נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר הלילה (יום ו') כי "המצב עלול להידרדר במהירות" באוקראינה וקרא לכל האמריקנים שנמצאים שם לעזוב מיד. בריאיון לרשת NBC News הבהיר הנשיא כי בשום תרחיש לא ישלח כוחות צבא לאוקראינה כדי לחלץ אזרחים אמריקנים שיבקשו להימלט אם רוסיה תפלוש לשם.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"דברים יכולים להידרדר במהירות". ביידן
(צילום: EPA)
"אם אמריקנים ורוסים יתחילו לירות אחד על השני - תפרוץ מלחמת עולם", אמר ביידן. "זה לא שיש לנו עסק עם ארגון טרור. יש לנו עסק עם אחד הצבאות הגדולים בעולם. זה מצב שונה מאוד, ודברים יכולים להידרדר במהירות".
על פי הערכת הצבא והמודיעין בארה"ב, אם הצבא הרוסי יפלוש לאוקראינה, הוא מסוגל להגיע לבירה קייב בתוך 48 שעות. ביידן אמר בריאיון שגם אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "טיפש מספיק" כדי לפלוש לאוקראינה, "הוא מספיק חכם כדי לא לעשות שום דבר שישפיע לרעה על אזרחים אמריקנים".

6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
רוסיה מכחישה שיש לה כוונה לפלוש לאוקראינה. פוטין
(צילום: AP)
גם מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הלילה אזהרה לאזרחי ארה"ב. בהצהרה שפרסמה המליצה מחלקת המדינה: "אל תיסעו לאוקראינה בגלל האיומים המוגברים של פעולה צבאית רוסית ובגלל הקורונה. מי שנמצא באוקראינה צריך לעזוב עכשיו".
רוסיה ריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-140 אלף חיילים בסמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף. המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלברית הצבאית המערבית הזו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
כוחות בתרגיל המשותף של רוסיה ובלארוס. "מספר החיילים הרוסים בשטח הולך וגדל"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
גם באוויר: התרגיל הענק בבלארוס
(צילום: AFP)
אף שהמשבר האוקראיני החל מריכוזי הכוחות של רוסיה בגבולה היבשתי עם אוקראינה, ככל שחולפים הימים עוד ועוד זירות סביב אוקראינה מטרידות את הממשלה בקייב ואת המערב: אתמול בבוקר פתחה רוסיה בתמרונים צבאיים גדולים יחד עם צבא בלארוס בשטח בלארוס (שכנתה מצפון של אוקראינה), ובמקביל היא מקיימת גם תמרונים בים השחור. אוקראינה האשימה כי התמרונים האלה, הכוללים ספינות קרב, הם חלק מ"מלחמה היברידית" שמנהלת נגדה רוסיה, וכי הם הפכו את השיט בים השחור ובים אזוב לבלתי אפשרי.
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הזהיר אתמול כי אירופה נמצאת ב"רגע מסוכן לביטחונה" וכי זמן ההתרעה שלה על פעולה צבאית רוסית הולך ומתקצר. "מספר החיילים הרוסים בשטח הולך וגדל, ופרק הזמן שבו נוכל להתריע על מתקפה קרבה הולך וקטן", אמר סטולטנברג.
6 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה מתאמן בעיירה הנטושה פריפיאט ליד הכור ב צ'רנוביל
צבא אוקראינה מתאמן בעיירה הנטושה פריפיאט ליד הכור ב צ'רנוביל
סבב השיחות על הסכסוך בין קייב למורדים הפרו-רוסים הסתיים ללא פריצת דרך. חיילים אוקראינים באימון
(צילום: AFP)
במקביל לאיומים ממזרח וממערב, באירופה התנהל אתמול עוד יום קדחתני של מאמצים לפתור את המשבר האוקראיני ללא מלחמה. במוסקבה, השיחות בין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לבין עמיתתו הבריטית ליז טראס לא עלו יפה, בלשון המעטה. במהלך הפגישה שבה טראס והזהירה את לברוב מסנקציות חריפות שיטיל המערב על ארצו אם תתקוף את אוקראינה, ולברוב השיב לה שהוא אינו מבין מדוע בריטניה והמערב מודאגים מהתרגיל הרוסי בבלארוס. לברוב טען כי המערב מנצל את אוקראינה נגד מוסקבה, והאשים את הממשלה בקייב בניסיון לשכתב את ההסכמים שהיו אמורים להביא להפסקת הלחימה בין צבא אוקראינה למורדים הפרו-רוסים.
גם בברלין התקיים אתמול סבב שיחות של גורמים רשמיים מרוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת בנושא הסכסוך בין הממשלה בקייב למורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה שמתנהל מאז 2014. השליח הרוסי דמיטרי קוזאק אמר בתום קרוב לתשע שעות של דיונים כי לא הושגה פריצת דרך. הוא האשים את אוקראינה ואמר כי החזון שלה לגבי עתידו של אזור דונבאס שבשליטת הבדלנים אינו ברור. אוקראינה אמרה כי הצדדים הסכימו להמשיך לדבר וכי היא מקווה להגיע פריצת דרך בנושא חילופי שבויים ופתיחת מחסומים במזרח אוקראינה.