הפגישה של מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, עם קבינט המלחמה היום (חמישי) הייתה מאוד טעונה - בעיקר בנושא "היום שאחרי" - מי ימשול ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. בלינקן הדגיש כי הדרך הכי טובה להרוג רעיון זה להביא רעיון אחר. רה"מ נתניהו שב והדגיש שלא יכול להיות מצב שהרשות הפלסטינית של היום שתומכת בטרור, מחנכת לטרור ומממנת טרור – תהיה זאת שתחזור ותמשול ברצועת עזה.

בלינקן שאל את הנוכחים כמה זמן תימשך המלחמה. גלנט השיב: "המחויבות שלנו לניצחון לא תלויה בזמן. הניצחון זה השבת חטופים ופירוק מוחלט של היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס. זה לא ייקח שבועות אלא חודשים". בלינקן הגיב ואמר: "אני לא בטוח שיש לכם חודשים אלא פחות". גלנט: "אין יחס מתאים של מחבלים שנצטרך להרוג כדי שזה ייחשב ניצחון אלא רק להשמיד את החמאס".
בלינקן אמנם הביע הבנה לצורך להביא למיטוט החמאס אך בפגישה נתגלעה מחלוקת על הדרך כיצד להגיע ליעד הזה. בלינקן ביקש לצמצם למינימום את הפגיעה בבלתי מעורבים ואמר שזה אינטרס של כולם. הוא ביקש להימנע מלחזור למראות של פינוי המוני בדרום הרצועה. הוא ביקש להגביל את מספר האזרחים שיפונו מביתם בדרום הרצועה. "לא תוכלו לחזור על מה שעשיתם בצפון".

להימנע מכתישות אוויריות מסיביות ברצועה

בלינקן גם ביקש מישראל להימנע מכתישות אוויריות מסיביות ברצועה, להימנע מפגיעה במתקני או"ם וביקש להגדיל את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. הוא הבהיר שפגיעה נרחבת באזרחים ואסון הומניטרי יקצרו את משך הזמן שבו ידידותיה של ישראל יוכלו לתמוך בה בזירה הבינ"ל.
ראש הממשלה נתניהו הבהיר שבדרום יפונו פחות אזרחים ממספר האזרחים שפונו בצפון ובכל מקרה ישראל מחפשת את הדרכים הטובות ביותר להגיע למטרה. עוד אמר נתניהו שמרגע שהחל התמרון הקרקעי הפגיעה בבלתי מעורבים ירדה משמעותית

ראש הממשלה נתניהו הבהיר שבדרום יפונו פחות אזרחים ממספר האזרחים שפונו בצפון ובכל מקרה ישראל מחפשת את הדרכים הטובות ביותר להגיע למטרה. עוד אמר נתניהו שמרגע שהחל התמרון הקרקעי הפגיעה בבלתי מעורבים ירדה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו  פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו  פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בירושלים
בלינקן בפגישתו עם ראש הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
הרמטכ"ל הרצי הלוי הסביר לבלינקן את האסטרטגיה הצבאית של ישראל והבהיר שאנו מקפידים על עקרון הפרופורציונליות, הבחנה בין בלתי מעורבים למחבלים ושמירה על הדין הבינ"ל. הלוי הדגיש כי היו מקרים שנמנענו מתקיפה כדי לעמוד בעקרונות אלה. בלינקן העלה את עניין אלימות נוער הגבעות. נתניהו וגלנט השיבו לו שרובה המוחלט של ההתיישבות לא עוסק באלימות ומדובר אפילו לא באחוז אחד.

"לישראל יש את הזכות לעשות הכל כדי שהטבח ב-7 באוקטובר לא יחזור"

במסיבת עתונאים שערך בערב אמר בלינקן: "באתי לקדם כמה יעדים: לעבוד עם שותפנו להרחיב את ההפוגות כדי להוציא עוד חטופים ועוד סיוע פנימה. רה"מ הבטיח שישראל תחדש את המבצע הצבאי ברגע שחמאס יפסיק לשחרר חטופים. לישראל יש את הזכות לעשות הכל כדי שהטבח ב-7 באוקטובר לא יחזור, החמאס לא ישלוט בעזה, ולא יהיו לו היכולות לחזור על זה. זה רק הודגש בפעולת הטרור המזעזעת בתחנת אוטובוס הבוקר בירושלים שבה נרצחו 3 אזרחים ונפצעו גם 2 אזרחים אמריקנים".
"בפגישותיי עם בכירים ישראלים - הדגשתי שלפני חידוש הלחימה היא צריכה להגן על אזרחים שימזערו פגיעה באזרחים, יגנו על חיי אזרחים, קביעת אזורים בטוחים ומחוץ לקווי האש. זה אומר להימנע מהזזת אוכלוסייה. להימנע מפגיעה בבתי חולים, מתקני מים ומתקני תשתית. יש לאפשר לתושבים שהגיעו לדרום לחזור לביתם בצפון. כל זה צריך להיעשות בדרך שבה ישראל תוכל להשיג את יעדיה".
2 צפייה בגלריה
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
"חמאס צריך להניח את הנשק ולהסגיר את המנהיגים שאחראים לטבח של ה-7 באוקטובר"
(צילום: U.S. Embassy Jerusalem )
"חמאס צריך להניח את הנשק", אמר, "להסגיר את המנהיגים שאחראים לטבח של ה-7 באוקטובר. החמאס צריך להתנער מהיעד שלו לחסל את ישראל ולהרוג יהודים וכן לחזור על מה שנעשה ב-7 באוקטובר שוב ושוב ושוב. הקהילה הבינ"ל צריכה לדרוש מהחמאס להפסיק את פעולות הטרור הרצחניות שלו והשימוש באזרחים כמגן אנושי".
"הבהרנו את החשיבות שאם המבצע יתקדם בעזה, תהיה תוכנית ברורה שמגינה על אזרחים, מבטיחה כניסה של סיוע הומניטרי. ממשלת ישראל הסכימה עם הגישה הזאת"
בתשובה לשאלה איזה ערבויות קיבל מישראל ואם הוא בטוח שישראל תכבד את דיני המלחמה אמר בלינקן: "הבהרנו את החשיבות שאם המבצע יתקדם בעזה, תהיה תוכנית ברורה שמגינה על אזרחים, מבטיחה כניסה של סיוע הומניטרי. ממשלת ישראל הסכימה עם הגישה הזאת. יש צעדים קונקרטיים שאני לא אפרט שיבטיחו שזה יקרה. זה מאתגר בגלל התנאים שאיתם ישראל צריכה להתמודד כדי להגיע לחמאס ולהבטיח שלא יכול להוות איום בדומה ל-7 באוקטובר".
בתשובה לשאלה אם יש מגבלה על משך המלחמה בעזה אמר בלינקן: "אנו תומכים ונמשיך לתמוך במאמצי ישראל לעשות כל מה שהיא יכולה שהחמאס לא יוכל לחזור על הזוועות של ה-7 באוקטובר וזה אומר שחמאס לא יכול להישאר אחראי על השלטון בעזה ולא יכול להחזיק ביכולות לבצע התקפות כאלה. איך ישראל תעשה את זה - אלה החלטות בעבור ישראל. אבל כפי שאמרנו זה חשוב שבמאמץ הזה - הדרך שבה היא עושה את זה עושה הרבה הבדל".