חקירה כזו לא מתגלגלת כל יום לפתחה של המשטרה: עית' אל-עבדאללה (24) הסורי, שמואשם בריגול בשירות חיזבאללה, נחקר בימ"ר צפון וחשף בחקירתו את שיטות העבודה של ארגון הטרור בגולן ואת התנאים והמשכורת שהציעו לו תמורת שירותיו. "מבחינתו הציעו לו תפקיד טוב עם משכורת חודשית טובה", אמרו במשטרה.
אל-עבדאללה נעצר בינואר האחרון לאחר שהסתנן לשטחי ישראל במטרה לרגל, והועבר לחקירה במחלק מיעוטים של מחוז צפון. הוא נאשם בחברות בארגון טרור, ריגול, איסור פעולה ברכוש למטרת טרור והסתננות. לפי כתב האישום, הוא תצפת במשך חודשים על תנועות צה"ל בגבול סוריה, אסף מידע מסווג והעביר אותו לאנשי חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
חקירתו של עית' עבדאללה
חקירתו של עית' עבדאללה
"אמרו לי שאקבל משכורת חודשית ותעודה של ביטחון המדינה'". אל-עבדאללה
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
 עית' עבאללה
 עית' עבאללה
(צילום: דובר צה"ל)
מכתב האישום עולה כי אל-עבדאללה, שהתגורר בגולן הסורי, גויס בסוף 2019 על ידי פעיל חיזבאללה במטרה לאסוף מידע על תנועות צה"ל באזור מגוריו ולאורך הגבול שבין סוריה לישראל, עבור ארגון "ביטחון המדינה הסורי". כחודש לאחר תחילת הפעלתו הוא קיבל מצלמה והחל לצלם. בכל מפגש עם מפעילו אבו עלי, מסר אל-עבדאללה את כרטיס הזיכרון המלא, והמפעיל הביא לו כרטיס זיכרון ריק, כדי שיוכל להמשיך ולתעד. כעבור כשמונה חודשים נודע לנאשם שהאיש שהפעיל אותו הוא פעיל חיזבאללה ולמרות זאת הוא המשיך לרגל אחר צה"ל.
חקירתו התקיימה במחלק מיעוטים של המשטרה במחוז צפון, שמתמחה בחקירות ביטחוניות רגישות ומסועפות ובנוי מחוקרים ותיקים דוברי השפה הערבית. כך היא התנהלה:
שאלה: "איך הגעת לעבוד עם חיזבאללה?". אל-עבדאללה: "עזוז, בעלה של אחותי, הציע לי משהו בתחילת 2020. אמר לי 'ביטחון המדינה', התחיל להגיד לי שאנחנו עובדים בגבולות, רק צילום ולביטחון המדינה. התחלנו לעבוד בצילום הגבולות הישראליים". שאלה: "איזו עבודה היית עושה בדיוק?". אל-עבדאללה: "צילום גבול סוריה-ישראל, רכבים צבאיים ישראליים, חיילים ישראלים אם הייתה תנועה שלהם".
אל-עבדאללה תיאר בחקירה את הליכי גיוסו לחיזבאללה: "עזוז הגיע אליי, ישבנו בערב והוא אמר לי 'מצאתי לך עבודה ואוטוטו לא תצטרך לנסוע במחסומים, אני רוצה שתתנדב בביטחון המדינה'. אמרתי לו 'איך?', הוא ענה: 'תקבל משכורת חודשית ותעודה של ביטחון המדינה'. אמרתי לו 'מה אנחנו אמורים לעשות ומה תפקידנו?', הוא ענה: 'כלום, אתה לא צריך לעשות שום דבר, המשימה שלנו היא פה בכפר, לא נדרש מאיתנו להילחם ולא נשק ולא כלום, נדרש מאיתנו הביטחון של הכפר ובנוסף תצפיות לעבר הגדר עם ישראל'. הוא הציג לי תעודה שכתוב עליה 'תעודת ביטחון, מחלקת המודיעין הכללי'".
