הלחימה באוקראינה נמשכת: ארבעה בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו הבוקר (שישי) בהפגזה של הצבא הרוסי על מרפאה שפועלת כמרכז לסיוע הומניטרי בעיר חרקוב שבמזרח אוקראינה. כך מסרה המשטרה המקומית, שהבהירה: "אין שום מתקן צבאי בקרבת מקום". במקביל, הרשויות בעיר הנמל מריופול מעריכות כי כ-300 בני אדם נהרגו בהפצצת התיאטרון שבו הסתתרו רבים לפני תשעה ימים - ייתכן כי רובם עדיין קבורים מתחת להריסות.
9 צפייה בגלריה
אדם נמלט בזמן שריפה כתוצאה מההפצצה הרוסית בעיר חרקוב, אוקראינה
אדם נמלט בזמן שריפה כתוצאה מההפצצה הרוסית בעיר חרקוב, אוקראינה
4 הרוגים. המרפאה שהופגזה בחרקוב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
התיאטרון שהופצץ במריופול
התיאטרון שהופצץ במריופול
התיאטרון שהופצץ במריופול
(צילום: REUTERS / Maxar Technologies)
מוקדם יותר דיווחה אוקראינה על "הרס משמעותי" בעקבות נפילת שני טילים במתקן צבאי בפרברי דניפרו - העיר הרביעית בגודלה באוקראינה. במקביל, מושל צ'רניהיב שבצפון אוקראינה הודיע כי העיר כותרה על ידי הצבא הרוסי ונמצאת תחת מתקפה כבדה של ארטילריה ומטוסי קרב. משרד ההגנה האוקראיני הודיע גם כי רוסיה הצליחה "באופן חלקי" ליצור מסדרון יבשתי המחבר בין העיר דונייצק, "בירת המורדים" במזרח אוקראינה, לבין חצי האי קרים שאותו סיפחה רוסיה בכוח ב-2014.
רוסיה, מצידה, הודיעה כי השמידה מחסן דלק גדול ליד הכפר קלינובקה הסמוך לקייב. דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, אמר כי המחסן שימש לאספקת דלק לכוחות צבא אוקראינה הפועלים במרכז המדינה - וכי הוא הותקף באמצעות טילי שיוט מסוג "קליבר" שנורו מהיום.
רוסיה, אגב הודתה היום במותם של 1,351 מחייליה מאז תחילת הפלישה לאוקראינה. לדברי סגן הרמטכ"ל הרוסי, סרגיי רודובסקי, בנוסף אליהם נפצעו 3,825 חיילים. במערב, נדגיש, מעריכים שהמספרים גבוהים בהרבה - ושלשום העריך בכיר בנאט"ו שבין 7,000 ל-15,000 חיילים רוסים נהרגו, ולפחות 30 אלף נפצעו. בנוסף, סוכנות הידיעות אינטרפקס דיווחה כי משרד ההגנה הרוסי הודיע שהצבא יתמקד ב"שחרור" מוחלט של אזור דונבאס באוקראינה, שבשטחים נרחבים שלו שולטים הבדלנים הפרו-רוסים. לטענת רוסיה, היא שולטת ב-93% מהשטח של הרפובליקה העממית של לוהנסק, שבעצמאותה הכירה ערב המלחמה.
בינתיים, לראשונה מפרוץ המלחמה, נרשם מקרה מוות ראשון בשטח רוסיה כתוצאה מאש אוקראינית: כומר רוסי נהרג בצהריים מירי טילים של הצבא האוקראיני לעבר הכפר ג'ורבליובקה הסמוך לגבול האוקראיני, לא רחוק מהעיר חרקוב.
בתוך כך, משרד ההגנה של בריטניה עדכן הבוקר בהערכת המודיעין האחרונה שלו כי הצבא האוקראיני הצליח לכבוש מחדש כמה עיירות ועמדות הגנה במרחק של עד 35 ק"מ מזרחית לקייב. עוד נמסר כי האוקראינים הצליחו באופן חלקי להדוף את הכוחות הרוסיים גם מאדמות שכבשו מצפון-מערב לבירה.
