לאחר גל המעצרים שביצע הביון הטורקי בשיתוף עם ישראל מגיע גם ריכוך אזהרת המסע: המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) הורידה את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול מהרמה הגבוהה ביותר, 4, לרמת איום בינונית, 3. זו חזרה למעשה למצב שהיה עד לפני 30 במאי. האזהרה ברמה 3, שלפיה יש לדחות נסיעות שאינן חיוניות – חלה כעת על כל חלקי טורקיה, ללא אזהרה חריפה בנוגע לאיסטנבול. בסיום הכתבה: רשימת ההמלצות המעודכנות.
ראש הממשלה נפתלי בנט הודה שוב לנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן אמר בהתייחס להורדת רמת אזהרת המסע: "אני מבקש להודות לכוחות הביטחון שלנו, יחד עם כוחות הביטחון הטורקיים, שעשו בחודשים האחרונים, וביתר שאת בשבועות האחרונים - פעולות לסיכול פגיעה בישראלים באיסטנבול ובטורקיה".
3 צפייה בגלריה
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
אזהרת המסע רוככה. איסטנבול
(צילום: יואב זיתון)

"הפעולות שלנו היו מוצלחות, והצליחו לשמור על חיי אדם", הוסיף בנט. "אנחנו בהדרגה נחזור לשגרה. אני קורא לישראלים לשמור על ערנות. תודה מיוחדת לנשיא ארדואן ולאנשיו, על שיתוף הפעולה בסיכול פגיעה בישראלים בטורקיה". בסך הכול סוכלו לפחות שלושה פיגועי טרור נגד ישראלים. האזהרה המעודכנת גבוהה יותר מרמת האזהרה הנוכחית לסיני ולירדן, מה שמלמד שעדיין יש פוטנציאל לפיגועי טרור בטורקיה.