5 צפייה בגלריה
חקירתו של עית' עבדאללה
חקירתו של עית' עבדאללה
"אמרו לנו לצלם כל מה שקורה על הגבול הישראלי'". אל-עבדאללה
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי אל-עבדאללה, "אמרו לנו 'תצלמו כל מה שקורה על הגבול הישראלי'. תצפתנו לעבר הגבול, ואם קרה משהו כמו סיור של צה"ל היינו מצלמים אותו, ופעם או פעמיים יצאו חיילים ישראלים משטח ישראל ועברו את הגדר לתוך השטח הסורי. אחרי הפגישה הראשונה שלי עם אבו עלי, התחלנו לצאת אני ועזוז קרוב לגבול עם ישראל כדי לראות אם יש משהו. לרוב אבו עלי היה פונה לעזוז כי הוא היה האחראי עלינו, ועזוז ענה לו שראינו סיורים של צה"ל על הגבול, שראינו יציאות של מסוקי צה"ל מעל לגבול בין סוריה לבין ישראל וכאלה".
שאלה: "מה אמר לך אבו עלי בנוגע למשימות שאתה הולך לעשות?". אל-עבדאללה: "לתצפת על הגבול עם ישראל, וכל מה שקורה שם בגבול. כל דבר שקורה בגבול אנחנו רוצים לדעת עליו - תנועה של חיילים, סיורים של צה"ל, שעות של הסיורים. קיבלתי משכורת ברביעי או בחמישי כל חודש, התחיל ב-30 אלף לירות סוריות ועד ל-200 אלף לירות סוריות". שאלה: "למה לדעתך חיזבאללה צריך את התמונות והדוחות שלך על כוחות צה"ל?" אל-עבדאללה: "בהתחלה חשבתי שמדובר בביטחון הסורי ואז חשבתי שסוריה צריכה את החומרים כדי שתדע מה קורה על הגבולות שלה. אני לא יודע מה עשו עם החומרים האלה, אבל נאמר לי שזה לארכיון. הייתי מצלם כל יומיים בערך".
5 צפייה בגלריה
גבול סוריה
גבול סוריה
גבול סוריה. אל-עבדאללה נעצר ליד הגדר
(צילום: AFP)
במאי 2022 נהרג בפיצוץ גיסו של הנאשם, שגייס אותו לפעילות בארגון הטרור. בסיום ימי האבל, פנה המפעיל לאל-עבדאללה, ביקש ממנו לצלם את המקום שבו אירע הפיצוץ והתחייב בפניו כי חיזבאללה ימשיך לחקור מי גרם לפיצוץ. בשבועות שלאחר מכן הם נפגשו כמה פעמים והנאשם קיבל 500 אלף לירות סוריות כדי שיעביר אותן לאחותו, אלמנתו של הגיס שנהרג.
בספטמבר האחרון עודכן אל-עבדאללה שישראל אחראית למותו של גיסו והתבקש לחזור ולעקוב אחר תנועות צה"ל. בדצמבר הוא קיבל 4.5 מיליון לירות סוריות כפיצוי נוסף לאחותו לאחר מות בעלה. ב-27 בינואר הוא נעצר בעת שחצה את הגבול כדי לתעד את פעילות צה"ל והועבר לחקירת ימ"ר צפון. אל-עבדאללה היה נתון תחת מעקב בשל החשד נגדו בגין פעילות טרור עתידית, והוא נתפס לצד חשוד נוסף במהלך פעילות יזומה.
"זו פעם ראשונה שאנו נתקלים בחקירה של מרגל חיזבאללה חי", סיפר רס"מ חאלד זין אלדין, ראש צוות במחלק מיעוטים בימ"ר צפון ומי שחקר את הנאשם. "פעם ראשונה שחקרנו איש חיזבאללה שמרגל אחרי צה"ל במשך מספר שנים וחושף בחקירה את שיטות העבודה של חיזבאללה בגולן. הנאשם נחקר אצלי שש פעמים, חקירות ארוכות, מקיפות ומעניינות. הוא רווק מוסלמי שגר בכפר אלאצבח, ליד קוניטרה, התארס ותכנן להינשא. גיסו היה פעיל בכיר מאוד בחיזבאללה, הציע לו לעבוד איתם וקישר אותו למפעיל שלו. הם הציעו לו תשלום חודשי וכרטיס מעבר חופשי בסוריה, והעניקו לו תעודת מעבר שמאפשרת לו מעבר חופשי בין כל המחסומים של חיזבאללה".
