3 צפייה בגלריה
פגישה לציון שנה להסכמי אברהם
פגישה לציון שנה להסכמי אברהם
פגישה לציון שנה להסכמי אברהם
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום (שישי) כי ארצות הברית רוצה להעמיק את מעגל השלום ופועלת לעידוד מדינות ערביות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. "אנו קוראים גם למדינות ערב האחרות להכיר בישראל", אמר בלינקן במפגש וירטואלי בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד, שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה, יועצו המדיני של נשיא איחוד האמירויות ועד לאחרונה שר החוץ אנואר גרגאש, ושגריר בחריין בארה"ב עבדאללה אל-חליפה - לציון שנה לחתימה על "הסכמי אברהם".
שיחת הווידאו נערכה בהזמנת בלינקן, ולדברי לפיד מדובר בפעם הראשונה שבה נציגים בכירים מאוד מישראל, מרוקו, איחוד האמירויות ובחריין נמצאים יחדיו במפגש אחד. "נמשיך לסייע בטיפוח הקשרים של ישראל עם האמירויות, בחריין ומרוקו, וגם עם סודן וקוסובו", אמר בלינקן. "נפעל גם להעמקת היחסים עם מצרים וירדן".
לדברי בלינקן, "היום, שנה אחרי החתימה על הסכמי אברהם, היתרונות ממשיכים לגדול. אנו רואים העמקה של היחסים הדיפלומטיים ושל הקשרים בין העמים - למרות מגבלות הקורונה. טיסות ישירות שלא היו בעבר, תושבי המדינות שלכם תופסים את ההזדמנות. יותר מ-130 אלף ישראלים ביקרו באיחוד האמירויות בארבעת החודשים שאחרי החתימה. יש רעב ללמוד על התרבות האחד של השני, לנסות אוכל חדש, לבקר באתרים".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
"יש רעב ללמוד על התרבות האחד של השני". מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: AP)
בלינקן הוסיף כי "אנו רואים הזדמנויות כלכליות, חדשנות, שיתופי פעולה. יש השקעות של איחוד האמירויות בישראל בתחומים רבים כגון אנרגיה, רפואה. חברות פרטיות עובדות על התפלת מים, תאי גזע ועוד. העמקת היחסים מאפשרת להפחית את המתיחות באזור, לסייע במאבק בטרור ואף לטפל במשבר האקלים. העמקת הנורמליזציה תביא גם לשיפור ממשי בחייהם של הפלסטינים, וכך נוכל להתקדם ליעד לטווח ארוך שהוא הגעה להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. פלסטינים וישראלים זכאים לחופש, ביטחון, הזדמנויות וכבוד".
שר החוץ של מרוקו בוריטה אמר: "הנורמליזציה ביחסים עם ישראל היא אירוע היסטורי שראוי לציון. היא נותנת תקווה וסוללת תקווה למומנטום חסר תקדים. על אף שהיחסים עם מרוקו הקדימו את 'הסכמי אברהם' בכמה עשורים, אנו מודעים לחשיבות של ההסכמים וחידוש היחסים. הסכמי הנורמליזציה הם תוצאה של רצון טוב, אבל יותר מכל אנו רואים מעשים ומאז החתימה כבר נעשו דברים רבים. ייסדנו פלטפורמה לדיאלוג ואנו דנים על חתימה על יותר מ-20 הסכמים".
לדברי בוריטה, בששת החודשים האחרונים כמות הביקורים בין המדינות גדלה ב-50 אחוזים. "אנו צופים שמיליון תיירים ישראלים יבקרו מדי שנה במרוקו", ציין. "כמו כן נחתמו הסכמים בנושא סייבר, מרוקו וישראל השתתפו בתרגיל צבאי משותף בהשתתפות 21 מדינות".
בוריטה הוסיף כי מרוקו מאמינה שאין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות עם מדינה פלסטינית עצמאית על בסיס גבולות 67'. מעמד ירושלים צריך להישמר כמורשת משותפת של האנושות וסמל לדו-קיום למאמיני שלוש הדתות המונותאיסטיות". לדבריו, "הנורמליזציה לא יצרה רק אהדה, אלא גם איבה שבה צריך לטפל. יש צורך בסדר אזורי חדש שבו ישראל היא שותפה ולא עוד אאוטסיידרית באזור שלה. הסדר החדש לא מכוון נגד אף אחד, אלא לטובת כולם. הסדר הזה צריך להיות מבוסס על הערכה מעודכנת של האיומים וקידום הזדמנויות להגברת היציבות והפיתוח".
3 צפייה בגלריה
קמפיין שילוט של שגרירות איחוד האמירויות בת"א וירושלים
קמפיין שילוט של שגרירות איחוד האמירויות בת"א וירושלים
קמפיין שילוט של שגרירות איחוד האמירויות בירושלים
(צילום: דניאל אהרוני, שחר סיגל)
שר החוץ לפיד אמר כי "מועדון הסכמי אברהם פתוח לחברים נוספים ותפקידנו לוודא שמדינות נוספות יצטרפו אלינו לעידן החדש של שיתוף פעולה וידידות. היחסים בין מדינות הוא תמיד שילוב של אינטרסים וידידות שמבוססת על ערכים. בשנה האחרונה החלפנו שגרירים, פתחנו טיסות ישירות, חתמנו על עשרות הסכמים בהיקף מיליוני דולרים, שיתופי פעולה בין האקדמיות. נקדיש את השנים הקרובות לקידום פרויקטים בתחום תשתיות, מים, ביטחון, מזון. הקורונה לימדה אותנו שאין עוד בעיות ואתגרים מקומיים, כל הבעיות והאתגרים הם גלובליים. וכפי שהתמודדנו עם הקורונה נטפל בדברים אחרים. אני מצפה לבקר לקראת סוף החודש בבחריין – ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי".
שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני אמר בנאום מוקלט: "השנים האחרונות הראו שלמרות האתגרים, שינוי לאזור שלנו אפשרי. ניתן למצוא דרך לשלום ושיתוף פעולה עבור כולנו. אנו רואים את שיתופי הפעולה בינינו נושאים פירות. מלך בחריין גאה להיות בחזית התהליך ההיסטורי הזה".
לדבריו, "אנו צריכים להבטיח שזו רק תחילת התהליך. אנו צריכים להכפיל את המאמצים ולהגדיל שיתופי הפעולה. אנו צריכים להמחיש כיצד השלום האזורי משפיע לטובה על חיי היומיום של כל תושבי המזרח התיכון. אנו צריכים גם דחיפה אמיתית למציאת פתרון צודק וכולל לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כל זה יחייב סיוע של כל המדינות שלהן עניין אמיתי במזרח תיכון יציב, בטוח ושלו".