יוסי אדלר, ראש חטיבת מודיעין במל"ל, אמר בתדרוך לכתבים: "התייחסנו לאזור כמו אל שדה מוקשים שבוצע בו פינוי גס של המוקשים, ולאחר מכן עשו בדיקות קפדניות שלא נשכח אף מוקש. הטורקים ביצעו שורת מעצרים, בין העצורים גם אזרחים מקומיים. אנחנו ביצענו פעולות מודיעיניות נרחבות עם הרבה שותפים. היינו כאן במירוץ נגד הזמן. לפני כמה שבועות היינו בשגרת אזהרת מסע 3, אחר כך הגדרנו את זה כשלוש בוהק ואז עלינו ל-4 בצורתו הקיצונית ביותר ושיקפנו לאורך כל הדרך איום משמעותי, מיידי ונרחב".
לדברי אדלר, מהמעצרים אפשר להבין את גודל האירוע, מספר החוליות שכבר היו בשטח ומטרות ישראליות שכבר סומנו. "יותר דרמטי מזה אי אפשר לתאר. נקטנו פעולות די חריגות ולא שגרתיות ביחס לעבר. הייתה פה התנהלות שקולה ומיומנת של מערכת הביטחון יחד עם הטורקים. הייתה פה גם מתכונת שונה במכניזם של אזהרות מסע ונקיטת צעדים. גם בעתיד, אם וכאשר נאתר סיטואציות דומות, אנחנו צריכים לנהל את השיח עם הציבור".
הוא ציין כי "האיראנים בכל מקרה ממשיכים לגשש ולנסות לפגוע בישראלים ברחבי העולם. אין ספק שתהיה מוטיבציה איראנית בעתיד, אי אפשר להגיד שאין פוטנציאל לפיגוע עתידי בטורקיה ולכן ישראל תצטרך להיות ערנית לנושא, ביחד עם טורקיה. אם משהו ישתנה לטובה ישראל תרכך עוד יותר את האזהרה ולהפך: אם נזהה איומים חדשים יכול להיות שלא יהיה מנוס מנקיטת אמצעים דומים למה שנעשה. בישראל ברור שהאיראנים ימשיכו לחפש נקודות תורפה לפגיעה בישראלים ברחבי העולם".
3 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות הביטחון הטורקיים והמלון שבו שהו האיראנים
(צילום: AFP)
במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שבעקבות האזהרה החריפה כשני שלישים מהאזרחים הישראלים שתכננו להגיע לאיסטנבול ביטלו את נסיעתם או הקדימו את חזרתם לארץ. שליש מהישראלים נשארו באיסטנבול ורובם נענו לאזהרה, הסתגרו בבתי המלון או נקטו אמצעי זהירות אחרים. גורמי הביטחון אמרו שהישראלים היו בסכנת חיים של ממש וניתן לומר שהאזהרה הצילה חיי אדם.
ההחלטה הישראלית להוריד את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול נובעת מההערכה המודיעינית שהסכנה המיידית, המוחשית והדחופה לא קיימת עוד ברמה החריפה ביותר. עם זאת, אין עדיין ביטחון מלא שאין תשתיות טרור של איראנים נגד ישראלים ולכן המל"ל בחר להשאיר את אזהרת המסע ברמה 3, כפי שהיה עד לפני כמה שבועות.
האזהרה רוככה גם עקב ההבנה שלאחר המעצרים שביצעו הטורקים אין כרגע פצצה מתקתקת. במל"ל יתחקרו את האירוע ואם תהיה סיטואציה דומה בעתיד ייתכן וינקטו שוב בצעד חריג זה. בעבודת המטה ייבחן אם במקרים דומים בעתיד אף נכון להחליט לא להסתפק באזהרה, אלא אף לבטל טיסות למדינה שיש התרעה חמורה לפיגוע בשטחה. כיום החוק לא מתיר לבטל נסיעות של ישראלים למדינה, אלא לכזו שמוגדרת כמדינת אויב.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט וארדואן
(צילום: EPA, AFP)
החלטת המל"ל לצאת מלכתחילה לתקשורת ולהזהיר מפיגוע נבעה מחומרת האירוע, מההבנה שיש פצצות מתקתקות בשטח ומירוץ נגד הזמן - ולכן יש לעשות שינוי כמה שיותר גדול בהתנהלות של הישראלים. בכל מקרה, במערכת הביטחון מדגישים שהם לא קוראים כעת לישראלים לנהור בהמוניהם לטורקיה. הם ציינו כי יש עוד פוטנציאל לפיגועים עתידיים ויש להיות עם היד על הדופק.
במל"ל אמרו כאמור שהמוטיבציה האיראנית לביצוע פיגועים עדיין גבוהה וההערכה היא שהם עושים מאמצים מצד אחד לבנות תשתיות ומצד שני לאתר יעדים ישראלים ויהודים פוטנציאליים. לכן, אלו ההמלצות העדכניות לגבי נסיעה לטורקיה:
1. להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, טרם ההגעה לטורקיה ולכל מדינה אחרת, ולהימנע מפרסום תמונות ופרטי ביקור בזמן אמת.

2. מומלץ למסור את פרטי הטיול/ביקור (מסלול, מקומות שהייה, טיסות) ודרכי יצירת קשר לקרוב משפחה בארץ (רצוי מקרבה ראשונה).
3. שמירה על ערנות בעת שהייה ביעד, שימת לב למתרחש סביבכם.
4. להימנע מהחצנת סממנים ישראלים ולא לקיים שיח אודות שירות במערכות הביטחון של ישראל עם גורמים שאינם מוכרים.
5. להימנע ממסירת פרטים אישיים ו/או פרטים על אודות הנסיעה לזרים, שלא לצורך.
6. להימנע מיצירת קשר עם זרים שאינם מוכרים לכם (לא מתייחס לנותני שירותים, אלא לגורמים שאינם קשורים ישירות לביקור/שהייה ביעד).