2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
שרה, בנימין ויאיר נתניהו. "אפס גישה למדיה האלקטרונית"
(צילום: רויטרס)
משפחת נתניהו נחקרה בשלל פרשיות לאורך השנים, אולם חוקרים בכירים במשטרה שהיו מעורבים בחקירות שבו וטענו כי לראש הממשלה לשעבר ניתנו "הנחות" רבות בחקירה. בנימין נתניהו, לטענת החוקרים, אמנם לא הפסיק להתלונן על היחס שקיבל מחוקרי המשטרה ועל אפליה נגדו, אך בפועל חלק גדול מהפעולות שמלוות חקירות משטרתיות רגישות כלל לא הוצא אל הפועל במקרה של ראש הממשלה לשעבר. כך למשל, טלפונים סלולריים לא הוחרמו. כך גם לגבי מסמכים רבים ומחשבים ממשרדיו או מביתו.
"אל המדיה האלקטרונית הייתה לנו אפס גישה, לא במשרד ולא בבית, מנדלבליט לא אישר", אומר ל-ynet חוקר בכיר לשעבר במשטרה. "ביקשנו להאזין - היועמ"ש בלם".
2 צפייה בגלריה
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. "לא מוכן להיכנס לטלפונים של ראש הממשלה"
(צילום: דויד ווייל, לע"מ)
היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט חשף בשיחות סגורות בימים האחרונים כי מנע מהחוקרים להתקרב אל הטלפונים הסלולריים של שרה ויאיר נתניהו. גורם בכיר לשעבר במשטרה סיפר בשיחה עם ynet כי במשטרה התייחסו אל הטלפון הסלולרי של אבנר נתניהו כאל המכשיר שמשמש בפועל את אמו, שרה. זאת, על רקע החשיפה בכלכליסט לפיה הטלפון של אבנר נתניהו היה בין אלו שבהם נשתלה תוכנית הריגול פגסוס של NSO, כחלק מהריגול המשטרתי לכאורה.
עם זאת, למרות הרצון של החוקרים לצותת בחלק מן החקירות הרגישות לטלפונים של שרה ויאיר, על מנת להתחקות אחר פעולות הקשורות לחקירות שנעשו באותם ימים, היועץ המשפטי היוצא מנדלבליט הטיל וטו ושמר באדיקות על פרטיותם של בני משפחת ראש הממשלה לשעבר.
"במקרה שלהם לא עלתה בכלל השאלה אם נחרים להם ציוד", אומר גורם בכיר לשעבר במשטרה. "אמרנו כל הזמן ששרה מפרפרת אותנו בחקירה, ואנחנו לא יכולים אפילו לבדוק לה את הטלפון, כדי לבדוק אם אמרה מה שהיא אמרה, או כתבה מה שאמרה שכתבה בסוגיות שנוגעות לחקירה. לא קיבלנו אישורים לבקש צווים להאזין להם, וכל הזמן התלוננו שמסרסים אותנו וקושרים לנו את הידיים. ואחר כך בא נתניהו ואמר ששתינו לו, עשינו לו. לא רק שהוא לא העריך את זהירות היתר, אלא הפוך".

באחד הדיונים הסגורים שתוכנם הגיע לידי ynet השבוע אמר מנדלבליט בין היתר: "אני לא אישרתי הרבה דברים שביקשו ממני. זה הביא עליי ביקורת מאוד קשה, למה לא אישרתי. אמרו שכבלתי ידיים וקשרתי ידיים, אבל הייתי מאוד מאוד קפדן לגבי זכויות הפרט, כולל זכויות הפרט של יאיר נתניהו. אני לא אישרתי האזנות לא ליאיר ולא לשרה, וביקרו אותי על זה שלא אישרתי להיכנס להם לטלפון. אמרתי: אני לא מוכן להיכנס לטלפונים של ראש הממשלה, כי יש דברים שאולי הוא מדבר על הליכוד, והיו שם דברים שאני לא הרשיתי להם להיכנס. הייתי מאוד קפדן במקומות האלה, וחטפתי ביקורת על זה".
היועץ המשפטי לממשלה אומנם אחראי על התביעה בישראל, אולם לא כל חקירה של איש ציבור מגיעה עד אליו. למעשה, יועץ משפטי נחשף בעיקר לחקירות של ראשי ממשלה, שרים, חברי כנסת, שופטים, ובמקרים מסוימים גם לחקירות של עורכי דין ועיתונאים. חקירות של ראשי רשויות מקומיות, למשל, מאושרות על ידי דרגים נמוכים יותר בפרקליטות.
מנדלבליט הסביר בשיחות הסגורות את המנגנון שעליו היה אמון: "במה שהגיע אליי, הייתי מאוד מאוד קמצן במתן אישורים להאזנות סתר, בגלל זכויות האדם. חטפתי בגלל זה מכל הכיוונים, כל הזמן. קיבלתי ביקורת וכל מיני אנשים קטנים באו בביקורת, אבל אני מאוד זהיר לפני שאני נותן לרמוס את זכויות האדם ואת זכויות הפרט, גם של חשודים. יש להם גם זכויות. לפני שנתתי לרמוס את הזכויות של החשודים, רציתי להיות בטוח באמת שמדובר בעבירות מאוד חמורות".
עוד אמר מנדלבליט: "אמרו ששי באב"ד (לשעבר מנכ"ל משרד האוצר - א"ש) היה חשוד בהדלפה לעיתונאים. לא היה על דבר כזה חקירה. לא הסכמתי כמעט אף פעם לחקירה כזאת, ואם הייתי מסכים, זה היה על אירוע בטחוני חמור ביותר, ולא הדלפה לעיתונאי. מעולם לא הסכמתי לחקור ומעולם לא אישרתי. חטפתי ביקורת על זה, אבל לא אישרתי לא האזנות לא חיפושים ואפילו לא מחקרי תקשורת. אני לא מוכן לדעת מי דיבר עם עיתונאי, ולא מוכן לדעת את למה, משום שאני חושב שחופש התקשורת זה קדוש, ולא הייתי מוכן לפגוע במקורות שעוזרים לתקשורת לחשוף את האמת".