היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה בצהריים (שישי) כי היא מתנגדת להחלטת שר הביטחון יואב גלנט לאסור על כניסת פלסטינים שמעוניינים להשתתף בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני המשותף. "שאלת כניסתם של פלסטינים לישראל לצורך השתתפות בטקס זה כבר נידונה פעמיים על ידי בית המשפט העליון, ונקבע שלא ניתן למנוע באופן גורף את כניסתם, אלא יש לאפשר זאת בכפוף לבדיקה פרטנית", מסרה בתגובה לעתירה שהגישו משפחות שכולות לבג"ץ, בתגובה להחלטת גלנט.
בהרב-מיארה קבעה כי אין מקום לסטות מהמתווה שנקבע בפסקי הדין הקודמים, וכדי שזה יקרה "נדרשת תשתית עובדתית - ביטחונית ומקצועית, המצביעה על שינוי של ממש בנסיבות". לדבריה, "תשתית מקצועית, לרבות חוות דעת בטחונית המבססת תשתית כזו - לא הוצגה".
2 צפייה בגלריה
 גלי בהרב מיארה ויואב גלנט
 גלי בהרב מיארה ויואב גלנט
גלי בהרב מיארה ויואב גלנט
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
את העתירה הגישו פורום המשפחות השכולות וארגון "לוחמים לשלום", שביקשו להוציא צו נגד החלטת שר הביטחון, ולאפשר לפלסטינים להשתתף בטקס בכפוף לבדיקות ביטחוניות. היועמ"שית הוסיפה כי "גורמי מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי לאיו"ש נמסר כי גם במהלך הסגר בימי הזיכרון והעצמאות השנה תתאפשר כניסתם של אלפי פלסטינים לישראל או למרחב התפר. גם נתונים אלה ממחישים את הקושי בביסוס הצדקה ביטחונית למניעה גורפת של כניסתם של מוזמנים פלסטינים לצורך השתתפות בטקס, תוך חריגה מפסקי הדין הקודמים, והכול בכפוף כמובן לבדיקה פרטנית מתאימה שתמצא כי אין מניעה ביטחונית או אחרת לכניסתו של מי מהם".
ארגון "לוחמים לשלום", שמוביל את טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני המשותף מסר לאחר תגובת היועמ"שית כי "הניסיון של הממשלה באמצעות השר גלנט לפעול בדורסנות נגד בית המשפט והייעוץ המשפטי הוא ניסיון מתחנף על גבן של משפחות שכולות. החלטה אומללה נגד הקוראים לשלום ולתקווה. מקווים שיחזור בו לאור עמדת המדינה".
יש לציין כי עמדת המדינה בסופו של דבר, כפי שהוצגה על ידה, היא שאין אפשרות משפטית למנוע כניסת פלסטינים כל עוד אין נימוק ביטחוני חדש - וכרגע, לדבריה, אין. בעמדתה תציג המידה גם את עמדת גלנט, שעדיין תומך באיסור כניסתם. גלנט השיב כזכור בשלילה לבקשה שהועברה לקיום טקס יום הזיכרון השנוי במחלוקת, על ידי פורום המשפחות השכולות. בנימוקיו, השר גלנט טען כי אין לאפשר את מעבר הפלסטינים בעקבות המציאות הביטחונית המורכבת ביהודה ושומרון, ובשל העובדה שיוטל סגר כללי על יהודה ושומרון בתאריך זה.
2 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני
הטקס הישראלי-פלסטיני ב-2020
(צילום: רמי בן-ארי, לוחמים לשלום)
בשנתיים האחרונות הפלסטינים לא נכנסו לישראל בגלל הקורונה והטקס נערך בשני מוקדים באמצעות מסכים. בשנתיים שלפני הקורונה, לא אישרו לפלסטינים להיכנס, אך בשל בג"ץ שהוגש הפכו שופטי בית המשפט העליון את ההחלטה.
רובי דמלין מפורום המשפחות השכולות ואמו של סגן דיויד דמלין ז"ל, שנהרג מירי צלפים באינתיפידה השנייה, אמרה לאחר הודעת גלנט כי "נראה כאילו שוב הדמוקרטיה עומדת למבחן. ברור לכול שאי אפשר לאסור עלינו להביע את הכאב שלנו כרצוננו. אנחנו הרי שילמנו את המחיר הגבוה ביותר ואנחנו מבינים את קדושת החיים. אנחנו בפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני גאים בשותפה הבכירה שלנו בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני, תנועת לוחמים לשלום. אנחנו מזמינים את מר גלנט, שבאומץ גילה מעט יושרה בשבועות האחרונים, לבוא לטקס ואולי להבין את קרן השמש והתקווה שאנחנו מביאים בימים החשוכים והקשים האלה".
דמלין הוסיפה: "אנחנו מכבדים את כל המשפחות השכולות שאינן חושבות כמונו. לעולם לא נבקר את האופן שבו הם זוכרים את יקיריהם, ואנחנו מצפים ליחס דומה מהם. אנחנו מאמינים שהשיתוף הישראלי-פלסטיני בכאב האובדן, הטרנספורמציה לאי-אלימות ופיוס, וסיום הכיבוש - הן הדרך הבטוחה ביותר עבור ילדינו שנותרו בחיים ונכדינו. בבקשה, אל תעשו הון פוליטי על הגב שלנו".