זמן קצר אחרי שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה רמז בהצהרה שנשא בשידור חי כי הוא לא בהכרח יציית לפסיקות בג"ץ במקרה של פסילות חוקי יסוד, פרסמו תנועות המחאה נגד המהפכה המשפטית תגובות חריפות. "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה", אמרו ב"כוח קפלן". מנגד, שר המשפטים יריב לוין גיבה את אוחנה ובירך אותו: "נאום אמיץ".
בהצהרה במשכן הכנסת, מבלי לאפשר לעיתונאים לשאול שאלות, התייחס אוחנה לאפשרות שבג"ץ יפסול את חוק ביטול עילת הסבירות ואת החוק שעוסק בהוצאה לנבצרות של ראש ממשלה, שאושרו במליאת הכנסת כחוקי יסוד. "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה", אמר יו"ר הכנסת אוחנה. "אני מציע לבית המשפט ושופטיו שאני מכבד מאוד - הכירו גם במגבלות הכוח שלכם".
3 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
נשיאת העליון חיות ויו"ר הכנסת אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי, שלו שלום)
"כוח קפלן", שעומד מאחורי ההפגנות בצומת קפלן בתל אביב, מסר בתגובה לדבריו המהדהדים של אוחנה: "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך ל-D-9 של נתניהו ולוין.
"נזכיר גם כעת לאוחנה, שאת זכויותיו ומשפחתו קיבל מבג"ץ, שבמדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים. עצוב שיו"ר הכנסת מדיח את הפרלמנט שבראשותו הוא עומד לעבריינות".
במטה המאבק "חופשי בארצנו", שמאגד יותר מ-100 ארגוני מחאה, אמרו: "הדמוקרטיה לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אתם לא מפחידים אותנו. הצהרתו העבריינית של אמיר אוחנה לא מותירה מקום לספק: ראשי המאפיה שלחו את אחד החיילים לאיים על בית המשפט לקראת הדיונים בבג"ץ.
"נתניהו, לוין, אוחנה, בן גביר ושאר מחריבי הארץ - אתם לא מפחידים אותנו. אם תעזו להוביל את ישראל למשבר חוקתי, מיליוני אזרחים יתייצבו מאחורי ראשי מערכות הביטחון ושומרי הסף ויגנו בנחישות על הדמוקרטיה הישראלית".

"מאיים בעיקר על עצמו"

