אין היום ולו שר אחד, ודאי שלא מבין שרי הליכוד, אשר ינקוט בצעדים מהותיים במשרדו ללא אישורו של הבוס, ראש הממשלה בנימין נתניהו. ואם יהיה מי שיעז לעשות כן, הוא ייקרא מיד לסדר וייאלץ לחזור בו מבויש, בדיוק כפי שקרה אתמול לשר התרבות והספורט מיקי זוהר, שנאלץ לעשות סיבוב פרסה מיוזמתו התמוהה לחסל את המפעל היפה של "שבת ישראלית".
זה נכון, כמובן, גם לקריאות הקרב של שר התקשורת החדש שלמה קרעי, שהודיע שיקצץ בתקציב של תאגיד השידור הציבורי "כאן 11", מה שהלכה למעשה יוביל לסגירתו. קרעי עשה זאת ללא ספק בסמכות וברשות, נראה שאף בשליחותו של נתניהו. עובדה ששרת ההסברה המקורבת, גלית דיסטל אטבריאן, החרתה־החזיקה אחריו בקריאת קרב משל עצמה בשפה החביבה על נתניהו: shut down, לסגור.
מה בדיוק חרה לנתניהו, או למי מבני משפחתו, או לחלק משרי הממשלה וחברי הכנסת (שהרי האחרים שותקים, משותקים מאימה), בשידורי הערוץ? קשה להבין. ייתכן שבבית נתניהו ממעטים לצפות בטלוויזיה ישראלית, אולי צופים רק בערוץ 14, ערוץ התעמולה של נתניהו. די ברור שאין להם מושג אילו תכניות מקור איכותיות מוקרנות מדי ערב כמעט על המסך הקטן ב"כאן 11".
1 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
(צילום: עדי כהן צדק ,שאול גולן)
אצלנו בבית, ובבית רבים מחברינו, מצפים בשקיקה לסרטי תעודה דוגמת "אייכמן - ההקלטות האבודות" ששודר לא מזמן, לדרמה כמו "שעת נעילה" על מלחמת יום כיפור שהציפה את הפוסט־טראומה של רבים מהמלחמה ההיא ועוררה שיח חשוב. צופים בסדרות חשובות ומרתקות כמו "מתיר עגונות", שעת אפס", "מנאייכ" ו"טהרן", בתחקירים כמו "מלחמה בטייקונים", בסרט הדרמה ההיסטורי "אגדת חורבן". תקצר היריעה מלפרט את כל היצירה המקורית והמצויינת, שלא לדבר על שידורי הרדיו ברוסית ובאמהרית, ואת הטלוויזיה החינוכית ויצירותיה המופלאות לילדי ישראל - כולם, פרי יצירתם של קברניטי הערוץ.
בדיוק בשביל מה שאנחנו רואים ב"כאן 11" קיים השידור הציבורי: כדי שלא ימדדו לו את הרייטינג
נכון, הרוב מעדיפים לצפות בערוצים האחרים - בתכניות ריאליטי, בישול, נינג'ה, הישרדות ומה לא. הרייטינג של הערוצים המסחריים הרבה יותר גבוה, וגם להם יש תחקירים ותוכניות מעניינות מעבר לריאליטי. אבל בדיוק בשביל מה שאנחנו רואים ב"כאן 11" קיים השידור הציבורי: כדי שלא ימדדו לו את הרייטינג. כדי שהוא יימדד באיכותו ובתכנים שלו.
נתניהו נאבק בעבר נגד יוזמות להגבלת השידורים בישראל - אבל זה היה נתניהו אחר. נתניהו שלפני כתבי האישום נגדו. מאז, חלפו חודשים ושנים והוא השתנה. לקדנציה הזו הגיע נתניהו אחר, נתניהו שמחזיק בפטיש 5 קילו במטרה לפוצץ, לנפץ, להרוס, לאבד ולהשמיד. הכל.


אינני מסכימה עם ניסיונו של נתניהו להרוס את מערכת המשפט, למרות שאני מבינה מה הוביל אותו ליוזמה הזו. אינני מסכימה עם החלטתו למנות שניים וחצי שרים במשרד הביטחון ולפרק את משרד החינוך לחלקיקים, אך אני מבינה מה היו הלחצים שהובילו אותו לעשות זאת. אבל מדוע, למען השם, הוא רוצה לסגור את תאגיד השידור הציבורי? איני מצליחה להבין. ברוח הימים האלה: לאלוהים פתרונים.
אנא, הרפו מהשידור הציבורי המצוין הזה.