שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות תיפתח הבוקר (יום ראשון) לאחר שנדחתה ארבע פעמים עקב טבח ה-7 באוקטובר ופריצת מלחמת "חרבות ברזל". שנת הלימודים, שתתחיל כשסטודנטים רבים עדיין מגויסים לשירות מילואים, תיפתח במתווה של שתי פעימות, כדי לסייע למילואימניקים שעדיין לא שוחררו.
כאמור, שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות נפתחת בצל מלחמת "חרבות ברזל", באיחור של חודש וחצי, ובמרבית המכללות שהקדימו לפתוח - באיחור של כחודש ושבוע. במוסדות האקדמיים נערכו לקליטת המילואימניקים ומוכנים לסייע להם בהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה לצלוח את השנה ולהבטיח שלא ייפגעו. שר החינוך יואב קיש ויו"ר המל"ג הנחו את המוסדות האקדמיים לתת מערך תמיכה מלא למילואימניקים, ולאפשר להם לסיים את שנת הלימודים האקדמית בהצלחה כתף אל כתף כמו כל סטודנט שלא גויס.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
ועד ראשי האוניברסיטאות ופורום ראשי המכללות המתוקצבות גיבשו מתווה למענה למשרתי ולמשרתות המילואים ואנשי הקבע, בתיאום עם קצין מילואים ראשי. כאמור, לאחר ארבע הדחיות, עיקר המתווה כולל את פתיחת שנת הלימודים בשתי פעימות, שהאחת מיועדת לכלל הסטודנטים והשנייה, שתיקבע בתיאום עם צה"ל, מיועדת למילואימניקים.
במסגרת הפעימה הראשונה נפתחה שנת הלימודים בחלק מהמכללות הציבוריות כבר לפני כשבוע, ובמרבית האוניברסיטאות היא תיפתח ביום ראשון, למעט הטכניון בחיפה, שם שנת הלימודים תיפתח בעוד שבועיים. במוסדות לימוד מסוימים תאריך הפתיחה יהיה שונה, בהתאם למתווים פרטניים. הפעימה השנייה תתקיים כמה שבועות לאחר מכן, ובמסגרתה ייערך במוסדות "שבוע חזרה לכשירות אקדמית" עבור משרתי המילואים והקבע.
בשבוע זה ירוכז מאמץ של משאבי מוסדות הלימוד על מנת להביא את החיילים לנקודת פתיחה שוויונית. בחלק מהמוסדות תתקיים בשבוע זה הפוגה במהלך הלימודים הרגיל. כאמור, מועד הפעימה השנייה ייקבע בתיאום עם צה"ל, בכפוף להערכת המצב המבצעית ולצורכי המלחמה. לאחר שתי הפעימות תתנהל שנת הלימודים בהתאם למתווים המפורטים שפרסמו המוסדות.
3 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: רויטרס)
מתווה זה מוסיף על כלל ההתאמות וההסכמות הקודמות שאליהן הגיעו כלל הגופים בדבר התאמות לסטודנטים משרתי המילואים והקבע. בחלק מהאוניברסיטאות והמכללות יוענקו לסטודנטים המילואימניקים גם מענקים כספיים, עבור סבסוד שכר הלימוד והמעונות, וסיוע לבני ובנות זוגם.
במסגרת ההטבות למילואימניקים יוענקו להם 2 נקודות זכות בקורס בחירה בתחום הנלמד, או מקורסי בחירה כלליים, לפי בחירת הסטודנט, בעבור ביצוע של 10 ימי מילואים לפחות בשנה (אף אם אינם ברצף). הטבה זו תוענק למשרתי מילואים פעילים הלומדים לתואר ראשון במוסד לימוד אקדמי. בנוסף תהיה זכאות למועד בחינה נוסף, תוך 45 ימים ממועד הבחינה האחרון בקורס, או בסמסטר העוקב, לפי בחירת הסטודנט, עבור סטודנטים שנעדרו מהבחינות בשל שירות מילואים.
בנוסף יתאפשר למילואימניקים להאזין או לצפות בשיעורים שפספסו, או לקבל סיכום כתוב שלהם. במתווה נקבע כי על המוסדות לפעול למציאת פתרונות לעמידה בהוראה זו בדרך טכנולוגית או בכתב. בכל מוסד אקדמי יש רפרנט בכיר לטיפול בסטודנטים המגויסים למילואים, ואליו הם יכולים לפנות בכל מקרה ובעיה פרטנית. רשימת הרפרנטים המלאה מפורסמת באתר המל"ג.