9 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
שינוי מגמה ומעבר להתקפה? חיילים אוקראינים צפונית לקייב
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים באזור קייב
(צילום: רויטרס)
דיווחים אלו מצטרפים לשינוי המגמה שנראה בשטח, אחרי חודש שלם של הפגזות, הפצצות וקרבות רחוב שחוללו הרס נרחב בערי אוקראינה, גרמו למותם של אלפי בני אדם ואילצו יותר מ-10 מיליון לברוח מבתיהם: בעוד שבתחילת הפלישה הרוסית היה הצבא האוקראיני בעיקר במגננה, ואיבד מעת לעת שטחים לרוסים, כעת הוא טוען שהוא מבצע עוד ועוד מתקפות-נגד מוצלחות, והודף אותם באזורים מסוימים.
בין היתר, ביומיים האחרונים טוענים האוקראינים להצלחות מרשימות באזור הבירה קייב. גורמים בממשלה האוקראינית טוענים כעת כי באחד מהאזורים מצפון לעיר הכוחות הרוסיים נאלצו לסגת מרחק של כ-70 ק"מ, ובאזורים אזורים הם נסוגו מרחק של כ-35 ק"מ. הטענות הללו, שאותן השמיע דובר משרד ההגנה האוקראיני, תואמות במידה מסוימת לדברים שהשמיע אמש גורם ביטחוני בארה"ב, ולפיהם בעקבות מתקפת-נגד אוקראינית צפון-מזרחית לקייב, הכוחות הרוסיים שם נהדפו לאחור. מצפון-למערב לעיר הבירה, הוא אמר, הכוחות הרוסיים תופסים עמדות הגנתיות ו"מתחפרים" בהן, במקום לתקוף.
אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בפרבר אירפין מתחוללים כעת קרבות עזים, אחרי שאתמול טענו באוקראינה כי רוב שטחה של העיר הזו נכבש על ידם מחדש. השבוע טענה אוקראינה גם לשחרור עיר אחרת ממערב לקייב, מקאריב. ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו, הצהיר שלשום כי התוכנית הרוסית לכיתור הבירה "נהרסה".
הרוסים, לפי ההערכות במערב, מתקשים מאוד לצאת למתקפות ולא מתקדמים גם בחזיתות אחרות באוקראינה. גם בחלק מהחזיתות הללו טוענים כעת האוקראינים למתקפות מוצלחות: אתמול בבוקר הם דיווחו שהפציצו והטביעו ספינת מלחמה אמפיבית של רוסיה בנמל העיר ברדיאנסק הכבושה בדרום, בחופי ים אזוב, ומוקדם יותר השבוע ציינו בפנטגון כי באזור חרסון שבדרום היו להם הצלחות בהדיפת הכוחות הרוסיים, אם כי העיר עצמה עדיין כבושה.
9 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
(צילום: רויטרס)
במערב מעריכים כי לצד הבעיות הלוגיסטיות החמורות שעמן מתמודד הצבא הרוסי – כמו מחסור באספקה, דלק ותחמושת – המורל של החיילים הרוסים ירוד למדי. בקרב הצבא האוקראיני נראה שהמורל גבוה משמעותית: "כל החיילים שלנו מלאי זעם, בגלל שלרוסים אין כללי מוסר. הם רוצחים אזרחים, ילדים, אנשים מבוגרים", אמר ל-BBC טאראס אישצ'יק, חבר ביחידות ההגנה הטריטוריאליות של הצבא האוקראיני – יחידות שאליהן התגייסו בהתנדבות המוני אזרחים. אישצ'יק, שמוצב בעיר לבוב במערב אוקראינה, אומר שפעולותיה של רוסיה "מגעילות". האיש, שבעברו היה סוכן מכירות, הוסיף: "יש לנו מוטיבציה לסיים את המלחמה הזו ולנצח בה. אנחנו כולנו יודעים על מה אנחנו נלחמים, והם לא יודעים – זה הבדל גדול".
