שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע היום (רביעי) כי ידרוש להציב עמדות שיטור בתוך בתי החולים, בתגובה להתפרעות שלשום בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שבמהלכה בני משפחה של מטופל שהלך לעולמו חוללו הרס רב וגרמו לפציעתם באורח קל של שני אנשי צוות. במקביל, ואחרי שההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה מחר במחאה על התקיפה, בריאיון לאולפן ynet איים יו"ר הארגון, פרופ' ציון חגי, להמשיך "לשבש" את פעילות מערכת הבריאות עד שלא תיענה דרישתו להציב את אותן עמדות שיטור בבתי החולים.
5 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי
פרופ' ציון חגי
יו"ר ההסתדרות הרפואית ציון חגי, הנזק לבית החולים, ושר הבריאות הורוביץ
( צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
הורוביץ, שדיבר בכנס בתי החולים הממשלתיים, הודיע בנוסף כי פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, וביקש ממנה לפעול למיצוי הדין עם המתפרעים גם במקרים אחרים של תקיפת אנשי צוות רפואי. "הצוותים הרפואיים שלנו לא יכולים ולא צריכים להתמודד עם בריונות ואלימות. אחות שעוסקת בהצלת חיים היא לא שוטרת ולא צריכה לחשוש שיכו אותה. אנחנו לא רואים כתבי אישום נגד מי שמעז להרים יד בבית חולים ולהשחית רכוש. ככה לא מגבים ושומרים על הצוותים ועל המטופלים".
שר הבריאות הוסיף כי את הדרישה להקים עמדות שיטור בתוך בתי החולי הוא יגיש בישיבת הממשלה הבאה. המטרה, לדבריו, היא שהשוטרים "יוכלו להגיב בזמן אמת לכל מקרה אלימות. צוותי הבריאות יעסקו ברפואה והשוטרים באכיפה. פשוט מאוד". הוא הוסיף: "ההסתה נגד אנשי משרד הבריאות שגברה בתקפות הקורונה, האלימות נגד הצוותים הרפואיים, הם חלק מאותה הבעיה. בכל מקום, ובטח בתחומי במערכת הבריאות, עלינו לנהוג באפס סובלנות לאלימות".
ההתפרעות החריגה, נזכיר, אירעה ביום שני בערב במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הדסה הר הצופים. עשרות בני אדם ממשפחתו של החולה שהלך לעולמו לקחו חלק באלימות: המתפרעים שברו דלתות וחלונות, השחיתו את המחשבים והציוד בעמדת האחיות והכו אנשי צוות.

5 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים הדסה הר הצופים, אחרי ההתפרעות בשני בערב. "הם היו בסכנת חיים ממשית"
(צילום: דוברות הדסה )
5 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
(צילום: דוברות הדסה )
מאבטחי בית החולים ושוטרים שהוזעקו למקום השתלטו על המתפרעים והשיבו את הסדר על כנו. איש מהחולים במחלקה לא נפגע, אך בבית החולים ציינו כי שני אנשי צוות נפצעו באורח קל וטופלו בחדר המיון. המשטרה עצרה שלשום את אחד המתפרעים, תושב מזרח ירושלים בשנות ה-20 לחייו. לפי שעה לא דווח על מעצרים נוספים.
בריאיון הבוקר באולפן ynet אמר פרופ' חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, כי מדובר היה באירוע חמור ביותר, שהמערכת לא חוותה מעולם כדוגמתו. "זה היה אירוע מצמרר, של סכנת חיים לכל הצוותים הרפואיים. הייתה סכנה ממשית לצוותים הרפואיים שפעלו ועבדו בשביל להציל את החולה המורכב הזה שהגיע במצב קשה לטיפול נמרץ. ההתנהגות של המשפחה ראויה לגינוי", אמר.
"דיברתי עם הרופאים, הם הרגישו שהולך להתפתח פה לינץ'. לינץ' ממשי. הם הרגישו שעוד רגע הולכים להרוג אותם. לחלק מהצוותים הייתה מחשבה שהם צריכים לקפוץ מהקומה הרביעית כדי להציל את חייהם", הוסיף. הוא הדגיש כי מבירור שערך להתפרעות ולאלימות לא היה רקע לאומני: "הכול היה בקשר למותו של אותו צעיר, שזה היה מקרה מאוד מורכב ומסובך".