5 צפייה בגלריה
 עית' עבאללה
 עית' עבאללה
האזור שבו נתפס אל-עבדאללה
(צילום: דובר צה"ל)
"כשבוע אחרי שנעצר הוא הגיע אלינו לחקירה", המשיך רס"מ אלדין. "הוא שיתף פעולה והביע חרטה במהלך החקירה על מעשיו. הוא לא דיבר על אמוציות, הוא לא אמר שהוא שונא את מדינת ישראל. מבחינתו הציעו לו תפקיד טוב עם משכורת חודשית טובה, הבטיחו לו לקבל 180,000 לירות סוריות בחודש שזו משכורת טובה מאוד בסוריה, עם תנאי האבטלה והעוני שם. הוא עבד כמרגל במשך שלוש שנים, כשהוא מנצל את העובדה שהוא גר קרוב לגבול עם ישראל. הוא יצא כמה פעמים מהבית שלו לשטח הפתוח שליד הגבול ושם הוא הציב משקפת ומצלמה ותיעד במשך שעות ארוכות בכל פעם את הפעילות של צה"ל על הגדר - איזה רכבים עוברים, כמה חיילים בכל פעם, איפה הם מתמקמים, סוגי רכבים. הוא גם תיעד מטוסים ומסוקים של צה"ל שהיו בפעילות בגולן.
החוקר רס"מ חאלד זין אל דין בתיק המחבל שריגל נגד ישראלרס"מ חאלד זין אלדיןצילום: דוברות מחוז צפון
"הוא נפגש עם המפעיל שלו מחיזבאללה והעביר לו את כל התיעודים של צה"ל. אין ספק שזה מדאיג שהמחבל הזה תצפת על פעילות של צה"ל לאורך הגדר במשך שנים. הוא לא ביקש להעביר מסר למשפחה שלו, הוא היה לחוץ בחקירה. הוא שאל אותי לכמה שנים הוא צפוי להיכנס לכלא ואמרתי לו שבית משפט יקבע. בכל החקירות הוא היה לחוץ, כל הזמן שאל כמה הוא יקבל, הוא ידע שהוא צפוי לקבל מאסר. לא היו לו שום בקשות מיוחדות ממני. עם מחבל מהסוג הזה צריך לדבר באסרטיביות ובקשיחות, כדי שיבין איפה הוא נמצא. המטרה הייתה לחלץ ממנו את רוב המידע, מה עשה ומה המטרה שעמדה מאחוריו כדי להגיע לחקר האמת. זו הייתה חקירה מאוד מעניינת, לא כל יום פוגשים מרגל סורי שחוצה את הגבול".
החוקר רס"מ נמר סלאמה בתיק המחבל שריגל נגד ישראלרס"מ נמר סלאמהצילום: דוברות מחוז צפון
רפ"ק הודיה אמסלם, ראש מחלק מיעוטים בימ"ר צפון, אמרה: "זו היתה חקירה מורכבת ומאתגרת, פעם ראשונה שאנו חוקרים מרגל של חיזבאללה. החוקרים שלי ביצעו את החקירה מולו ואני עברתי מידי יום על התוצרים". רס"מ נימר סלאמה, חוקר בכיר במחלק מיעוטים בימ"ר צפון, הוסיף: "זו היתה חקירה שונה מתיקים קודמים שניהלתי בעבר, אף פעם לא עסקנו בתיקי ריגול חמורים כל כך וזו פעם ראשונה שאנו יושבים מול מחבל חיזבאללה. גיסו עזוז היה פעיל מרכזי מאוד בחיזבאללה ולכן המשפחה קיבלה תמיכה כל כך גדולה מהארגון. הוא שיתף פעולה עם החוקרים, ניסה להקטין את החלק שלו במה שעשה נגד כוחות צה"ל ונראה מוטרד מהעונש שצפוי לו".
עו"ד עלא עתמאנה, שמייצג את הנאשם מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר: "מדובר בנאשם ללא כל עבר פלילי. לטענתו הוא נעצר בשטחי סוריה ולא בשטחי מדינת ישראל. הוא טוען שעבד עבור שירותי הביטחון הסוריים ולא עבור החיזבאללה. הוא כופר בכל כתב האישום, טוען שלא פגע במדינת ישראל ולא הייתה לו כל כוונה לפגוע במדינת ישראל. הוא רוצה לחזור למשפחתו בסוריה. הוא מוטרד ולחוץ מהמעצר ומהעונש שהוא עלול לקבל במידה ויורשע".