מחוץ לכנסת - כ-20 אלף בני אדם צעדו נגד המהפכה המשפטית. בתוך המליאה - מהומה חריגה במיוחד: חברי כנסת מהאופוזיציה נבדקו אחר הצהריים (שני) בכניסה למליאה באופן חסר תקדים "מחשש לפרובוקציה", יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מהליכוד הודיע שכך יהיה "מהיום". עם זאת, הבדיקה לא מנעה מהם להיכנס, ולמחות נגד הצעת החוק הראשונה במסגרת המהפכה המשפטית - שצפויה להיות מאושרת בהמשך בקריאה ראשונה. הם התעטפו בדגלי ישראל, ובזמן שיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן הציג את הצעת החוק מפגינים הוצאו בכוח מהיציע העליון של המליאה. צפו בתיעוד המהומות מהמליאה בפתח הכתבה.

המהפכה המשפטית והמחאה - כתבות נוספות

במהלך היום הגיעו להפגנה מחוץ לכנסת רבבות של מפגינים, וכ-20 אלף מהם המשיכו לצעדה סביבה - לקראת הגעת חוקי המהפכה המשפטית למליאה. כמה ממהלכי התוכנית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין יובאו כאמור להצבעה בקריאה ראשונה - בהם ההצעה שתקנה לקואליציה שליטה מלאה בוועדה לבחירת שופטים וזו שתחסום את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד.
9 צפייה בגלריה
המחאות בכנסת
המחאות בכנסת
המהומות בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
צעדה ליד משכן הכנסת במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה ליד משכן הכנסת במחאה על הרפורמה המשפטית
הצעדה מסביב למשכן הכנסת, לפני ההצבעות במליאה
(צילום: אמיר טירקל)

זו בעצם הפעם הראשונה שחוקים שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם במסגרת המהפכה המשפטית מובאים להצבעה במליאת הכנסת. חברי הכנסת מישראל ביתנו יחרימו את ההצבעה, בטענה שהתנהלות החקיקה אינה לגיטימית. באופוזיציה מתכננים למשוך את הזמן במליאה ולעכב את ההצבעה כמה שיוכלו, אך לבסוף היא צפויה לעבור. עם פתיחת הדיון על הצעת החוק התרחש אירוע חריג במיוחד, ולראשונה בכנסת ח"כים מהאופוזיציה שנכנסו למליאה נדרשו לפתוח תיק לבדיקה - כמה מהם סירבו. "אסור לכם לבדוק אותנו", אמרה ח"כ מרב בן ארי מיש עתיד.
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ענה לטענות האופוזיציה במליאה והודיע: "לא נכנסים עם תיקים היום למליאה. מהיום אתם מוזמנים לפנות ליועצת המשפטית. כמות הפרובוקציות שמנענו היום, עם המגפונים והדגלים בכניסה לכנסת". בן ארי השיבה לו: "מה זה הדבר הזה? בחיים לא בדקו לי תיק. אני פה מ-2015, בחיים לא בדקו לי תיק כשנכנסתי. מה זה? מה זה השטויות האלה?". כמה מחברי הכנסת החלו לצחוק, וחברת הכנסת זעמה: "למה אתם צוחקים מכל דבר? מה זה הדבר הזה? את כל הכלים אתם שוברים". אוחנה הסביר כי "מהבוקר אנשי משמר הכנסת בדקו אנשים שבאו להיכנס עם שלטים ומגפונים, חלקם יועצים של חברי כנסת. אז תיק מסמכים כן, תיק גדול - לא. זו ההנחיה".
לאחר מכן חברי כנסת מיש עתיד התעטפו בדגלי ישראל במליאה, והוצאו בזה אחר זה ממנה בהוראת אוחנה. יו"ר הכנסת אמר: "אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה". עוד קודם לכן הוא הודיע שיו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו מנועים מלעסוק בחוקי המהפכה. לקואליציה צפוי רוב של 63 חברי כנסת במליאה, שכן רק חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד לא יגיע להצבעה בשל ביקורו באוקראינה.

