3 צפייה בגלריה
חצר אלכסנדר
חצר אלכסנדר
הסכסוך, ההסכם, הפסיקה: חצר אלכסנדר
(צילום: יואב דודקביץ')
החלטה שהרוסים כנראה לא יאהבו, בזמן המלחמה באוקראינה והניסיונות של ממשלת בנט ללכת בין הטיפות: כנסיית חצר אלכסנדר הסמוכה לכנסיית הקבר בעיר העתיקה בירושלים לא תעבור לידי הרוסים, אלא תישאר בידי OPS - הארגון שתחתיו פועל המקום כבר שנים רבות. כך פסק היום (ה') בית המשפט המחוזי בירושלים.
חצר אלכסנדר עלתה לכותרות בשנת 2019 לאחר שנעמה יששכר נכלאה במוסקבה. חלק מהדיווחים על עסקה לשחרורה של הצעירה כללו את דרישתה של רוסיה לבעלות על חצר אלכסנדר. אין ראיות קשות לכך שהחצר הייתה חלק מהעסקה, אך גורמים וכיוונים שונים מצביעים על כך שבאותו הסכם בין ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לבין הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לשחרורה של יששכר, נתניהו הסכים לתת לפוטין חלקת קרקע צמודה לכנסיית הקבר - והיא חצר אלכסנדר.
3 צפייה בגלריה
הכנסייה והרוסים. החצר בירושלים
הכנסייה והרוסים. החצר בירושלים
הכנסייה והרוסים. החצר בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
גודל החצר הוא 1,300 מטר והיא ממוקמת במיקום אסטרטגי תיירותי בלב העיר העתיקה. למעשה, מדובר בנכס שנמצא בבעלות ובשליטה דה פקטו של הארגון OPS - הוא זה שהקים את חצר אלכסנדר ושולט בו מאז 1890. אולם, היות שזה נכס שנרכש מהאימפריה העות'מאנית – הוא נרשם ברישום הטורקי על שם "הממלכה הרוסית המפוארת". כאמור, בפועל ארגון OPS רכש בכספו את החצר.
הרוסים מנסים לשים את ידם על הנכס הנחשק כבר זמן רב. בשנת 2017 הם רצו שמדינת ישראל תכיר בכך שהרישום הטורקי מצביע על כך שהנכס רשום על שמה רוסיה עצמה ולא על שם הארגון, מכיוון שברישומים הוא על שמה של הממלכה הרוסית.
3 צפייה בגלריה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
מחווה לשחרורה של נעמה יששכר? הקרב על החצר
(צילום: MCT)
ב-18 באוקטובר 2020 ראש הממשלה נתניהו חותם על צו לא שגרתי בשם "הכרזה מכוח דבר המלך במועצה (המקומות הקדושים)". הצו הכשיר את חצר אלכסנדר כמקום קדוש ולפיכך, אף בית משפט לא יכול לדון בבעלותו. יום למחרת חתימת נתניהו על הצו, ניתנה הכרעה מטעם המדינה בבקשה לחידוש הרישום של חצר אלכסנדר על שמה של הפדרציה הרוסית - הכרעה שהייתה אמורה להעביר את חצר אלכסנדר לידיה של רוסיה.
היום, השופט מרדכי כדורי פסק כי דווקא בגלל הצו שנחתם בידי נתניהו יום לפני שקבע שמדובר במקום קדוש - לא ניתן לקבל את ההכרעה מטעם המדינה, וכי הצו הורה כי אין אפשרות לדון על בעלות המקום משום שהוגדר כמקום קדוש. לפיכך, הוחלט, הרישום של חצר אלכסנדר לא יעבור לידיה של רוסיה.
בית המשפט פסק למעשה כי הסטטוס קוו בחצר אלכסנדר, כאשר ארגון OPS מנהלים את המקום, יישמר עד אשר להכרעת צוות שרים מיוחד שמינה ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט, שצפוי לדון בטענות השונות לגבי הסכסוך על הקרקע.
עו"ד שי גימלשטיין, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות', מסר בתגובה: "ההחלטה מסכלת את ניסיון ההשתלטות הבלתי-חוקי של הפדרציה הרוסית על חצר אלכסנדר, שאינה שייכת לה, ועל כך יש לברך. ההחלטה לא התייחסה לשאלת הזכויות המהותיות בנכס, אולם העובדות המשפטיות וההיסטוריות הן ברורות וחד-משמעיות, ולכן אנו משוכנעים כי כל בירור אובייקטיבי, בבית משפט או בפני צוות שרים, יסתיים במסקנה כי מרשינו, ארגון ה-OPS שבראשותו ניצב מר ניקולאי וורנוצוב הופמן, הוא הבעלים החוקי היחיד של חצר אלכסנדר".