ארה"ב פתחה אמש (שישי) במתקפת תגובה נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה - חמישה ימים אחרי מתקפת הכטב"ם שגרמה למות שלושה חיילים אמריקנים ולפציעתם של עוד כ-40. פיקוד המרכז האמריקני הודיע כי תקף בסך הכול יותר מ-85 מטרות באמצעות כמה כלי טיס - כולל מפציצים שהגיעו מארה"ב. לפי הדיווחים בימים האחרונים, לא מדובר בתקיפה האחרונה שצפויה מצד ארה"ב נגד המיליציות.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר הצהרה אחרי התקיפות, והדגיש: "התגובה שלנו התחילה היום. היא תמשך בזמן ובמקום שנבחר. ארה"ב לא מחפשת עימותים במזרח התיכון או בכל מקום אחר בעולם. אבל שיידעו כל אלה שעלולים להרע לנו: אם תפגעו באמריקנים - נגיב".
3 צפייה בגלריה
צבא ארה"ב יוצא לגיחות נגד דאעש ב סוריה מ הים התיכון נושאת המטוסים הארי טרומן
צבא ארה"ב יוצא לגיחות נגד דאעש ב סוריה מ הים התיכון נושאת המטוסים הארי טרומן
(צילום: רויטרס)
לפי הודעת צבא ארה"ב, במסגרת התקיפות הערב נעשה שימוש ביותר מ-125 חימושים מדויקים - שכוונו אל מרכזי פיקוד ושליטה, בסיסי מודיעין, מחסני רקטות, טילים וכטב"מים וכן מחסנים לוגיסטיים של המיליציות הפרו-איראניות ושל "נותני החסות שלהן", לשון ההודעה - משמרות המהפכה של איראן.
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר בתדרוך עיתונאים אחרי התקיפות האמריקניות כי היעדים שהותקפו קשורים באופן ישיר למתקפות שבוצעו נגד צבא ארה"ב. "בחרנו במטרות האלה כדי למנוע אבידות אזרחיות. אנחנו לא יודעים כמה מאנשי המיליציות נהרגו או נפצעו". קירבי ציין כי "בסך הכול הותקפו שבעה מתקנים: ארבעה בסוריה ושלושה בעיראק, כשבתוכם היו 85 מטרות. אנחנו מאמינים שהמתקפות היו מוצלחות וכל המטוסים חזרו לבסיסם בארצות הברית". הוא הדגיש: "תגובת ארה"ב החלה הלילה - אך לא הסתיימה. עדכנו את ממשלת עיראק לפני התקיפה".
לדבריו, "ארה"ב לא מחפשת מלחמה עם איראן. המסר שלנו הוא שתקיפות נגד ארה"ב חייבות להיפסק. התגובה הזאת היא הראשונה מתוך נוספות שיגיעו. אנחנו נמשיך לפעול כדי לפגוע ביכולות של האויב שמנסה להרוג את החיילים שלנו ולפגוע באינטרסים שלנו באזור".
התקיפות האוויריות באו זמן קצר אחרי שהנשיא ביידן השתתף בטקס הגעת הארונות של שלושת החיילים האמריקנים שנהרגו אל אדמת ארה"ב. הארונות התקבלו בבסיס חיל האוויר דובר בדלאוור. ביידן ורעייתו ג'יל פגשו את משפחותיהם של השלושה, ואחר כך הצטרפו לטקס שבו השתתפו גם שר ההגנה לויד אוסטין וראש המטות המשולבים צ'ארלס בראון.
התקשורת הסורית דיווחה על "מתקפה אמריקנית" שכוונה לעבר יעדים באזורים המדבריים במדינה, ועל תקיפות שגרמו להרוגים ופצועים גם בגבול סוריה-עיראק. רשת "אל-חדת'" הסעודית, שציטטה את סוכנות הידיעות האיראנית אירנא, טענה כי לפחות 10 בני אדם נהרגו. מרכז המעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בבריטניה, דיווח על 18 הרוגים.
גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מסר הצהרה אחרי התקיפות בסוריה ובעיראק. "זאת תחילת התגובה שלנו. הנשיא הנחה על פעולות נוספות כדי להטיל אחריות על משמרות המהפכה והמיליציות הקשורות למתקפותיהן על כוחות ארה"ב והקואליציה. אלה יתפתחו בזמנים ובמקומות שנבחרו", אמר. "אנחנו לא מחפשים סכסוך במזרח התיכון או בכל מקום אחר, אבל הנשיא ואני לא נסבול התקפות על כוחות אמריקניים. אנחנו ננקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להגן על ארה"ב, כוחותינו והאינטרסים שלנו".
דובר צבא עיראק אמר כי התקיפות האמריקניות נגד המיליציות הפרו-איראניות בשטח ארצו מהוות הפרה של הריבונות של עיראק. הדובר ציין כי התקיפות מציבות בפני עיראק איום ועלולות להביא "להשלכות הרות אסון על הביטחון והיציבות של עיראק והאזור".
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גם מטוסים ירדניים השתתפו בתקיפות נגד המיליציות הפרו-איראניות לצד אלו האמריקניים. העיתון האמריקני ציין כי מדובר במהלך נדיר, שמטרתו להפגין סולידריות עם ארה"ב בעקבות תקיפת הכטב"ם בשטחה, שהביא למותם של שלושת החיילים האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן בטקס הגעת ארונות ההרוגים האמריקנים
(צילום: Roberto SCHMIDT / AFP)
רשת CBS דיווחה שלשום כי ארה"ב אישרה את תוכנית הפעולה שלה - שכוללת סדרת תקיפות נגד גורמים איראנים, ומטרות איראניות, בסוריה ובעיראק. לפי CBS התקיפות יתפרסו על פני כמה ימים - אבל לא יגיעו לאדמת איראן עצמה. הנשיא ביידן אישר כי החליט איך להגיב, לא פירט את אופן התגובה - אך הדגיש שהוא מתנגד למלחמה אזורית. איראן מצידה הזהירה את האמריקנים שבכוונתה להגיב לכל תקיפה נגדה, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", הורתה לכוחותיה להיות בכוננות גבוהה והפעילה מערכות הגנה אווירית בגבול עם עיראק. מלבד זאת, דווח מפי שלושה גורמים איראנים המעורים בתוכניות האיראניות, הוצבו גם טילים בליסטיים לאורך הגבול עם עיראק.
מתחילת המלחמה בעזה הותקפו הכוחות האמריקניים במזרח התיכון יותר מ-150 פעמים על ידי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, בסוריה, בירדן ומול חופי תימן בים האדום. תקיפת הבסיס האמריקני 22 Tower בירדן הייתה הראשונה מפרוץ המלחמה שבה נהרגים חיילים אמריקנים. בעקבות התקיפה הקטלנית, בוושינגטון לחצו על ביידן לנקוט יד קשה מהרגיל. ביידן, שנמצא בשנת בחירות, צריך כעת להגיב בעוצמה ולהרתיע את איראן - מבלי להיגרר למלחמה במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
בסיס Tower 22 בירדן
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
המיליציה העיראקית הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" קיבלה אחריות על הרג האמריקנים. טהרן הכחישה קשר לתקיפה, ואמרה שההחלטות של המיליציות שבהן היא תומכת מתקבלות בצורה "עצמאית" – והן לא מקבלות פקודות ממשטר האייתוללות.
רשת NBC דיווחה שלשום כי התגובה של ארה"ב צפויה לכלול פעולות תגמול רבות, שיהיו חלק מ"מבצע" שעשוי להימשך שבועות. לפי גורמים אמריקנים רשמיים, המטרות שיותקפו יכללו יעדים איראניים מחוץ לאיראן, ובנוסף לתקיפות יהיו פעולות סייבר אמריקניות.
פורסם לראשונה: 22:34, 02.02.24