5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט. ארכיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה אישרה הערב (יום שלישי) לקריאות שנייה ושלישית את חוק "יציבות ממשלת החילופים" והוא יעבור להצבעה במליאה. יידרש רוב של 61 חברי כנסת כדי לאשרו. חברי האופוזיציה בוועדה החרימו את ההצבעה במחאה על הרכב הוועדות שאושר במליאה, והדיון התקצר לאחר שהוסכם עמם כי הוועדה תצביע בבת אחת על כ-1,300 ההסתייגויות שהוגשו.
לפי הצעת החוק, מנגנון ההצבעה הפריטטי שחל בממשלת חילופים במליאה יחול גם על ועדות השרים. עוד נקבע כי יתווספו להסדר ממשלת החילופים מנגנונים המגבירים את יציבותה.
מנגנונים אלו קובעים כי אם התקבל חוק לפיזור הכנסת בחלקה הראשון של כהונת הממשלה, ולפחות שני ח"כים שמזוהים כבעלי זיקה לראש הממשלה המכהן במועד השבעת הממשלה תמכו בחוק בקריאה השלישית או אם הכנסת התפזרה בשל אי-קבלת חוק התקציב - ראש הממשלה החלופי ייכנס לתפקיד ראש הממשלה, וראש הממשלה יעבור לכהן כראש הממשלה החלופי.
5 צפייה בגלריה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
ראש הממשלה בנט והחליפי לפיד. יוכלו לכהן כשרים בממשלה הבאה גם אם ממשלתם תפסיק לכהן
(צילום: אלכס גמבורג )
כמו כן, נקבע הסדר החל בכל ממשלה שלפיו ראש הממשלה יהיה רשאי למנות במשרד שהוא ממונה עליו שני סגני שרים במקום סגן שר אחד כיום. בנוסף הוסר הסעיף האוסר על ראש הממשלה בפועל וראש הממשלה החליפי לכהן כשרים בממשלה חדשה בכל מקרה שבו הפסיקה לכהן ממשלת החילופים.
יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "למרות המתיחות המאפיינת את הימים הללו ביחסי הקואליציה והאופוזיציה, גם בחוק הדיינים וגם בחוק יסוד: הממשלה - הוכחנו שוב את חשיבות הבעת העמדה בשם הכנסת על תהליכי החקיקה ונקפיד מאוד שהדיונים כאן ככל הניתן יהיו ענייניים לגופם של דברים. כמו כן, נשמור - קואליציה ואופוזיציה כאחד - על הדברים החשובים לוועדה".
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הודיע לאחר התייעצות סיעתית שקיימו חברי האופוזיציה כי "נוצר רוב מלאכותי שאינו משקף את הרוב בכנסת, כולל בוועדת החוקה והכספים שיש בהן רוב של שניים, ומאחר והשעשוע פה הוא הצגה מוחלטת כי ההצבעות מכורות - הרוב שהשגתם לעצמכם לא חוקי ולא מכבד את הכנסת.
"לכן אנחנו לא מוכנים להשתתף באירוע הזה כל עוד הקואליציה לא תסיר את המחדל החמור שבו היא הקימה את הוועדות. לא נוותר על זכות הדיבור במליאה, למרות שגם בה יכול להיות ונגיע למסקנות אחרות ונפעל אחרת. מאוד ברור שהדברים שנאמרים הם ממילא לפרוטוקול; הרי לא באמת מתקיים פה דיון, והרוב שנקבע פה מראש באופן לא-חוקי הוא די אוטומטי. ההצבעות חסרות משמעות לאור הרכב הוועדות".
5 צפייה בגלריה
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
יו"ר הוועדה גלעד קריב. "הוכחנו את חשיבות הבעת העמדה בשם הכנסת"
(צילום: הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן. "הצגה מוחלטת, ההצבעות מכורות"
(צילום: משה מזרחי )
יו"ר הוועדה ח"כ קריב השיב: "הוועדה הזו פועלת כבר שבועיים באינטנסיביות רבה, והטענה הזו נשמעת לראשונה לגבי הוועדה הזו. נציגי האופוזיציה פעלו כאן במהלך התקופה כדי להשפיע על נוסחי החוק. לאופוזיציה עומדת כמובן זכות המחאה ואנחנו נמשיך לעשות כל מאמץ שבהינתן מחלוקות פוליטיות בוועדה הזו, לאופוזיציה - ללא קשר לגודלה - תהיה השפעה על החקיקה. כך פעלנו עד כה".
6 ח"כים תמכו בחוק: היו"ר קריב (העבודה) והח"כים ענבר בזק, סימון דודסון (יש עתיד), בני בגין (תקווה חדשה), רות וסרמן לנדה (כחול לבן) וגבי לסקי (מרצ). חברי האופוזיציה בוועדה - ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) וח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) - נכחו בדיון אך כפי שצוין לא השתתפו בהצבעה במחאה על הרכב ועדות הכנסת שאושר במליאה.
5 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נשיאת העליון השופטת אסתר חיות פסקה נגד העותרים ונתנה אור ירוק למוסד "ראש הממשלה החלופי"
(צילום: אורן בן חקון)

בג"ץ דחה את העתירות נגד ממשלת החילופים

אתמול דחו שופטי בג"ץ את העתירות נגד התיקון לחוק היסוד שעיגן את מוסד ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי. התיקון לחוק יסוד: הממשלה נחקק לאחר הבחירות לכנסת ה-23 שהתקיימו במרץ אשתקד, כדי להתאים לממשלה בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ. כיום משתמשים באותו חוק נפתלי בנט ויאיר לפיד.
המשנה לנשיאת העליון בדימוס חנן מלצר סבר בדעת יחיד כי יש להוציא התראה לבל חברי הכנסת ייזמו בעתיד תיקונים חוקתיים משטריים משמעותיים שנכנסים לתוקף מיידי, להבדיל מתחילת תוקף לאחר הבחירות הבאות. מלבד מלצר ישבו בהרכב השופטים שדן בעתירות נשיאת העליון השופטת אסתר חיות והשופט ניל הנדל.