3 צפייה בגלריה
כרמל גת
כרמל גת
באוניברסיטה העברית יישמר בכל אולם כיסא עבור החטופה כרמל גת
יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יוסי מקורי, אמר כי פתיחת שנת הלימודים מעידה על עוצמתה של מדינת ישראל, שמתבטאת לא רק בעוצמה הצבאית אלא גם בעוצמת ההשכלה וברצון להצטיין, לחקור ולהתפתח. "עם כל המורכבות של פתיחת השנה האקדמית בעת הזאת, אני יודע שהדבר מבטיח את עתיד ישראל בקדמת המדע והמחקר ואת חוסנה", אמר מקורי. "הות"ת משקיעה השנה חצי מיליארד שקלים באקדמיה הישראלית על מנת להבטיח את יציבותה ולשמר את מעמדה הייחודי כחוד החנית של המצוינות בישראל".
מ"מ מנכ"לית המל"ג והות"ת, ד"ר ורדה בן שאול, הדגישה כי השנה האקדמית שנפתחת תהיה מותאמת לצורכי הסטודנטים והסגל האקדמי שעודנו במילואים. "המל"ג ביחד עם המוסדות האקדמיים עשו מאמצים כבירים כדי לדאוג לסטודנטים במילואים, לסטודנטים שפונו מבתיהם, ולסטודנטים שנפגעו פיזית ונפשית, לצד שמירה על הסטנדרטים האקדמיים הגבוהים של ההשכלה הגבוהה בישראל. נמשיך לעקוב מקרוב גם בהמשך השנה כדי לוודא שהסטודנטים המשרתים במילואים והסטודנטים שנפגעו ימשיכו לקבל את כל הסיוע האפשרי".

כיסא ריק בכל כיתה עבור כרמל גת שנחטפה לרצועה

כרמל גת, שנחטפה ב-7 באוקטובר לרצועת עזה מבית הוריה שבקיבוץ בארי, אמורה הייתה להתחיל ביום ראשון הקרוב את השנה השנייה בלימודי ריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים, יחד עם כל הסטודנטים .
בת דודתה של כרמל, שי דיקמן, סטודנטית לרפואה באוניברסיטה העברית, יזמה עבורה מיזם מרגש, בתמיכת האוניברסיטה: בכל כיתה ואולם ברחבי הקמפוס יישמר לכרמל כיסא ריק עם תמונתה, עד שתחזור בשלום משבי ארגון הטרור. לקראת פתיחת שנת הלימודים, שי תלתה ברחבי הקמפוסים וכיתות הלימוד של האוניברסיטה את תמונתה של בת דודתה. כאמור, הנהלת האוניברסיטה העברית תמכה במיזם וסייעה בקידומו, במימון והדפסת הפוסטרים.
"כרמל נחטפה ב-7.10 מבית הוריה בקיבוץ בארי, ובמקום להתחיל את שנת הלימודים באוניברסיטה העברית, היא נמצאת בעזה שבויה בידי חמאס" אמרה שי. "עד ה-1.10 כרמל טיילה בהודו, בטיול של חודשיים לפני תחילת הלימודים. בשבת השחורה היא הייתה בבית הוריה ביחד עם בני משפחה נוספים כשמחבלים פרצו לביתם, לקחו את אמה ורצחו אותה בסמוך לבית, ואחריה לקחו את כרמל, שככל הנראה ראתה את אמה ירויה על המדרכה.
אביה הסתתר בשירותים וניצל, ואחיה הצעיר גם כן. אחיה האמצעי אלון, יחד עם אשתו ירדן ובתם גפן, נלקחו גם על ידי המחבלים. אלון הצליח לברוח כשגפן בידיו, אך ירדן נתפסה ונחטפה לעזה. ירדן שוחררה לשמחת כולם לאחר 54 יום בשבי, אך השמחה לא שלמה בלי כרמל. הלימודים באוניברסיטה מתחילים בלב כבד. רבים מהסטודנטים אינם יכולים לפתוח את השנה כסדרה, וכרמל ביניהם. לא ייתכן שהלימודים יתקיימו כרגיל בלעדיה. בכל כיתה באוניברסיטה העברית שמור כיסא לכרמל, עד שתשוב אלינו בשלום".

כ-254 אלף בתואר ראשון; 60% מכלל הסטודנטים - נשים

332,000 סטודנטים ילמדו השנה במוסדות להשכלה הגבוהה, מספר דומה לכמות הסטודנטים בשנה הקודמת. מנתוני המועצה להשכלה גבוהה עולה כי כ-55,000 סטודנטים, המהווים כ-18% מכלל הסטודנטים, הם משרתי מילואים, וכן כ-3,000 אנשי סגל אקדמי ומנהלי בכל המוסדות להשכלה גבוהה.