גם בזירה הפוליטית הגיבו להצהרתו של יו"ר הכנסת. ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי אמר: "מי שמאיים שלא לכבד פסקי דין של בית המשפט - מאיים בעיקר על עצמו. כי שלטון שלא יכבד פסקי דין - יאבד את הלגיטימיות שלו עצמו".
ח"כ אורית פרקש-הכהן, גם היא מהמחנה הממלכתי, אמרה: "אדוני יו"ר הכנסת: כשאתה מאיים על שופטי בג"ץ ועל הרשות השופטת במדינת ישראל ואומר להם 'דבר אחד אני יודע לומר. הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה', אתה לא מדבר לא בשמי כחברת כנסת במדינת ישראל ולא בשם כנסת ישראל".
מהמפלגה של ח"כ בני גנץ נמסר: "מי שאומר שרוצה להגיע להסכמות שישמרו על שלטון החוק בבוקר - לא יכול לאיים לפרק אותו בערב. האמירה של יו"ר הכנסת שלא יקבל פסיקת בית משפט 'בהכנעה', היא מבוא לאנרכיה. נתניהו חייב להתנער ממנה, אחרת מדינת ישראל תגלוש למדרון מסוכן".
3 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"אתה לא מאיים בשמי". ח"כ פרקש-הכהן
(צילום: EPA)
יו"ר הכנסת הקודם ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר: "במדינה דמוקרטית יושב-ראש הרשות המחוקקת לא מאיים על בית המשפט העליון ושופטיו, ולא רומס את תפקידם החשוב כגורם היחיד שמאזן ומבקר את החלטות הרוב. יו"ר הכנסת אוחנה צריך להציב תמרור עצור לחברי הקואליציה שהוא חלק ממנה, שעושים שימוש פסול ושערורייתי בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת.
"הם מחוקקים חוקי יסוד פרסונאליים, מחוררים וכאלו שפוגעים ביסודות של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. הם אלו שלא משאירים ברירה לבג"ץ אלא להתערב ולדון גם בחוקי היסוד. אם הכנסת מעוניינת לשמור על מעמדה ולמעט את התערבותה של הרשות השופטת, היא צריכה להתחיל להתייחס לעצמה ולחוקי היסוד שהיא מחוקקת בכבוד וברצינות המתבקשת".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התייחס גם הוא להצהרת יו"ר הכנסת. לדבריו, "נאומו המחפיר של אמיר אוחנה אינו מייצג את הכנסת והוא אינו מדבר בשמם של רוב הח"כים, כולל חברים רבים בקואליציה שמאמינים עדיין בשלטון החוק ובצורך לציית לבית המשפט. מי ששמע אותו היום שאל את עצמו איפה הם יעצרו? למה חשוב להם כל כך לפצל ולשסע את העם? מדוע יו"ר הכנסת מנסה להרוס את הכנסת?".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
שר המשפטים לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים לוין גיבה כאמור את אוחנה. לדבריו, "אני מברך את יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "אני מחזק את יו"ר הכנסת, חברי אמיר אוחנה, על דבריו החשובים. אין לבית המשפט העליון סמכות לדון או לפסול חוקי יסוד. עצם הדיון בעתירות לפסול חוקי יסוד הוא קריאת תיגר על מוסד הכנסת ועל הדמוקרטיה הישראלית, והוא מוכיח שוב את חשיבותם של התיקונים במערכת המשפט שאותם אנו מובילים".

"אני מבקש להציב תמרור עצור"

"ערב השנה החדשה, מדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים", אמר אוחנה בתחילת דבריו במשכן הכנסת. "הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד כאשר נדמה שגם הגבול האחד שטרם נחצה עד כה, והוא ביטול חוקי היסוד על-ידי הרשות השופטת עלול להיחצות. אני מבקש להציב תמרור עצור - מאז 1977 התחולל תהליך שאיבת סמכויות אל הדרג הממונה שהוא היום כמעט כל יכול".
אוחנה אמר עוד: "הכרעה אחרת היא איננה נגד הקואליציה אלא נגד הכנסת ונגד הדמוקרטיה בישראל. בעד חוקי היסוד שעברו תחת הכנסת בראשותי הצביעו רוב חברי הכנסת, יותר מפי שניים ממספר חברי הכנסת שהצביעו בעד חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. החוקים שעברו בכנסת הזו לא עברו באישון לילה כמו החוק ההוא, אלא אחרי דיון עמוק שהתקיים גם בכנסת וגם מחוצה לה.
"חוקי היסוד הללו עוסקים ביסודי היסודות של המשטר הדמוקרטי, ביחסים של הרשויות ובשאלה - מי יכול להדיח ראש ממשלה והתשובה: רק העם באמצעות נבחריו. אותו הגורם שהסמיך אותו לעשות זאת. זה יסוד הדמוקרטיה".
יו"ר הכנסת הוסיף: "אם בג"ץ יפסול חוק יסוד, אז כל ההחלטות שקיבל עד היום בהסתמך על מעמדם העליון של חוקי היסוד בטלות ומבוטלות. אני ער לכך שבקרב רבים בציבור, כולל חלק מהצופים בנו, ישנם גם חששות ופחדים. גם אם אינני שותף לפחדים הללו, אינני יכול להתעלם מהם. אבל המענה לחששות הללו, לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה שבה הבחירות אינן משנות.
"מערכת המשפט חשובה ויקרה לי, רוב חיי הבוגרים הייתי חלק ממנה. אין שום מחלוקת על חשיבות מערכת המשפט חזקה ועצמאית, אלא המחלוקת על תפקידה של מערכת המשפט ביחס לרשויות אחרות וביחס לתפקידה ביחס לציבור".