מחר צפוי חמאס למסור בקהיר את תשובתו על ההצעה המצרית החדשה לעסקת חטופים ולהפסקת אש, והמתיחות בממשלה הולכת וגואה - כשהן במחנה הממלכתי והן ובאגף הימני בה מסמנים את הקווים האדומים, על רקע אותה הצעה והאפשרות לדחיית פעולה ברפיח.
"הכניסה לרפיח חשובה במאבק הארוך נגד חמאס. השבת חטופינו, שהופקרו על ידי ממשלת ה-7/10, דחופה ובעלת חשיבות עליונה הרבה יותר", אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

הוא הבהיר אמנם כי הוא מתנגד לסיום המלחמה, אבל לצד זאת מסר למעשה אולטימטום שלפיו דחיית "מתווה אחראי" כלשונו תוביל לעזיבתו את הממשלה: "אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה ב-7/10 ימנעו אותו - לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".
גנץ אמר זאת שעה קלה לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע התנגדות חריפה לביטול מבצע ברפיח, ומסר אולטימטום משלו: "עסקאות תיווך מצריות שסיימו 'סבבים' קודמים כשחמאס חי ובועט ואפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים, וזה בדיוק, אבל בדיוק מה שהבטחנו כולנו לא לעשות שוב הפעם".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
בני גנץ, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
נתניהו בין גנץ לסמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, EPA, יריב כץ)
לדברי יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', "הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכנה קיומית מיידית למדינת ישראל. אם תחליט להניף דגל לבן ולבטל את הפקודה לכיבוש רפיח באופן מיידי לצורך השלמת משימת השמדת החמאס, ולהחזרת הביטחון לתושבי הדרום ולאזרחי ישראל, והשבת כל אחינו ואחיותינו החטופים לביתם – לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום. זהו רגע גורלי לעם ישראל. ההחלטה בידך".
גם שר בליכוד אמר כי "עסקת חטופים כזו אני מקווה שלא תהיה. העסקה כוללת נסיגת כוחות מפרוזדור נצרים. חמאס מחזיק חטיבה שלמה בתפקוד מלא. אסור לנו לעשות את זה. המשמעות היא הפסד במלחמה. אין ממשלה עם עסקה כזו - זה ברור. חייבים להשלים את המשימה מול חמאס. אסור לוותר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיתף ציוץ שלו ברשת X (טוויטר לשעבר) מ-30 בינואר, שבו נכתב: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה". הוא הוסיף על כך את המילה "תזכורת".

בעקבות דברי סמוטריץ', אמרה עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן: "נתניהו, הממשלה שלך שהפקירה את החטופים חייבת להשיבם הביתה. אל תיתן לקולות מתוך הממשלה שלך שקוראים להקרבת החטופים לקבל את ההחלטה במקומך. כניסה לרפיח לפני חתימה על עסקה תעלה בחייהם. זה מבצע ארוך של חודשים, זמן שלא נשאר להם. שמע את זעקת הציבור, את זעקתי, את זעקת החטופים. לא תהיה מחילה למי שמפקיר אותם למותם. כשלתם בהנהגתכם, כעת קדמו עסקה ותחזירו את יקירינו הביתה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאתמול אמר כי ייתן לנתניהו רשת ביטחון במקרה של עסקה שהאגף הימני בממשלה יתנגד לה, כתב היום: "הממשלה הזו צריכה לבחור - להחזיר את החטופים בחיים, או בן גביר וסמוטריץ'. היחסים עם האמריקאים או בן גביר וסמוטריץ'. העסקה הסעודית או בן גביר וסמוטריץ'. ביטחון ישראל או בן גביר וסמוטריץ'".
יו״ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף בטוויטר הן את סמוטריץ' והן את גנץ: "אני מציע לכל הפוליטיקאים להבין את גודל השעה, לקחת פסק זמן ולשתוק. כל ההצהרות ופסטיבל הדיבורים לא משרתים אף אחד, חוץ מאת מפלצות האדם מחמאס, שעוקבים באדיקות אחר כל אמירה והצהרה. כפי שחזרתי ואמרתי - לא מנהלים משא ומתן בתקשורת",