בית משפט השלום בחיפה האריך הערב (יום ג') בשלושה ימים נוספים את מעצרו של אדוארד קצ'ורה (49) שלפי החשד רצח בתחילת אוקטובר את הנערה ליטל יעל מלניק (17) מאור עקיבא. "אין מנוס ממתן אפשרות נוספת ליחידה החוקרת למצות את החקירה", קבע השופט אך הזהיר: "אם לא תוגש הצהרת תובע על כוונה להגיש כתב אישום - המשמעות היא שחרור".
רות, אחותה של המנוחה, אמרה לאחר ההחלטה להשאיר את החשוד ברצח במעצר מאחורי סורג ובריח: "הפרקליטות צריכה להתעורר, אין מה למשוך יותר, רק להגיש כתב אישום על רצח". לודמילה, סבתה של מלניק, אמרה: "הבן אדם הזה צריך להיות בכלא עד סוף החיים שלו".
4 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
ליטל יעל מלניק ואדוארד קצ'ורה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
שופטת אחרת מבית משפט השלום בחיפה, טל תדמור גזית, החליטה אתמול לשחרר את קצ'ורה למעצר בית תחת פיקוח מאחר שלדבריה המשטרה לא הצליחה להפריך את גרסתו.
החשוד טוען להגנתו כי הגיע עם הנערה לאתר הבנייה בקריית מוצקין שבו נמצאה גופתה, ושם, היא ביקשה לדבריו להיקבר בחיים ולהמשיך לנשום דרך צינורית בלבד. קצ'ורה, אח בבית החולים הפסיכיאטרי שבו אושפזה הנערה, טען עוד כי כשעזב את המקום פניה של מלניק היו מחוץ לחול - והיא ביקשה ממנו להשאירה לבדה. לטענתו, היא קברה את עצמה לבד.
4 צפייה בגלריה
משפחתה של ליטל בבית המשפט
משפחתה של ליטל בבית המשפט
קרוביה של מלניק בבית המשפט: הסבא בוגדן, האחות רות והסבתא לודמילה
(צילום: נחום סגל)

המשטרה הגישה ערר על החלטת בית משפט השלום, וכמה שעות לאחר מכן קבע נשיא בית המשפט המחוזי בעיר רון שפירא כי קצ'ורה יישאר במעצר עד להחלטה היום.
השופט שפירא ציין בין היתר בהחלטתו אתמול כי "בחוות דעתה של מנתחת הגופה ניתן ללמוד שידיה של המנוחה נקיות, כפי שגם נראה בצילומים, מה ששולל את האפשרות שכיסתה את עצמה בחול. מכאן, וכאשר מצרפים את עדותו של החשוד שקושר את עצמו לביצוע פעולות החפירה והקבירה של המנוחה, ניתן להגיע למסקנה שמעשיו היו הגורם העיקרי שהוביל לאותה סיטואציה שבה נמצאה הגופה".

"כל הכבוד"

קרוביה של המנוחה, בהם אחותה רות וסבתה לודמילה, זעמו אתמול בעקבות ההחלטה של בית משפט השלום לשחרר את החשוד ברצח למעצר בית. הסבתא פרצה בבכי ומיד לאחר מכן אף התעלפה. האחות צרחה על השופטת תדמור גזית: את נורמלית? אני מתחננת, אל תשחררי אותו". בהמשך נשמעו השתיים נינוחות יותר אחרי שבית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה. "כל הכבוד", אמרה הסבתא אחרי דברי השופט שפירא ואף מחאה כפיים.
בדיון היום ביקשה היחידה המרכזית במחוז חוף להאריך את מעצרו של קצ'ורה בארבעה ימים נוספים כדי להשלים כמה פעולות חקירה. לדיון בבית המשפט היום קדמה פגישה במשרדי פרקליטות מחוז חיפה שבה השתתפו באופן חריג פרקליט המדינה עמית איסמן והמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים שלמה (מומי) למברגר. בדיון עלה כי בתוך כמה ימים תגיש הפרקליטות הצהרת תובע על הכוונה להגיש נגד החשוד כתב אישום.
בתום הדיון פרסמה הפרקליטות הודעה שבה נאמר: "פרקליט המדינה עמית איסמן קיים היום ישיבה בעניין תיק הרצח של ליטל יעל מלניק ז"ל, בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות ובמשטרת ישראל. לאחר שבחן את החומרים שהוצגו לו בישיבה, הנחה פרקליט המדינה את המשטרה לערוך מספר השלמות חקירה, ועל כן הנחה לבקש להאריך את מעצרו של החשוד כדי לאפשר את מיצוי החקירה. בהמשך לכך, ולאחר קבלת הממצאים כולם, תתקבל החלטה בתיק".
4 צפייה בגלריה
תומר משמאל הסנגור מימין
תומר משמאל הסנגור מימין
פרקליטו של החשוד עו"ד שרמן ונציג המשטרה רפ"ק קסלסי
(צילום: נחום סגל)

