3 צפייה בגלריה
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
בישיבת הממשלה שתקיימה הערב (שבת) בקריה בתל אביב בעקבות מתקפת הפתע של החמאס ומבצע "חרבות ברזל" שנפתח, מתחו השרים ביקורת על כך שהרמטכ"ל הרצי הלוי לא הגיע לישיבה שהתקיימה בין שני חלקי ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. השרים תהו כיצד ביום כזה דרמטי הרמטכ"ל הלוי לא מצא לנכון לתדרך אותם וגם לא שלח את ראש אמ"ן אהרון חליוה. הם פירשו את היעדרותם כהתחמקות מלהשיב לשאלות בנוגע למחסור במודיעין על המתקפה שתכנן החמאס.
בין השרים שתהו מדוע לא הגיעו לדיון שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס שתהה כיצד זה ייתכן שמפקד צה"ל וראש אגף המודיעין לא נמצאים בחדר. "כל אזרח במדינה וגם כל מי שיושב מסביב לשולחן הזה רוצים לדעת איך קרה המחדל המודיעיני הזה. אני שואל למה ראש אמן והרמטכ"ל לא פה? השרים צריכים לקבל יותר מידע ממה שקיבלנו. מציע להקים מוקד מידע עם עדכונים שוטפים שלוש פעמים ביום". מנגד שרים אחרים ובהם שר החינוך יואב קיש ושר התרבות והספורט מיקי זוהר סברו שזה לא הזמן לוועדות חקירה. "עכשיו אנחנו במלחמה. אחר כך יהיה זמן לשאלות".
3 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה אל ישראל
ירי רקטות מעזה אל ישראל
מטח לעבר ישראל
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
3 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל דורכים נשקים לפני הכניסה למוקדי הלחימה בעוטף
לוחמי צה"ל דורכים נשקים לפני הכניסה למוקדי הלחימה בעוטף
צה"ל בעוטף עזה
(צילום: יואב זיתון)
מי שיצאו להגנתם היו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. גלנט הסביר כי הרמטכ"ל וראש אמ"ן לא יכולים לתדרך כל היום, ונתניהו אמר שהלוי מופיע בפני הקבינט ועונה על כל השאלות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "צריך להכות בהם באכזריות ולא לקחת בשיקול משמעותי את עניין השבויים. במלחמה כמו במלחמה, צריך להיות אכזרים. כמו בסרט של קלינט איסטווד הטוב הרע והמכוער: IF YOU WANT TO SHOOT- SHOOT DON'T TALK".
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן פנתה לשר הבריאות משה ארבל ואמרה לי כי כל קווי הסיוע קרסו, "יש עומס ולא מצליחים לתת מענה". השר ארבל השיב לה: "את מוזמנת להתמנות לסגנית שר הבריאות ולטפל בזה בעצמך". שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן אמרה לנתניהו כי היא "רוצה לעשות הסברה", אבל "לא יודעת מה מותר לי להכניס בסרטונים מבחינת צנזורה. צריכה שתקצו לי איש קשר". שר התיירות חיים כץ צעק: "לא צריך הסברה ולא צריך נעליים. צריך לתת מכה שלא נראתה 50 שנים ולהוריד את עזה - אחרת לא תהיה לנו תקומה".
ישיבת הממשלה הופסקה פעמיים בגלל אזעקות ויציאה לחדר מוגן במהלך מטח הרקטות הכבד ששוגר בשעות הערב לעבר גוש דן.
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב הצהרה לתקשורת, ובה אמר כי "החמאס פתח במלחמה אכזרית ומרושעת. אנחנו ננצח במלחמה, אבל המחיר כבד מנשוא. זהו יום קשה לכולנו". לדברי נתניהו, "חמאס רוצה לרצוח את כולנו. זה אויב שרוצח אימהות וילדים במיטות שלהם, שחוטף קשישים, ילדים, נערות. מה שקרה היום לא נראה בישראל ואני אדאג שזה לא יקרה יותר. הממשלה מתייצבת כולה מאחורי ההחלטה הזאת".
נתניהו הוסיף כי "צה"ל יפעיל מיד את מלוא את עוצמתו כדי להשמיד את יכולות החמאס. נכה בהם בעוצמה. כפי שאמר ביאליק , נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן. כל המקומות שהחמאס מסתתר בהם ופועל בתוכם - נהפוך אותם לעיי חורבות. אני אומר לתושבי עזה, צאו משם עכשיו. אני שולח חיבוק מעומק הלב למשפחות השכולות שיקיריהן נרצחו בדם קר ואכזריות אין קץ. כולנו מתפללים לשלום בני הערובה. אני אומר לחמאס - אתם אחראים לשלומם. ישראל תבוא חשבון עם כל מי שיפגע בשערה משערות ראשם". ראש הממשלה גם פנה לאזרחי ישראל, ואמר כי "אנחנו ביחד במערכה. המלחמה תיקח זמן. היא תהיה קשה. ימים מאתגרים לפנינו, אך אני יכול להבטיח - אנחנו ננצח".