מתוך 254,075 הסטודנטים שלמדו לתואר ראשון, 35% מהם למדו באוניברסיטאות, 17% באוניברסיטה הפתוחה, 40% במכללות האקדמיות ו-8% במכללות האקדמיות לחינוך. במל"ג מסבירים כי ההתייצבות במספר הסטודנטים הגיעה לאחר העלייה החריגה בביקוש להשכלה גבוהה בשנת תשפ"א, בעקבות מגפת הקורונה, שבה מספר הסטודנטים עלה ב-24,000. בתשפ"ב מספר הסטודנטים נשאר יציב, ובתשפ"ג נרשמה ירידה במספרם וחזרה לממדי הביקוש שהיו קיימים לפני שנות הקורונה.
מנתונים נוספים שפורסמו לקראת פתיחת השנה האקדמית, המתבססים על נתוני השנה שעברה, צפויים ללמוד בתואר הראשון כ-254,000 סטודנטים, 65,310 בתואר השני, ובתואר השלישי - 11,785.
מספר הסטודנטים בתחומי ההייטק המשיך לעלות בשנת הלימודים הקודמת, ובפרט עלה חלקן של הנשים בהייטק. 37,650 סטודנטים למדו בתוכניות ללימודי הנדסה בשנת תשפ"ג, שהם כ-18% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות. בנוסף למדו עוד 22,290 סטודנטים לתואר ראשון במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב. בסך הכל למדו כ-59,940 סטודנטים במקצועות הטכנולוגיים הנדרשים בין היתר לענף ההייטק, שהם כ-29% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון. מספר הסטודנטים שהתחילו ללמוד רפואה גדל גם הוא מתחילת העשור הקודם (תש"ע), מ-530 ל-910, וכן הוכפל מספר הסטודנטים לשנה א' בסיעוד מ-1,000 ל-2,000.
במקביל גם שיעור הנשים באקדמיה ממשיך לעלות: כ-60% מהסטודנטים באקדמיה - נשים. בראייה רב-שנתית מדובר בגידול משמעותי בשיעור השתתפותן של נשים בכלל התארים: 59% בתואר הראשון, 65% בתואר השני ו-54% בתואר השלישי.
גידול במספר הנשים שלומדות לימודי הייטק – בשנים תש"ע-תשפ"ג גדל כמעט פי שלושה ממספר הסטודנטיות הלומדות תואר ראשון במדעי המחשב לרבות מתמטיקה וסטטיסטיקה מ-2,620 ל-7,720 בתשפ"ג, וגדל ב-48% מספרן של הסטודנטיות בלימודי הנדסה: מ-8,580 סטודנטיות בתש"ע ל-12,700 סטודנטיות בתשפ"ג.
במקביל חלה גם הנגשת ההשכלה הגבוהה בפריפריה. בשנת שעברה כ-66,250 סטודנטים, המהווים כשליש מהלומדים לתואר ראשון, הגיעו מיישובים הממוקמים באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים (אשכולות 4-1). חלקם של הסטודנטים ביישובים אלו בולט במיוחד במכללות האקדמיות המתוקצבות על ידי הות"ת, שבהן עמד חלקם על 39% מהלומדים לתואר ראשון, בדומה לחלקה של האוכלוסייה המתגוררת באשכולות אלו, שעמד על 40%.
בנוגע להנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית, בשנה שעברה למדו 61,550 סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה, המהווים כ-19% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת 21% מחלקם באוכלוסייה. זהו גידול של 137% מאז שנת תש"ע. בנוסף חל גידול של פי 1.5 במספר הסטודנטים יוצאי אתיופיה במהלך התוכנית הרב-שנתית – מ-2,940 בשנת תשע"ה ל-4,500 בשנה שעברה. שיעורם בקרב הסטודנטים – 1.5%, לעומת שיעורם באוכלוסייה – 1.7%.
חל גידול גם במספר הסטודנטים החרדים, כאשר מתחילת העשור הקודם שילש עצמו מספר הסטודנטים החרדים מכ-5,500 בתשע"א לכ-16,545 בתשפ"ג - 5% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת כ-13% מחלקם באוכלוסייה. בדירוג ה- OECD ישראל נמצאת בין המקומות הראשונים בעולם בשיעור האקדמאים בעלי השכלה על-תיכונית ואקדמית – 51% מבני 64-25 לעומת 40% בממוצע מדינות ה-OECD.
פורסם לראשונה: 15:04, 30.12.23