במסגרת פתיחה מחודשת של התיירות הנכנסת לישראל, אישר אמש (א') קבינט הקורונה במשאל טלפוני את מתווה הקבוצות שיזמו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר התיירות יואל רזבוזוב. כניסת הקבוצות ארצה החלה כבר בחודש ספטמבר, אלא שכעת - בהתאם לאישור המתווה, קבוצות תיירים יוכלו להיכנס לארץ גם אם אינם מחוסנים בחיסון שלישי, ובתנאי שיבצעו אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה עדכנית.
5 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
התיירים חוזרים לישראל
(צילום: מוטי קמחי)
על פי המתווה החדש, שייכנס לתוקף מחר, יורשו קבוצות תיירים המחוסנים בשני חיסונים להיכנס לישראל גם אם חלפו יותר משישה חודשים מיום קבלת החיסון, אם יעמדו בתנאים הבאים:
- התקבל אישור כניסה ממשרד התיירות טרם ההגעה לישראל.
- כל חברי הקבוצה חוסנו בחיסונים המאושרים על ידי ארגון הבריאות העולמי (גם אם חלפו יותר משישה חודשים מקבלת החיסון).
- חברי הקבוצה מגיעים ממדינות "ירוקות" ו"צהובות" על פי סיווג משרד הבריאות.
- הקבוצה תתנהל כקפסולה, עם הגבלות על הסתובבות במקומות עם סיכון מוגבר להדבקה.
- הקבוצות ימנו חמישה עד 40 תיירים.
- בשבעת הימים הראשונים לשהייתם, התיירים הלא מוגנים בקבוצה יחזיקו בכל עת אישור על תוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה במהלך 72 השעות האחרונות או תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן שבוצעה במהלך 24 השעות האחרונות.
- מוביל הקבוצה ידווח למשרד התיירות על ביצוע הבדיקות כנדרש וכן ינהל רישום לגבי התנהלות הקבוצה, מגעים, מקומות ושעות ביקור, וימסור אותו לחוקר אפידמיולוגי אם יתגלה חולה בקבוצה.
5 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
"בהתאם למדיניות שלנו לכל אורך הדרך, גם בתיירות אנחנו נחיה לצד הקורונה", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. "אנו נוקטים בכל אמצעי הזהירות והפיקוח על מנת לשמור על בריאות הציבור ולזהות וריאנטים חדשים במהירות. לצד זאת אנו שומרים על הכלכלה הישראלית, על פעילות המשק, החינוך, התרבות, התיירות ועל שגרת החיים בישראל".
שר התיירות יואל רזבוזוב הוסיף ואמר כי "לפני שבוע יצאנו לדרך וכבר אנחנו מעלים הילוך, מסירים הגבלות ומאשרים לעוד תיירים להיכנס לישראל". לדבריו, "הדרך להחזרת התיירים עוד ארוכה, לכן עלינו לפעול מהר ונכון כדי להגדיל את כמות התיירים. המשק הישראלי זקוק לזה וכמובן עובדי תעשיית התיירות זקוקים לזה". כעת, לאחר שאושר בממשלה, דרוש המתווה את אישור ועדת החוקה בכנסת ולאחריו ייכנס לתוקף.
מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' חזי לוי התייחס למתווה והבהיר כי עדיין יש לנקוט בכמה אמצעי זהירות. "אנחנו מדברים כאן על קבוצות תיירים שמהווים ביחד קפסולה, שנבדקים ועושים את הפעילות ביחד – אבל צריך להיות זהירים", אמר בריאיון לאולפן ynet. "בטח כשמדובר על תיירים שבאים מארצות ששם התחלואה עולה. אני הייתי מחיל על התיירים את אותם התנאים שמחילים על ישראלים".
5 צפייה בגלריה
תיירים בנתב"ג
תיירים בנתב"ג
תיירים בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב (העבודה) איים כי ימליץ שלא לאשר את המתווה, שכן הוא הונח על שולחן הוועדה בשעה מאוחרת - מבלי שהתקיים עליו דיון. "מדברים על מתווה התיירות שבועות, אבל התקנות הונחו על שולחננו רק בחצות והוא ייכנס לתוקף עוד לפני שהוועדה תספיק להתכנס", הסביר קריב. "המתווה מטיל על סוכני תיירות חובות ומטלות ויש עליו הערות מהותיות".
"יש פה תחושה שאתם רואים בכנסת חותמת גומי", זעם היו"ר על קבינט הקורונה. "אם אין בהירות - תדחו את המתווה ותודיעו שבגלל שלא הספקתם הוא ייכנס לתוקף בשבוע הבא". קריב ציין כי אין מדובר בהארכת תקנות קיימות אלא במתווה חדש של ממש. "איך לא רועדת לכם היד כשאתם מניחים בחצות מתווה חדש לגמרי? אני שוקל להמליץ לחברי הוועדה לא לאשר אותו, ואם אאשר - זה יהיה לימים ספורים כדי לאפשר לוועדה לדון במתווה בכובד ראש".
בתוך כך, ועדת החוקה אישרה היום תקנות המבטלות את מגבלת התפוסה של 5,000 משתתפים באירועים בשטח פתוח מסוג כנסים ותערוכות, מועדונים, פסטיבלים, אירועי תרבות וספורט ומרוצים מרובי משתתפים הפועלים במתווה התו ירוק.
5 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)

"שמחים להגיע שוב לישראל היפה והטובה"

אחת מקבוצות התיירים שנחתה בארץ השבוע היא קבוצה של תושבי ארצות הברית, שהגיעה מטעם ארגון FIDF (ידידי צה"ל בארה"ב) למסע רכיבה על אופניים באתרים שונים בצפון. "אני שמח כל כך להגיע שוב לישראל היפה והטובה", אמר מארק מקייסי מיוסטון, טקסס. "ברגע שקיבלנו אור ירוק להיכנס לכאן מיד נרשמתי לקבוצה. למרות הבירוקרטיה, הבדיקות והתו הירוק - התעקשתי להגיע ויחד איתי כל חברי הקבוצה. אנחנו נהנים כל כך".
אולם, יש מי שדווקא לא ממש אוהב את המתווה וטוען כי הוא "מסורבל ומוגבל". "חבל שמשרדי הממשלה לא מנצלים את העובדה שישראל ירוקה ומשחררים מספר הגבלות כפי שקורה ברחבי העולם", אמר אוני עמיאל מחברת התיירות "עמיאל טורס". "ענף התיירות הנכנסת עדיין משותק, תיירים מרחבי העולם מצפים להגיע לכאן אבל בינתיים מקבלים סירוב ובוחרים ביעדים אחרים. זהו פספוס גדול לכלכלת ישראל, לענף - ובעיקר לתיירים".
5 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
"לפני שבוע יצאנו לדרך - ואנחנו מעלים הילוך". רזבוזוב
(צילום: קובי קואנקס)
בשבוע שעבר - ולראשונה מאז מרץ 2020, שערי ישראל נפתחו בפני תיירים בודדים ומחוסנים, וכבר באותו הבוקר נחתו בנתב"ג מאות תיירים. אחת מהן היא לורן, תושבת ארה"ב שהגיעה לארץ לראשונה בחייה עם ארגון "מומנטום". "אני מאוד מתרגשת להיות כאן", אמרה בריאיון ל-ynet. "זה כבוד גדול. אני מצפה לראות בישראל את כל הדברים ששמעתי עליהם".