צה"ל הרס הלילה (בין שני לשלישי) את ביתו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, סגן מנהיג הלשכה המדינית של ארגון הטרור וראש הזרוע הצבאית שלו ביהודה ושומרון. לאחר הפיצוץ הוצב על ההריסות שלט ועליו דגל חצוי של חמאס ושל דאעש עם הכיתוב "חמאס = דאעש" בערבית.

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס חתם בשבוע שעבר על צו החרמה והריסה לבית, עליו השתלטו כוחות הביטחון לפני כשבוע וחצי. הבית, בעיירה עארורה שבאזור רמאללה, הפך לפי דיווחים פלסטיניים ל"מתקן צבאי". על חזית המבנה נתלה שלט שבו נראית תמונתו של אל-עארורי כשברקע דגל ישראל, לצד כיתוב בערבית: "כאן היה ביתו של סאלח אל-עארורי, שהפל למטה אבו א-נמר של השב"כ". כבר אז, נציין, ביתו של בכיר החמאס היה ריק, שכן הוא עצמו שוהה כבר שנים בבירת לבנון ביירות.
5 צפייה בגלריה
הריסת הבית
הריסת הבית
הריסת הבית
5 צפייה בגלריה
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל השתלטו ביתו של מנהיג ארגון טרור חמאס שייח' סאלח אל-ערורי
כוחות צה"ל השתלטו ביתו של מנהיג ארגון טרור חמאס שייח' סאלח אל-ערורי
כוחות צה"ל השתלטו ביתו של מנהיג ארגון טרור חמאס שייח' סאלח אל-ערורי
מבין שלל תאריו הרבים, התפקיד החשוב ביותר של אל-עארורי הוא כראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. אחת האטסרטגיות המרכזיות של הארגון התרכזה בהפעלת טרור מיו"ש, אזור שהוא רואה בו כזה שממנו אפשר לערער גם את הרשות הפלסטינית וגם את הביטחון בישראל.
במהלך הפעילות הלילית התפתחה הפרת סדר אלימה שכללה יידוי אבנים וסלעים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. הכוחות הגיבו בירי חי לאוויר ולעבר מיידי הסלעים. בנוסף, פעלו במהלך הלילה כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב במוקדים רבים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים לסיכול טרור והחרמת אמצעי לחימה ועצרו 38 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. שמונה מהם מחבלים השייכים לארגון הטרור חמאס. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-1110 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-710 משוייכים לארגון הטרור חמאס.
לאל-עארורי בן ה-57 תפקיד מרכזי בתרגום האסטרטגיה הזו לטקטיקה. הוא עושה זאת באמצעות מערכי ההסתה וההדהוד שיש לו בירושלים וביהודה ושומרון, דואג להעברת כספים לשטח עבור פיגועים, מגייס מקומיים לפעילות טרור – ואת כל זה הוא מבצע בשלט רחוק, ממקום מושבו בביירות. מעמדו של אל-עארורי כאחד מקובעי סדר היום ביהודה ושומרון מאוד קירב אותו לציר השיעי הרדיקלי, שרואה ביהודה, שומרון וירושלים כלים מרכזיים במשחק השחמט שמתנהל מול ישראל.
5 צפייה בגלריה
סלאח אל-עארורי
סלאח אל-עארורי
אל-עארורי. במידה מסוימת, ישראל סייעה לו להתקרב לאיראנים
(צילום: AFP)
במידה מסוימת, גם ישראל סייעה לאל-עארורי להתקרב לאיראנים: אחד התנאים שהציבה ישראל לטורקיה, בראשית המשא ומתן על הסכם הפיוס סביב פרשת המרמרה ב-2015, היה גירושו של אל-עארורי מתחומי המדינה. בעקבות כך הוא עזב את איסטנבול ועבר להתגורר בקטאר, שגם אותה נאלץ לנטוש כעבור שנתיים בעקבות הבנות בין ישראל לקטארים. לבסוף, מצא עצמו בביירות, שם הוא מתגורר בסמוך למשרדי הנהגת חיזבאללה בשכונת הדאחייה.
ההשתקעות של אל-עארורי בביירות רק חיזקה את הקשר שלו עם איראן וחיזבאללה, ובלבנון הוא הקים כוח מקומי של חמאס, שמושתת ברובו על פעילים ממחנות הפליטים הפלסטיניים בדרום לבנון. המהלך הזה נעשה כחלק מההבנה של חמאס שהמאבק בישראל צריך לכלול פלסטינים בכל הזירות, ולא רק את אלו שבעזה וביהודה ושומרון.

5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה פגישה עם  זיאד נחאלה ו- סאלח אל-עארורי
חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה פגישה עם  זיאד נחאלה ו- סאלח אל-עארורי
נסראללה עם אל-עארורי ומזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה. דנו ב"מה צריך לעשות כדי להגיע לניצחון אמיתי של ההתנגדות בעזה"
לא מדובר בצבא כמו חיזבאללה, אבל ההתארגנות כוללת מאות פעילים שעברו הכשרות צבאיות, חלקן בתמיכת איראן, מלאי רקטי ויכולת מבצעית מוכחת. מבחינה היררכית, אגב, לאל-עארורי אין אחריות לכוח הזה. אבל כפוליטיקאי מיומן וכמי שחותר להגדלת כוחו בחמאס, הוא מנצל את שהותו בביירות כדי להגביר את השפעתו על חמאס בלבנון.
כבר עם תחילת המלחמה, הנוכחות של חמאס בלבנון הורגשה. החולייה שחדרה מלבנון לגליל המערבי יומיים לאחר מתקפת חמאס כללה בסבירות גבוהה מחבלים פלסטינים בעלי קשר לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, שאף לקח אחריות על הפעולה. סביר גם להניח שהם חדרו באישור חיזבאללה, שמקיים נוכחות צפופה בדרום לבנון ועל קו הגבול.
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
כחלק מאסטרטגיית "איחוד הזירות", לפחות ברמה הההצהרתית, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נפגש בשבוע שעבר עם אל-עארורי, ועם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, שגם הוא מתגורר בלבנון.
לפי דיווח של רשת אל-מנאר של חיזבאללה, בפגישה דנו השלושה "באירועים האחרונים והמלחמה בזירות השונות", וב"מה צריך לעשות בשלב זה כדי להגיע לניצחון אמיתי של ההתנגדות בעזה, והפסקת התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה". באל-מנאר נכתב כי הצדדים "הסכימו להמשיך בתיאום ולעקוב אחר ההתפתחויות על בסיס יומי".
בעקבות האירועים הרצחניים שהתרחשו ב-7 באוקטובר והמלחמה בה נמצאת מדינת ישראל כיום, ובהתאם לחוות דעת מודיעינית עדכנית והמלצה משפטית, החליט מפקד פיקוד המרכז על החמרה בעונש לעבירות של תמיכה בארגוני טרור, בהם חמאס, דאעש והג'יהאד האיסלאמי, שיחייבו לפי הוראת שעה בעונשי מינימום מחמירים: הורשע אדם בעבירה המפורטת (...) לא יפחת עונשו משנת מאסר, אשר לכל הפחות מחציתה לא תהא על תנאי, אלא אם כן החליט בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להקל בעונשו.