השנה של הימ"מ: אחרי כמעט 30 שנים ביחידה, תת-ניצב ח', מפקד יחידת העילית הימ"מ, עבר את אחד הרגעים הכי קשים בקריירה שלו, ביום שבת לפנות בוקר לפני כחודש. במהלך פעילות לעצירת מבוקשים בפאתי ג'נין נפצע באורח אנוש סנ"צ ש', פקודו וגם חברו הטוב, בהיתקלות מטווח אפס שבה חוסלו שלושה מחבלים בדרכם לפיגוע בישראל.
4 צפייה בגלריה
ח' מפקד הימ''מ
ח' מפקד הימ''מ
"סומך על המיומנות של הלוחמים". נצ"מ ח'
(צילום: זיו קורן)
4 צפייה בגלריה
העלאה של ח׳ מפקד היממ לדרגת תת ניצב
העלאה של ח׳ מפקד היממ לדרגת תת ניצב
העלאה של ח' לדרגת תת-ניצב, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)
"באותו רגע אני מרגיש תחושה של חום שעובר לי בכל הגוף. אני לוקח אוויר, ותוך שניות חוזר לנהל את האירוע של 'הצלת חיים' בלב שטח עוין", הוא שחזר. אלו היו רגעים לא קלים עבור נצ"מ ח', שחשש שהוא קרוב לאבד לוחם נועז ואחד מטובי מפקדיו. "אני בחפ"ק במתח אדיר וחייב להמשיך לנהל את אירוע הפינוי המוסק. הפרמדיק, בקור רוח מדהים, מעניק טיפול הרואי בשטח. הוא עלה מולי בקשר ואמר, 'המפקד, ש' יציב, יש דופק, הוא מפונה במסוק במצב קשה ויציב'".
"הפרמדיק פשוט הציל את חייו של ש' שם בשטח", הוא סיפר כמו אבא גאה. "כמה שניות קודם לכן הוא חיסל מחבל בקרב יריות מטווח אפס, ועכשיו חייו של מפקדו שנפצע באורח אנוש תלויים בו, ובניסיון הרב שלו כפרמדיק".
4 צפייה בגלריה
חיילי ימ''מ בשטח
חיילי ימ''מ בשטח
"קשה לשלוח לוחמים לבצע פעולות חשאיות בלב שטח האויב". חיילי ימ''מ בשטח
(צילום: זיו קורן)
הבוקר, אחרי ההכרזה על הימ"מ כיחידה הלאומית של מדינת ישראל ללוחמה בטרור לפני כחצי שנה, קודם ח' לדרגת תת-יצב בטקס חגיגי במטה הארצי לרגל 74 שנות עצמאות לישראל. מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, בירך: "העלאתו בדרגה של ח' לתנ"צ מבטאת את ההערכה והאחריות הגדולה שמוטלת על היחידה. נמשיך לרדוף בכל זמן ומקום את מבקשי רעתנו". מפכ"ל המשטרה שיבח גם הוא: "אם רק היו יודעים אזרחי מדינת ישראל את שעושים בימ"מ. הלחימה העיקשת בטרור, לכידת מחבלים, סיכול טרור ופעילות מול הפשיעה הקשה ביותר, זו שפוגעת באיכות חייהם של האזרחים. הימ"מ היא הזרוע הארוכה שלנו למשימות המיוחדות והמורכבות ביותר".
בראיון מיוחד לאחר חודש של פעילות מבצעית אינטנסיבית בלב גל הפיגועים האחרון, סיפר ח' על הרגעים הקשים בתפקיד: "קשה לשלוח לוחמים לבצע פעולות חשאיות נועזות בלב שטח האויב, מול מחבלים חמושים שאני יודע כמה הם מסוכנים ונחושים להילחם עד מוות. אני עוקב מהחפ"ק אחרי הכוח בדרך אל היעד, שם אני עוד בשליטה. אבל הכי קשה בכל פעילות מבצעית הוא הרגע שבו המשימה נכנסת לשלב האל-חזור, וכבר אין לי שליטה על הנעשה בשטח. בליבי הייתי מעדיף להיות חלק מצוות הלוחמים בשטח. אבל, אני סומך על המיומנות של הלוחמים ומפקד הפלגה שיבצעו את המשימה מהר וחלק".
4 צפייה בגלריה
ש' לוחם הימ"מ אשר לכד את שני האסירים הנמלטים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
ש' לוחם הימ"מ אשר לכד את שני האסירים הנמלטים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
"תחושה של חום שעובר לי בכל הגוף". סנ"צ ש', לוחם הימ"מ שנפצע בג'נין
(צילום: שאול גולן)
נצ"מ ח' גם הסביר למה הוא חייב להיות זמין בכל דקה ביום. "אפילו 40-50 שניות אני לא יכול להיות לא זמין", אמר. "בכל רגע נתון יכולים אנשי אגף המבצעים של שב"כ להקפיץ אותנו ליעד שמוגדר 'פצצה מתקתקת', ומיד מתחיל מרוץ נגד הזמן לעצור אותם, כדי שתושבי מדינת ישראל ימשיכו בשגרת חייהם. מרבית הפעולות מסתיימות כשהיעד נעצר או חוסל, הכל מתחת לרדאר - כשתושבי המדינה לא מודעים לגודל האיום והסיכול של פיגוע שבו יכלו להירצח אזרחים תמימים".
בערב יום העצמאות הקרוב הוא נבחר להדליק משואה בטקס המסורתי בהר הרצל. בניגוד ליתר מדליקי המשואות, זהותו של נצ”מ ח' לא יכולה להיחשף. לכן באופן חריג הוא יעלה לבמה עם מסכה שתאפשר לראות רק את עיניו, ומשתדל שלא להתרגש מהמעמד: "אמא שלי יותר התרגשה לשמוע שהבן שלה מדליק משואה".
הפרויקט המלא ביום רביעי במוסף יום העצמאות של "ידיעות אחרונות"