אלימות מילולית ופיזית כלפי צוותים רפואיים הפכה לבעיה הולכת ומתעצמת, בין היתר על רקע מגפת הקורונה וההתנגדות של חלקים מהציבור לחיסונים. רק בשבוע האחרון, במסגרת משדר על חיסוני ילדים, נחשפנו לעוד אירוע קשה של אלימות מילולית כלפי ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס. מדובר בהתבטאויות קשות ומסוכנות כלפי אשת מקצוע מסורה שמשקיעה לילות כימים למען הציבור ובריאותו, ושבמסגרת עבודתה כרופאה נאלצת לספוג אמירות כגון: "מישהו יכול לסטור לה", "זרע עמלק", "לכי קיבינימט" ועוד. מציאות בה רופאות ורופאים נאלצים להסתובב עם מאבטחים אישיים ולחצני מצוקה רק בשל עמדתם המקצועית, צריכה להדליק נורות אדומות אצל כולם.

על פי דיווחי משרד הבריאות, בשנים האחרונות התרחשו בין 3,000 ל-4,000 אירועי אלימות כלפי צוותים רפואיים בממוצע בשנה, מרביתם אירועי אלימות מילולית - הכוללים שימוש פוגעני במילים כגון קללות, האשמות ואיומים. רק ב-25% מהמקרים הוגשה תלונה על ידי הצוותים הרפואיים, שמעדיפים לרוב שלא להתלונן.
מבלי להצדיק שום צורה של אלימות, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהבירוקרטיה במערכת הבריאות מביאה לתחושות תסכול בקרב מטופלים. המפגש הפיזי הרפואי מתקיים לאחר המתנה ממושכת ובתנאי צפיפות וחוסר נוחות. בשנים האחרונות בכלל, ומאז פרוץ הקורונה בפרט, אנו חווים מהפכה טכנולוגית בעולם הבריאות – יותר ויותר מפגשים טיפוליים עוברים מהמרפאה הפיסית למרחב הווירטואלי. תנאי הפתיחה של המפגש הרפואי הווירטואלי (ללא המתנה, בסביבה הטבעית והנוחה למטופל - בביתו) יכולים להוות יתרון עצום למניעת תופעת האלימות. בכוחה של חווית שירות מיטבית, מותאמת לדיגיטל ושקופה, הן מבחינת תהליך הטיפול והן מבחינת זמן ההמתנה, למנוע מצבי תסכול בקרב המטופלים, שכאמור מובילים לעיתים לחוסר סבלנות ואף לאלימות מילולית.
חשוב לציין שזה אינו פתרון קסם. גם במפגשים המקוונים אנו עדים לתגובות מילוליות ואלימות כלפי מטפלים. אולם נדמה, שבדרך זו ניתן להקל ולו במעט על המטופלים והמטפלים כאחד. לכן, וכחלק מהמעבר לדיגיטל בעולמות הבריאות, הצוותים הרפואיים שעובדים בפלטפורמות הדיגיטליות חייבים לעבור הכשרות ייחודיות במסגרתן יקבלו כלים מקצועיים כדי לנהל כראוי מפגש רפואי מקוון, בין היתר מתוך מטרה לצמצם התנגדויות או מצבי קונפליקט. במסגרת ההכשרה, יש לשים דגש על אופן ההתנסחות ועל שפת גוף שמשדרת אמון, ביטחון ואמפתיות. לעיתים, על ידי נקיטת צעדים פשוטים וטריוויאליים כגון יישור מבט למצלמה וחיוך במטרה לייצר מפגש רפואי באווירה נוחה ורגועה.
במקביל, חייב ארגון הבריאות לייצר מעגלי דיווח שבמסגרתם מעודדים את הצוותים המטפלים לשתף אירועים חריגים, כמו גם תופעות אלימות שהם חוו במהלך המפגשים המקוונים. מיותר לציין כי ההשלכות של האלימות המילולית כלפי הצוותים הרפואיים כוללות פגיעה באורח הרוח ובמוטיבציה, ובטווח הארוך עלולות גם להוביל לפרישה או רתיעה מהתחום - דבר המחייב אותנו להרים דגל אדום.
לצד האחריות של ארגוני הבריאות לייצר למטפלים בכל מקצועות הבריאות סביבת עבודה בטוחה ונעימה, חייבת ממשלת ישראל להקצות תקציבים משמעותיים להתמודדות עם התופעה, כמו גם להנחות את כלל הגורמים הרלוונטיים לגלות אפס סובלנות כלפי תופעות של אלימות כלפי צוותים מטפלים.
אטל מולכו היא מנכ"לית חברת FEMI