סערת "המגרסה" של השר אלעזר שטרן: יממה אחרי ששר המודיעין חשף בקולו בריאיון כי גרס תלונות אנונימיות שהגיעו אליו כקצין בכיר בצבא, קיים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייעצויות בנוגע לשאלה כיצד להתמודד עם הפרשה. שטרן הכחיש אתמול (יום א') כי גרס תלונות על הטרדות מיניות, אבל אמש טענה אישה כי לפני כ-25 שנה, כששירתה כחיילת בבה"ד 1 ולאחר שהוטרדה לדבריה על ידי אחד הנגדים, אמר לה שטרן: "אם תדברי על מה שהיה פה בחדר, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים. יהיה לך הכי רע בעולם".
הבוקר לפיד שוחח עם שטרן, וקיבל את גרסתו שלא גרס תלונות על הטרדות מיניות. שטרן טען בפני לפיד כי "מעולם לא גרס אף תלונה על הטרדות מיניות. כל תלונה על הטרדה שהגיעה לשולחנו טופלה מיד בחומרה יתרה. דבריו התייחסו אך ורק לתלונות שקצינים הגישו אחד על השני במהלך מאבק על תפקידים".
2 צפייה בגלריה
שטרן ולפיד. יו"ר יש עתיד קיבל את גרסת השר
שטרן ולפיד. יו"ר יש עתיד קיבל את גרסת השר
שטרן ולפיד. יו"ר יש עתיד קיבל את גרסת השר
(צילטם: אלכס קולומויסקי)
לגבי התלונה על שאירע בבה"ד 1, אמר שטרן ללפיד כי בתקופתו כמפקד בה"ד 1 לא טיפל כלל בחיילי המפקדה. "כל מי שמכיר את הנהלים בבה"ד 1 יודע שזה בלתי סביר שתלונה על הטרדה מינית במפקדה תגיע אליו. הציטוט של דבריו, כמעט 30 שנה מאוחר יותר, אינו יכול להיות נכון. לאורך כל הקריירה הארוכה שלו טיפל שטרן בנושא ההטרדות המיניות ברגישות יתרה ומתוך הכרה שמדובר בעבירה חמורה במיוחד", נאמר בהודעה.
*בעקבות השיחה אמר לפיד: "יש עתיד היא מפלגה שבה יש אפס סובלנות ואפס גיבוי להטרדות מיניות. אנחנו מאמינים שיש להגן על נשים ולאפשר להן להתלונן בכל דרך שימצאו לנכון. אם שטרן היה אומר שהוא גרס תלונות על הטרדה מינית, היינו נפרדים ממנו עוד באותו יום. הוא לא אמר את זה, והוא לא מאמין בזה". לגבי המקרה המתואר בבה"ד 1, אמרו ביש עתיד כי הם קוראים לשלטונות צה"ל לחקור במהירות את הדברים, "כדי לאפשר לשטרן להגן על שמו הטוב".
2 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן באולפן ynet
אלעזר שטרן באולפן ynet
השר שטרן. גרס והסתבך
(צילום: הדר יואביאן)
עוד לפני כן בלטה שתיקתה של הקואליציה בנושא - כולל משך הזמן הארוך שלקח ליו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי להגיב לסערה. מיכאלי, שחרטה על דגלה את נושא השוויון והמאבק בהטרדות מיניות ולרוב מגיבה בחריפות למקרים מסוג זה, פרסמה תגובה רק בשעת לילה.
"אלעזר שטרן כנראה באמת חושב שתלונה אנונימית נועדה להכפיש או לטרפד, אבל מפספס את העובדה שעדיין, אישה שבוחרת להתלונן מסתכנת בהכפשה ובהשלכות שבחשיפה", כתבה השרה מיכאלי. "‏לצערי, גם אדם כמוהו, שיודע מה החשיבות של שוויון לנשים, מפספס את האופן שבו אנחנו עדיין חשופות לפגיעה ולמתקפות בעקבות חשיפת הפגיעה בנו". ברשתות ביקרו את מיכאלי על התגובה הרפה ועל השתיקה הארוכה.


אבל מיכאלי לא היחידה. רוב נשות הקואליציה, גם כאלה שנושא קידום נשים והמאבק בהטרדות מיניות נחשב לאחד הדגלים המרכזיים בכהונתן בכנסת, עדיין שותקות. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד לא הגיבה לסערה וכמוה גם יתר נשות המפלגה ומרבית החברות והחברים בקואליציה.
מנגד, באופוזיציה תקפו את שטרן וח"כ מירי רגב מהליכוד קראה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגדו: "מאלעזר שטרן אני לא מצפה לכלום. מדובר באדם רדוד, שוביניסט, חסר ערכים שמבייש את הכיפה שעל ראשו. אבל ציפיתי שמקהלת הפמיניסטיות של מרצ, העבודה, כחול לבן ויש עתיד, כל השרות וחברות הכנסת הנאורות, כל הנשים שבעד נשים, יגידו משהו, יצאו נגד הווידוי המזעזע הזה. אבל הכיסאולוגיה נמשכת, בדיוק כמו שהן הצביעו נגד דיור ציבורי לנשים מוכות, כך הן גם שותקות כשאלעזר שטרן מודה שגרס תלונות על הטרדה מינית".
ההערכה במערכת הפוליטית היא שהסערה סביב שטרן תוביל גם להשפעות רחבות יותר, בין היתר בהקשר של המירוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, תפקיד שעליו מתמודד שטרן שזכה לתמיכה מסיבית מלפיד ומראש הממשלה נפתלי בנט. ההערכה היא כי במצב הדברים הנוכחי סיכוייו של שטרן להיבחר נפגעו משמעותית, ולכן צפויות גם השלכות על הקואליציה.
על פי התכנית המקורית, שטרן אמור היה להתמנות לתפקיד ואת מקומו במשרד המודיעין אמור היה לתפוס השר אלי אבידר, שכעת מכהן בממשלה כשר ללא תיק. הסערה סביב שטרן מעמידה כעת בסימן שאלה את שדרוגו של אבידר לשר המודיעין.
פורסם לראשונה: 08:43, 11.10.21