בארה"ב העריכו הלילה כי חלק מהטילים שמשגרת רוסיה כושלים בהגעה אל יעדם, או עוד בשיגור. גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפי ההערכות, 60% מהטילים של רוסיה ששוגרו במלחמה כשלו. השלושה, שהסתמכו על חומרים מודיעיניים אמריקניים, אמרו ששיעור הכישלון של הטילים הרוסיים משתנה מיום ליום. הם הוסיפו כי טילי השיוט הרוסיים סובלים גם הם מכישלון – עם שיעור כשל בין 20% ל-60%.
9 צפייה בגלריה
בנייין מגורים הרוס בחרקוב
בנייין מגורים הרוס בחרקוב
בנייין מגורים הרוס בחרקוב
(צילום: AP)
בהמשך היום צפוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהגיע לאירופה לפסגת מנהיגי נאט"ו לבקר בעיר ז'שוב, המרוחקת כ-80 ק"מ מגבול אוקראינה-פולין. ביידן השתתף אתמול בדיוני חירום עם מנהיגי נאט"ו, האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 בבריסל, וצפוי לצאת היום לפולין, שם ייפגש עם הנשיא אנדז'יי דודה. בביקורו בז'שוב, כך מסר הבית הלבן, הוא אמור סקירה על המאמצים ההומניטריים ולהיפגש עם חיילים אמריקנים שמוצבים בפולין.
ביידן נשאל אמש במסיבת עיתונאים על האפשרות שרוסיה תשתמש בנשק כימי בפלישה לאוקראינה והצהיר כי אף ש"תהיה תגובה כלשהי" מצד המערב, אופיה תלוי באופי של המתקפה הכימית, אם זו אכן תתרחש. ביידן שב על דבריו מוקדם יותר אתמול, ולפיהם ברית נאט"ו מאוחדת יותר מתמיד, ולדבריו פוטין "לא חשב שנוכל לשמור על לכידות שכזו".
9 צפייה בגלריה
מחסומים נגד טנקים באודסה
מחסומים נגד טנקים באודסה
מחסומים נגד טנקים באודסה
(צילום: AP)
כאשר נשאל על יכולתן של הסנקציות להרתיע את פוטין, השיב כי מעולם לא אמר שמטרתן היא להרתיע אותו. "הסנקציות אף פעם לא מרתיעות", הצהיר ביידן, אך לדבריו שמירה עליהן לאורך זמן רב, לאורך שנה שלמה, היא זו ש"תעצור אותו", כלומר את פוטין. הוא אמר ששמירה על הסנקציות לטווח ארוך – חרף הפגיעה שלהן בכלכלת המדינות שהטילו אותן – היא אחת ממטרותיו בדיונים בבריסל.
בארה"ב העריכו הלילה כי רוסיה תצא מהמשבר באוקראינה חלשה יותר ומבודדת יותר. "בוודאות גבוהה, הרוסים ייצאו חלשים יותר צבאית, כלכלית, פוליטית וגאו-פוליטית", אמר קולין קאהל, תת-שר ההגנה האמריקני לענייני מדיניות. הוא הוסיף שהפנטגון צפוי להגדיר את רוסיה במסמך האסטרטגי הבא שיפרסם בתור "איום אקוטי", אבל ציין כי הרוסים לא מהווים איום ארוך-טווח על ארה"ב, בניגוד לסין. קאהל גם אמר שמלאי הנשק המדויק שבידי רוסיה הולך ואוזל, והעריך שמוסקבה צפויה לעשות יותר ויותר שימוש ב"פצצות טיפשות" ובארטילריה.