9 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
רוטמן ניסה להציג את הצעת החוק, מפגינים דפקו על זכוכיות ביציע
(צילום: אלכס קולומויסקי)

9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
נתניהו ורוטמן במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
שוב השווה לגרמניה הנאצית. רם בן ברק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת חוקה רוטמן כאמור הציג במליאה את הצעת החוק שתעלה להצבעה ואמר: "הצעת החוק מבוססת על שנים רבות שהרבה מאוד אנשים הרגישו, ועודם מרגישים, שהקול שלהם מושתק". בפתח דבריו החלו מפגינים להתפרע ביציע המליאה - ודפקו על הזכוכית. כמה מהם הוצאו בכוח. אחרי רוטמן, החלו לעלות בזה אחר זה חברי הכנסת לעלות לדוכן הכנסת, בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
הוא פנה לקואליציה במליאה ואמר בנאומו: "אני שואל רק דבר אחד - אם עוד אכפת לכם. יש רק שתי אפשרויות - או שעדיין אכפת לכם מעם ישראל ומדינת ישראל ותעצרו את החקיקה או שלא תעצרו ויתברר שלא אכפת לכם". חבר הכנסת רם בן ברק ממפלגתו יש עתיד נאם לפניו וסיפק אמירה שנויה במחלוקת. "גם בגרמניה, הנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית", אמר. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו נאמה דקות לאחר רעידת האדמה שהורגשה גם בישראל ואמרה: "האדמה רועדת ממה שקורה פה".

על מה מצביעים?

הצעת החוק שמובאת לאישור המליאה, ואושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה, כוללת שני חלקים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבית המשפט העליון מלהביע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. כיום הוועדה לבחירת שופטים, המונה תשעה חברים, כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באנונימיות בכנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים בבחירות חשאיות על ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון.
הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים, בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.
הביקורת שנשמעה במהלך הדיונים בוועדת החוקה היא שהשינוי שמבקש יושב הראש, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה, כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.

9 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
הצעדה מחוץ לכנסת, אחר הצהריים
(צילום: שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
"לא להפיכה משטרית"
(צילום: שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
כ-20 אלף צועדים
(צילום: שלו שלום)

הסעיף השני בהצעה נוגע כאמור למניעת התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. רק לפני חודש בית המשפט העליון פסק, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הינו פסול והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים. בדיונים עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם ימצא בהם דבר שגוי ופסול.
על אף בקשת הנשיא הרצוג להידברות בין הצדדים, בקואליציה מתכוונים לעמוד בהחלטתם להעלות את הצעת החוק להצבעה הערב בקריאה ראשונה. יו"ר ועדת החוקה רוטמן אמר כי הוא פתוח לשינויים בנוסח החוק בין הקריאות, אך חזר על הטענה כי חברי הכנסת מהאופוזיציה לא מביאים תיקונים קונקרטיים בהצעה, אלא רק מתלוננים על עצם קיומה.
השלב הבא הוא הצבעה על חוק השפיטה בסעיף השלישי, שנידון כעת בוועדת החוקה, ועוסק בפסילת חוקים רגילים על ידי בית המשפט העליון. לפי התוכנית, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של כל שופטי העליון (15 מ-15). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". הצעדים הבאים לאחר מכן, הם חוק פסיקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ והגבלת עילת הסבירות.

ראש המל"ל הנגבי קורא להידברות

ראש המל"ל ואיש הליכוד צחי הנגבי התייחס בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בירושלים למהפכה המשפטית - וקרא להידברות בין הצדדים. "יש לי הרבה חברים שהם לא אנרכיסטים, ולא אנשי שמאל קיצוני, שבהחלט מודאגים מהנושא המשפטי", אמר.
לדבריו, "צריכים להגיע להסכמה רחבה. אני חושב שהקואליציה והאופוזיציה צריכות לשבת להגיע להסכמה רחבה עד כמה שניתן".
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"צריכים להגיע להסכמה רחבה". הנגבי
(צילום: רפי קוץ)

