משלחת של חמאס תצא מחר (שני) לקהיר כדי לדון בהצעה החדשה להפסקת אש ועסקת חטופים, כך דיווח העיתון הסעודי א-שרק. לסוכנות הידיעות הצרפתית אישר בכיר בחמאס כי הארגון ימסור מחר בקהיר את תשובתו להצעת הפסקת האש החדשה מחר.
לפי הדיווח, ההצעה החדשה כוללת התקדמות בסוגיית חזרת העקורים וכן את את מספר וקטגוריות האסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה לחטופים, וכי בראש משלחת חמאס יעמוד חליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של ארגון הטרור. סעיף נוסף שעליו מדווחים כעת כולל גם את הרחקת כוחות צה"ל מהנתיב בו יעברו העקורים שחוזרים לבתיהם.
על רקע האפשרות להגעה לעסקה, שתמנע - לפחות בתקופה הנראית לעין - כניסה קרקעית לרפיח, אמר יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: "הכניסה לרפיח חשובה במאבק הארוך נגד חמאס. השבת חטופינו, שהופקרו על ידי ממשלת ה-7/10, דחופה ובעלת חשיבות עליונה הרבה יותר. אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה ב-7/10 ימנעו אותו - לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".

בימים האחרונים פירטו גורמים מצריים לגבי ההצעה כי "החזון המצרי החדש הוא תוצר של כל הסבבים הקודמים. מצרים קראה מחדש את עמדות חמאס וישראל, וחיפשה פתרון אמצע שייתן לכל צד את החלק החשוב ביותר של תנאיו. החזון המצרי החדש כולל את חזרת העקורים לצפון עזה, נסיגת צה"ל מחלק גדול מציר נצרים ומתן חופש תנועה בצירים הראשיים ברצועה. החזון המצרי מבוסס על הפסקת אש שכוללת חילופי שבויים ותקופות של רגיעה ללא חילופי שבויים".
גורמים ישראלים אמרו לאחרונה כי המצרים חוששים מ"פליטי מלחמה" שייכנסו לסיני בעקבות כניסה ישראלית לרפיח - ולכן הם ממהרים להציע עסקה ולהחליף את קטאר בתפקיד המתווכת המרכזית, מתוך מחשבה שאולי זה יגרום לדחיית הפעולה. לאחר שהמשלחת המצרית ביקרה בארץ, יגיע אחרי החג לביקור גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וגורם ביטחוני בכיר נשמע אופטימי: "יש הצעה שאפשר להתקדם איתה, המצרים רוצים לסגור עניין".
1 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
הרס ברפיח. המצרים חוששים ממבצע צבאי באזור
(צילום: AFP)
בסוכנות הידיעות הערבית AWP דיווחו כי היה שינוי משמעותי בניהול תיק חילופי השבויים על ידי חמאס על רקע לחץ של המתווכים, וכי למרות ההכחשות בעבר, יתכן שהשלב השני של הסכם ההפוגה עשוי להיות הגלייתם של כמה ממנהיגי חמאס בעזה לקהיר.
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר בריאיון לרשת ABC כי ישראל "הסכימה להקשיב" לחששות שהביעו האמריקנים, לפני פתיחת מבצע ברפיח. לדבריו, ישראל גם החלה לעמוד בהתחייבויות שנתנה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בנוגע למעבר סיוע לצפון רצועת עזה.

סמוטריץ': "בלי כיבוש רפיח - לממשלה אין זכות קיום"

בישראל חושבים שלפעולה ברפיח יש חשיבות גדולה, מכיוון שזו עשויה להפעיל לחץ על חמאס בזמן שמנהיגה ברצועה, יחיא סינוואר, מתבצר בעמדותיו ודורש את סיום המלחמה כתנאי לעסקה. ב-ynet נחשף כי במסגרת ההצעה המצרית הקבינט דן על שחרור 33 חטופים. בשלב זה לא תצא לקהיר משלחת ישראלית, אך גורמים בישראל אומרים שיש אפשרות שבהתאם לתשובת חמאס, צוות המו"מ הישראלי יידרש להגיע לקהיר בהמשך.
מנגד, שר בליכוד אמר היום כי "עסקת חטופים כזו אני מקווה שלא תהיה. העסקה כוללת נסיגת כוחות מפרוזדור נצרים. חמאס מחזיק חטיבה שלמה בתפקוד מלא. אסור לנו לעשות את זה. המשמעות היא הפסד במלחמה. אין ממשלה עם עסקה כזו - זה ברור. חייבים להשלים את המשימה מול חמאס. אסור לוותר".


גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פרסם אף הוא התנגדות קשה לביטול המבצע ברפיח: "עסקאות תיווך מצריות שסיימו 'סבבים' קודמים כשחמאס חי ובועט ואפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים, וזה בדיוק, אבל בדיוק מה שהבטחנו כולנו לא לעשות שוב הפעם".
לדברי סמוטריץ', "הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכנה קיומית מיידית למדינת ישראל. אם תחליט להניף דגל לבן ולבטל את הפקודה לכיבוש רפיח באופן מיידי לצורך השלמת משימת השמדת החמאס, ולהחזרת הביטחון לתושבי הדרום ולאזרחי ישראל, והשבת כל אחינו ואחיותינו החטופים לביתם – לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום. זהו רגע גורלי לעם ישראל. ההחלטה בידך".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיתף ציוץ שלו ברשת X (טוויטר לשעבר) מ-30 בינואר, שבו נכתב: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה". הוא הוסיף על כך את המילה "תזכורת".
בעקבות דברי סמוטריץ', אמרה עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן: "נתניהו, הממשלה שלך שהפקירה את החטופים חייבת להשיבם הביתה. אל תיתן לקולות מתוך הממשלה שלך שקוראים להקרבת החטופים לקבל את ההחלטה במקומך. כניסה לרפיח לפני חתימה על עסקה תעלה בחייהם. זה מבצע ארוך של חודשים, זמן שלא נשאר להם. שמע את זעקת הציבור, את זעקתי, את זעקת החטופים. לא תהיה מחילה למי שמפקיר אותם למותם. כשלתם בהנהגתכם, כעת קדמו עסקה ותחזירו את יקירינו הביתה".