפי המשטרה, הם פנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה, ואלה דיווחו על כך. כוחות גדולים הוקפצו לאזור, ובסריקות שערכו במקום אותרו השניים.
כאמור, לפנות בוקר נלכדו זביידי וקאסם עארדה באום אל-גאנם. השניים נעצרו על ידי אנשי ימ"מ של המחוז הצפוני של המשטרה כשהם מסתתרים תחת עגלות משאית בחניון משאיות במהלך סיור בשטח שנערך לאורך כל הלילה במספר כפרים באזור העמקים.