משה אהרוני, תושב קריית מלאכי, הגיע להפגנה בירושלים היום. בריאיון במשדר המיוחד של אולפן ynet הוא אמר: "התחושה שלי היא שבאמת לא ייצא מההפגנות כלום. אני בעד ההפגנות האלה, אבל לא ייצא מזה כלום". הוא הוסיף: "בהתחלה חשבתי שתהיה הידברות למראית עין, וגם את זה אין. אני חושב שהגיע השלב, בעיקר אם החוק עובר בקריאה ראשונה, לעבור למעשים".
הוא קרא לחרם מסים: "אני מנהל עסקי פרטי ואני מתכוון הערב להוציא מכתב לרואה החשבון שלי שאני מפטר אותו. אני לא מתכוון יותר לשלם מסים, אני מניח מניח שייקח לי חצי שנה-שנה למצוא רואה חשבון חדש, אבל אני לא אשלם מיסים. אני משלם מיסים למדינה דמוקרטית. ברגע שאין מדינה דמוקרטית, למה שנממן דיקטטורה? זה ההסכם ביני לבין המדינה".
"אני מקריית מלאכי, ודווקא בגלל שאני משם אני מבין כמה בג"ץ עוזר לאוכלוסיות החלשות יותר. בג"ץ לא עוזר ל'פריווילגים'. בג"ץ עזר לשכבות החלשות מקריית מלאכי ואני בא לכל הפגנה כדי להביע תמיכה, כמו הרבה כמוני שבאים. אנחנו מבינים שבלי בג"ץ כל הכסף יילך למושחתים, לישיבות, למתנחלים, לא יגיע לעיירות הפיתוח. אני לא אשלם כסף שיילך לאנשים מושחתים, אז אין מסים. ואם יכניסו אותי לכלא, אז לא נורא".
אריה חיים, בן 66 מבת ים, הגיע באוטובוס לירושלים. "אני רוצה להשאיר לילדים ולנכדים שלי מדינה דמוקרטית שבה הם יוכלו לעשות מה שהם רוצים. כל כך הרבה שנים חלמנו על זה, ההורים הגיעו לפה מתוך ציונות. הכוונה הייתה לבנות פה חברה דמוקרטית".
פלד גור ותומר חזן, נערים בני 16 ו-17, הגיעו לירושלים בהסעה מאורגנת מקיבוץ הזורע. חזן אמר כי יצאו כ-20 איש מהקיבוץ: "מדינת ישראל הוקמה דמוקרטית ואני רוצה שהיא תישאר דמוקרטית. לא תהיה הפרדת רשויות. השופטים יהיו בובות של הממשלה. הממשלה תשלוט גם בשופטים. זה מתכון לאסון". גור הוסיף: "אני מסתכל על הונגריה ופולין בימים האלה ואני רואה שבהוגריה הכריזו על מצב חירום. הם הכניסו לבתי משפט שופטים שלהם. אני חושש שפה בארץ לא תהיה מערכת שחוסמת את הקואליציה מלעשות מה שהיא רוצה".

מפגין עוכב לחקירה, רעייתו: "קצין מצטיין שבחיים לא נעצר"

המשטרה עדכנה כי מפגין שהשתתף בהפגנה מחוץ לכנסת, עוכב לחקירה בחשד לניסיון הפרת סדר לאחר שברכבו נתפסו "מאות אמצעי פירוטכניקה", שהיו עלולים לסכן את בטיחות המשתתפים בהפגנה. ה"אמצעים", לפידים שתוכננו לשאת בצעדה מבית המשפט העליון לבית הנשיא, הוחרמו והחשוד עוכב לחקירה. במשטרה טוענים שבצעדה צפופה שכזו הלפידים עלולים לסכן את המשתתפים.

רעייתו של החשוד, לימור, סיפרה ברצף ציוצים בטוויטר על האירוע: "ליד האוטו של בעלי חיכו לנו שבעה בלשים של משטרת הדיקטטורה כולל צלם וידאו משטרתי. הם ביקשו שנפתח את הרכב ושאלו אותנו מה יש בארגזים. עניתי להם שמדובר בלפידים לצעדה סביב הכנסת ושזה חוקי לגמרי. הם הודיעו לבעלי שהוא מעוכב לחקירה בחשד להפרת הסדר הציבורי הכניסו אותו לרכב אזרחי, לקחו ממנו את הנשק האישי והובילו אותו כמו אחרון הפושעים לחקירה במגרש הרוסים".
לדבריה, בן זוגה הוא "קצין מצטיין בצה"ל שבחיים לא נחקר ולא נעצר על כלום". היא ציינה: "כל המשאבים האלה שהושקעו בעיכוב הזה נועדו למטרה אחת בלבד - לוודא שלא יהיו לפידים לצעדת הלפידים שמתוכננת לשעה 18:00. ככה נראית דיקטטורה. ככה נראית משטרה של עבריינים".