בשבוע שעבר, כצפוי, זכה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניצחון מוחץ בפריימריז הדמוקרטיים במישיגן, בדרך להבטחת המועמדות שלו בבחירות לנשיאות. ניצחונו של הנשיא במישיגן עמד בצל הצבעת מחאה של אמריקנים ערבים ומוסלמים, שמתנגדים לתמיכתו בישראל במהלך המלחמה בעזה. אותם מצביעים בחרו להימנע מתמיכה בנשיא, וכשהגיעו לקלפי בחרו באפשרות "לא מחויב".
מדינת מישיגן חילקה 117 צירים בפריימריז הדמוקרטיים. ביידן קיבל 81% מהקולות וגרף 115 צירים. 16% מהמצביעים בחרו "לא מחויב", ובחירה זו למעשה "זכתה" בשני צירים. שאר הקולות במישיגן התחלקו בין שני מועמדים שלא מצליחים לאיים על ביידן, מריאן וויליאמסון ודין פיליפס.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ביידן ומצביעה במישיגן, שבחרה "לא מחויבת"
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook, EPA/SHAWN THEW)
מחר יתקיים בארה"ב ה"סופר טיוזדיי", שבו יערכו שתי המפלגות הגדולות פריימריז בשורת מדינות. המפלגה הדמוקרטית תערוך בחירות מקדימות ב-14 מדינות ובטריטוריה של סמואה האמריקנית. ההערכות הן כי כמו במישיגן, גם במינסוטה תתקיים הצבעת מחאה נגד הנשיא הדמוקרטי, ופעילים מוסלמים קראו להגיע לקלפי ולבחור "לא מחויב" כדי להימנע מתמיכה בנשיא.
מתנגדי ישראל מקווים שדמוקרטים פרוגרסיביים ומוסלמים יצליחו להביך את ביידן במינסוטה, ולהראות את עוצמת ההתנגדות למדיניותו במהלך המלחמה בעזה. לפי הפרסומים הצבעת מחאה צפויה גם בקולורדו, שגם שם יתקיימו מחר פריימריז, ובמדינת וושינגטון שתצביע בשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
עלוני מחאה נגד הנשיא במישיגן
(צילום: JEFF KOWALSKY / AFP)
יש לציין שבניגוד למישיגן, מדינה "מתנדנדת" שבה צפוי קרב צמוד בין ביידן ליריבו המסתמן טראמפ, מינסוטה היא מדינה בעלת נטייה ברורה לטובת הדמוקרטים, ולכן סביר להניח שהנזק שייגרם לביידן במישיגן יהיה גדול יותר. ועדיין, ההצבעה מחר במינסוטה נחשבת למבחן נוסף לפופולאריות של הנשיא במפלגתו לקראת הבחירות שיהיו בנובמבר.
"תהיה עוד הצבעת מחאה נגד ביידן במטרה לעצור את המלחמה", אמר ג'יילאני חוסיין, יו"ר תנועת Abandon Biden במינסוטה. חוסיין ופעילים נוספים מנהלים קמפיין שקורא להימנע מהצבעה לנשיא בפריימריז, ומקדמים את המסר בין השאר באירועים במסגדים ובמרכזים קהילתיים. הוא וחבריו קוראים לביידן לתמוך בהפסקת אש מיידית ולעצור את הסיוע לישראל.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
מקווים שהמחאה תשנה את מדיניות הנשיא כלפי ישראל
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook)
חוסיין מעריך שמספר המוסלמים במינסוטה הוא כ-250,000. לדבריו, המטרה היא שמספר המצביעים שיבחרו "לא מחויב" יגיע ל-10,000 לפחות. במישיגן, המדינה בעלת הקהילה המוסלמית והערבית הגדולה בארה"ב, יותר מ-100,000 מצביעים תמכו באפשרות הזו.
גורם בקמפיין ביידן אמר כי התוצאות במישיגן מוכיחות שתומכיו של הנשיא עדיין מאחוריו, והציפייה היא שכך יהיה גם במינסוטה. עם זאת הוא הדגיש כי לאנשי הקמפיין אין כוונה "להתעלם מהאוכלוסיה הערבית-אמריקנית והמוסלמית-אמריקנית. אנחנו לא נתעלם. אנחנו לא לוקחים אף אחד כמובן מאליו". גם הצבעות מחאה משמעותיות לא אמורות למנוע מביידן לנצח במדינות שבהן יתקיימו מחר פריימריז, ובשבועות הקרובים הוא אמור להבטיח רשמית את המועמדות לנשיאות.
4 צפייה בגלריה
ביידן אשתקד, בביקור במינסוטה
ביידן אשתקד, בביקור במינסוטה
ביידן אשתקד, בביקור במינסוטה
(צילום: REUTERS/Leah Millis)
המועמד הרפובליקני האחרון שניצח במינסוטה היה ריצ'רד ניקסון ב-1972, ומאז בכל מערכת בחירות ניצח בה המועמד הדמוקרטי. ב-2020 ביידן ניצח את טראמפ בפער של 7%. ארבע שנים קודם לכן טראמפ היה קרוב להפתעה, ויריבתו הילרי קלינטון הקדימה אותו ב-1.5% בלבד.
הסקרים האחרונים שמתפרסמים בארה"ב מלמדים על ירידה חדה בתמיכה בישראל. בסקר שפרסמו בשבוע שעבר סוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים Ipsos השיבו רוב המצביעים הדמוקרטים כי הם מעדיפים מועמד לנשיאות שאינו תומך בהעברת סיוע צבאי לישראל. לפי הסקר, 56% מהנשאלים שהזדהו כדמוקרטים אמרו כי תמיכה של מועמד בסיוע צבאי כזה תפחית את הסיכוי שיצביעו לו, ורק 40% אמרו כי תמיכה שכזו דווקא תגדיל את הסיכוי שיבחרו בו.