אחרי הסערה שהתפתחה סביב החרמת הטלפונים הניידים של יועצי נתניהו שנחקרו במשטרה, הצעת חוק חדשה עשויה להגביל סיטואציות מסוג זה - לפי ההצעה שהוגשה על ידי ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) הצוות של חברי הכנסת יהיה מוגן בכל הנוגע לחיפוש חומרי מחשב - וכל חיפוש מסוג זה ייעשה רק באישור מיוחד של יו"ר הכנסת.
3 צפייה בגלריה
אריאל קלנר במליאת הכנסת
אריאל קלנר במליאת הכנסת
אריאל קלנר במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בהצעת החוק נכתב: "תכליתם של הסדרי החסינות בחוק היא להגן על הכנסת ועל חבריה מפני פגיעה בלתי הוגנת בהם על ידי רשויות שלטון אחרות. דרישת אישור יו"ר הכנסת לכל בקשה למתן צו חיפוש או היתר להאזנת סתר לחבר כנסת, בנוסף לדרישה שקיימת כיום בחוק לאישור היועץ המשפטי לממשלה, משלימה את ההגנה הנדרשת".
לפני כשלוש שנים יועציו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקרו בחשד שהיו מעורבים בהטרדת עד מדינה במשפט נתניהו, והלינו על כך שהמשטרה ערכה חיפוש לא חוקי בטלפונים הניידים שלהם. בית המשפט העליון הכריע לפני שנה בסוגיה כי על אף הפגמים בהתנהלות המשטרה - עליה מתח ביקורת קשה - ניתן לערוך חיפוש ממוקד במכשירים. אז, עם פרסום ההחלטה, קבעו שמונה שופטים את אמות המידה שיש לעמוד בהן כדי להבטיח את מידתיות הפגיעה בפרטיות לצורכי חקירה, ודחקו בכנסת להסדיר את הנושא בחקיקה: "ויפה שעה אחת קודם".
3 צפייה בגלריה
יונתן אוריך עופר גולן
יונתן אוריך עופר גולן
היועצים יונתן אוריך ועופר גולן: הלינו שהמשטרה ערכה חיפוש לא חוקי בפלאפונים שלהם
(צילום: יואב דודקביץ')
בפתח ההצעה הסביר ח"כ קלנר את ההיגיון מאחוריה: "עניינה של הצעת חוק זו בהתאמת דיני החסינות מפני חיפוש שחלים על חברי כנסת, לעידן המחשב והטלפון החכם. הוראות חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, התשי"א–1951, שנקבעו בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אינן מתאימות להתפתחויות הטכנולוגיות, בראשן היותם של הטלפונים החכמים חלק בלתי נפרד מהתנהלותו היומיומית של כל אדם, ובפרט מרכיב חיוני ומרכזי בעבודת חברי הכנסת ועובדי לשכתם".
קלנר ציין כי הסכנה לחיפוש במכשיר טלפון חכם או במחשב של ח"כ או של עובד לשכתו, עלולה לייצר אפקט מצנן לשיח הפוליטי שמקיים חבר הכנסת עם הציבור שבחר בו ועם נבחרי ציבור אחרים. "אומנם תכליתם של חיפושים במסגרת חקירות פליליות היא מציאת ראיות לעבירות, אך אגב חיפוש העבירות, הגורם שמבצע את החיפוש נחשף לכלל השיח הפוליטי שמקיים חבר הכנסת, בכלל זה שיח פוליטי סודי כגון מהלכים פוליטיים שלא הבשילו ובחינת רעיונות לקידום בכנסת ובממשלה שלא נבטו, שלפרסום שקילתם בדיעבד יכולה להיות משמעות הרת גורל מבחינה פוליטית", הסביר.
בהצעתו טען קלנר כי עצם האפשרות שייערך חיפוש במכשירים של הניידים של הח"כים ועוזריהם "עלולה למשטר מראש את השיח שהח"כ מקיים, לפגוע ביכולתו לבחון בזהירות רעיונות חדשים ובריתות חדשות, ביכולתו לייצג את הציבור ולשאת ולתת למענו באופן אמין ומשוחרר".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אישור חיפוש במכשירים ניידים רק באישור יו"ר הכנסת. "משלימה את ההגנה הנדרשת"
(צילום: יואב דודקביץ)
באשר ליועצים, נכתבה פסקה שנראית ככזו שבאה לתקן את הסיטואציה שכבר התמודדו איתה במערכת הפוליטית: "מכיוון שהעידן הדיגיטלי מאפשר לשתף מידע רב מאוד עם צוות לשכתו של ח"כ ומכיוון שאנשי צוותו משתתפים באופן פעיל בשיח הפוליטי שהוא מקיים, נדרשת הגנה זהה גם על המחשבים והטלפונים החכמים של אנשי לשכתו. לכן מוצע לקבוע חסינות מפני חיפוש בחומר מחשב, ובכלל זה טלפונים חכמים, לח"כ ולעובדי לשכתו".
לסיכום נכתב: "מן הטעם של הצורך בהגנה על ח"כים מפני חיפוש פולשני בידי הרשות המבצעת, מוצע להתנות את האפשרות לקבלת צו חיפוש או היתר להאזנת סתר לח"כ ולצוותו בכל הנוגע לחיפוש בחומרי מחשב, באישור יו"ר הכנסת".