ראש צוות החקירה רב-פקד תומר קסלסי הגיש היום לשופט דו"ח סודי, לרבות אישור של היועץ המשפטי לממשלה להארכת מעצר עד 3 בדצמבר. "יש פעולת חקירה שבוצעה אתמול בשעות הערב המאוחרות", אמר רפ"ק קסלסי. "ממצאי פעולת היחידה מחזקים את טענות היחידה החוקרת כפי שטענו כל הזמן. מלבד זה יש עוד שלוש פעולות חקירה שאחת מהן היא חקירתו של החשוד, והן ייעשו במסגרת הימים המבוקשים".
הוא הוסיף: "אנו נמצאים בבקשה מספר 15 להארכת מעצר והבקשה ה-11 באישור היועץ המשפטי. הפעולות שיש לבצע מחייבות את השארתו של החשוד במעצר. בית המשפט המחוזי ציין בהחלטתו אתמול בדיון הערר את מסוכנותו של החשוד ועל כך אין להכביר במילים".
מנגד, פרקליטו של החשוד עו"ד בוריס שרמן מהסנגוריה הציבורית אמר: "על מורכבות האירוע אין חולק. החקירה הסתיימה. על הפרקליטות להחליט אם יש כוונה להגיש כתב אישום או לא להגיש כתב אישום. הצהרת תובע אין. אני סבור שמבחינת פעולות החקירה הן אינן נחוצות. אבקש לדחות את הבקשה ולשחרר את החשוד. לחילופין, אבקש לתת הארכת מעצר קצרצרה כדי לאפשר לפרקליטות להגיש הצהרת תובע".
בתום הדיון היום אמר עו"ד שרמן: "אדוארד עצור כבר חודשיים והמשטרה מתקשה לסיים את החקירה. היום, למרות הוראות רבות של בית המשפט, המשטרה הגיעה שוב עם בקשה להארכת מעצר לצורכי חקירה ולא הגישה הצהרת תובע. בית המשפט הורה למשטרה לסיים את החקירה עד ליום חמישי. אנו מקווים שהפעם המשטרה תקיים את החלטת בית המשפט".
4 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בהארכת המעצר
אדוארד קצ'ורה בהארכת המעצר
אדוארד קצ'ורה בהארכת המעצר
(צילום: נחום סגל)
השופט ציין בהחלטתו כי "בקשה זו היא חריגה בנוף הבקשות להארכת מעצר, הן מבחינת משך הזמן שבו שוהה החשוד במעצר והן מבחינת מורכבות החקירה. החלטת כבוד נשיא בית המשפט המחוזי מנתחת חלק מהמסד הראייתי הקושרת את החשוד לעבירות המיוחסות לו". השופט התבסס בהחלטתו על קביעת נשיא בית המשפט המחוזי מאתמול וציין כי "מעשיו של החשוד היו הגורם העיקרי אשר הוביל לאותה סיטואציה שבה נמצאה הגופה. מכאן, כך לכאורה, ראיות ישירות למעורבותו באירוע ההמתה".
שופט בית משפט השלום אף ציטט מהחלטת נשיא בית המשפט המחוזי השופט שפירא בעניין מסוכנותו של קצ'ורה, והאריך כאמור את מעצרו בשלושה ימים נוספים.