פרופ' חגי הביע תסכול מכך שרק אדם אחד נעצר, ולדבריו כבר שוחרר למעצר בית, אף שעשרות לקחו חלק בהתפרעות. "הדבר הזה מאוד מדאיג אותנו. אין פה אכיפה, אין פה ביטחון לרופאים שעובדים בשטח ולאחיות ולצוותים הרפואיים, עובדים לילות כימים ומקדישים מזמנם".

כאמור, בעקבות ההתפרעות הודיעה ההסתדרות הרפואית על שביתה למשך 24 שעות בכל בתי החולים וקופות החולים ביום חמישי. זאת, במחאה על תקיפת צוותים רפואיים ככלל, ובפרט בעקבות האירועים בהדסה הר הצופים. באופן מעשי, המוסדות הרפואיים יעבדו מחר במתכונת שבת, ויבצעו רק ניתוחים מצילי חיים.
בהודעה על השביתה אמש דרש פרופ' חגי להציב עמדות שיטור בתוך בתי החולים, כפי שכעת מבטיח גם הורוביץ שידרוש מהממשלה. חגי דרש גם, בין היתר, לחזק את מערכי האבטחה בבתי החולים ולשנות את החקיקה – באופן שבו תקיפת איש צוות רפואי תהיה זהה בחומרתה לתקיפת שוטר.
כעת, בריאיון לאולפן ynet, מזהיר פרופ' חגי מפעולות מחאה נוספות שההסתדרות תנקוט בהן אם דרישותיה לא ייענו. "אנחנו רוצים שיטור באופן מיידי. במידה וזה לא יבוצע אנחנו נמשיך לנקוט באמצעים שישבשו את מערכת הבריאות. המטופלים שלנו מבינים אותנו, תומכים בנו ורואים את המאמצים שלנו לתת שירות בכל שעה ובכל יום. אם ראש הממשלה לא ייענה לדרישות שלנו, לא נוכל להמשיך באופן הזה ונצטרך להמשיך לשבש את מערכת הבריאות", אמר.
5 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
בית החולים הדסה הר הצופים, יממה לאחר ההתפרעות. "אין אכיפה, ואיו ביטחון"
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
(צילום: יואב דודקביץ')
-זאת אומרת שיכול להיות שזו תהיה שביתה ממושכת? "נכון. מאסנו בהבטחות. הקימו ועדות וגם היום הקימו ועדה במשרד הבריאות. המסקנות הן תמיד אותן מסקנות – נקודות שיטור, הגדלת הסמכויות של אנשי הביטחון, הגדלת מספר המאבטחים, קו ישיר למשטרה או ליס"מ במקרה של אירועים חריגים. כל הדברים האלה ידועים ושום דבר לא נעשה. לא נסכים להמשיך לעבוד במערכת הבריאות בלי ביטחון לצוותים הרפואיים".
לדברי פרופ' חגי, הממשלה מפקירה את הצוותים הרפואיים: "הגיעו מים עד נפש. האירוע הזה הוא אירוע של סכנת חיים ממשית לצוותים הרפואיים. לא נאפשר יותר לצוותים הרפואיים שלנו לעבוד בתנאים האלה".
בתוך כך, מועצת המנהלים של המרכז הרפואי הדסה מסרה היום כי היא "מגנה בחריפות כל ביטוי אלימות כלפי צוותים רפואיים ועומדת לצד הצוותים בהדסה הר הצופים, ובכל מקום אחר, הנתקלים בגילויי אלימות. אנו קוראים בזאת לממשלה ולמערכת אכיפת החוק לפעול בנחישות כנגד פורעי החוק המפירים את תחושת הביטחון של הצוותים והמטופלים כאחד ופוגעים דווקא באלו שחרטו על דגלם את ערכי החמלה ואהבת האדם. לא נסבול עוד גילויי אלימות בבתי החולים".