נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגן אמש בתוקף על ההחלטה להשלים את נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן. ביידן ציין שהפעילות של צבא ארה"ב שם תגיע לסיומה ב-31 באוגוסט. בהצהרה בבית הלבן אמר ביידן שהעם האפגני יהיה חייב להיות זה שיחליט על עתידו, ושהדבר עדיף על הקרבת דור נוסף של אמריקנים במלחמה שבה לא ניתן לנצח: "אנחנו מסיימים את המלחמה הארוכה ביותר של אמריקה. הסטטוס קוו הוא לא אופציה. לא אשלח דור נוסף של אמריקנים למלחמה באפגניסטן".
12 צפייה בגלריה
(צילום: getty images )
ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, הפילה את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ופתחה במצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה שהיו אחראים למתקפה, ובהם אוסמה בן לאדן. בימים אלה היא משלימה את הנסיגה שלה ושל כוחות נאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה בתולדות ארה"ב. אף שאחרי הפלישה האמריקנית לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיאה חוסל בן לאדן, הטליבאן שב והתחזק, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים ומגביר את קצב המתקפות נגד חיילים ואזרחים.
ברביעי פתח הטליבאן במתקפה הראשונה שלו על עיר בירה של אחד ממחוזות אפגניסטןהסלמה דרמטית במתקפה נגד כוחות הביטחון האפגניים, לקראת השלמת הנסיגה האמריקנית. המבצע הנקודתי שאליו יצא הטליבאן כוון נגד העיר קלעה נאו, בירת מחוז בדגיס בצפון-מערב אפגניסטן. רוסיה הזהירה כי המצב באפגניסטן עלול להידרדר במהירות הבזק, ואמרה כי תסייע לבעלות בריתה באזור אם יהיה בכך צורך. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, טען כי הנסיגה של הצבא האמריקני ושל שאר כוחות נאט"ו מאפגניסטן היא "יציאה חפוזה" והוסיף: "במהלך העשורים שהם העבירו שם הם לא הצליחו להשיג תוצאות נראות-לעין בכל הקשור לייצוב המצב".
12 צפייה בגלריה
 מפנים ציוד צבאי מקנדהאר באפגניסטן
 מפנים ציוד צבאי מקנדהאר באפגניסטן
מפנים ציוד צבאי מקנדהאר באפגניסטן
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
בפברואר 2020: הסכם שלום בין ארה"ב לטליבאן
(צילום: AP)
לפי ביידן ארה"ב השיגה כבר לפני זמן רב את המטרות שלשמן פלשה לאפגניסטן. "השגנו את היעדים האלה, זו הסיבה שהלכנו. לא הלכנו לאפגניסטן כדי לבנות מדינה. זו הזכות והאחריות של העם האפגני להחליט לבדו על עתידו – ועל הדרך שבה הוא רוצה לנהל את המדינה שלו". ביידן ציין שארה"ב "לא יכולה להרשות לעצמה" לדבוק במדיניות שנוצרה "כדי להגיב למה שקרה בעולם לפני 20 שנה". באפריל דווח בארה"ב שביידן ישלים את הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן עד 11 בספטמבר 2021 - יום השנה ה-20 למתקפת הטרור. אמש אמר הנשיא שהנסיגה תושלם עוד קודם.
12 צפייה בגלריה
כוחות הצבא האפגני בבסיס ברגאם אחרי עזיבת האמריקנים
כוחות הצבא האפגני בבסיס ברגאם אחרי עזיבת האמריקנים
חיילים אפגנים. ביידן: "סומך עליהם, לא על הטליבאן"
(צילום: AFP)
בשיא המלחמה היו באפגניסטן כ-100 אלף חיילים אמריקנים. בחודש מאי החלה הנסיגה האמריקנית, כשבאפגניסטן היו בין 2,500 ל-3,000 חיילים. אחרי שהנסיגה תושלם יישארו כ-650 חיילים שיאבטחו את השגרירות האמריקנית בקאבול ומבנים רגישים נוספים.
ארה"ב עוזבת את אפגניסטן בעקבות הסכם שלום שנחתם ב-2020 בין הממשל של דונלד טראמפ לטליבאן. בין ממשלת אפגניסטן לארגון הטרור טרם נחתם הסכם – וההישגים האחרונים של הטליבאן בשטח העלו חשש שמלחמת אזרחים נוספת תפרוץ אחרי שהכוחות האמריקניים יעזבו.
ביידן קרא אמש למדינות באזור לסייע להביא את ממשלת אפגניסטן והטליבאן להסכם. הוא אמר שממשלת אפגניסטן צריכה להגיע להסכם שיאפשר לשני הצדדים לחיות בדו-קיום. כשנשאל אם השתלטות של הטליבאן על אפגניסטן היא "בלתי נמנעת" הוא השיב בשלילה, אך הודה שהסיכוי שממשלת אפגניסטן תשלוט לבדה בכל המדינה לא סבירה. הנשיא האמריקני הדגיש שהוא מאמין בכוחות האפגניים – שבמשך שנים עברו הכשרה על-ידי החיילים האמריקנים: "אני לא סומך על הטליבאן, אבל אני סומך על היכולת של הצבא האפגני". ביידן דחה את ההשוואות בין המלחמה באפגניסטן למלחמה בווייטנאם ואמר כי "הטליבאן הוא לא הצבא של צפון וייטנאם".
12 צפייה בגלריה
  בסיס חיל האוויר בגראם. ארה"ב עזבה בסוף השבוע שעבר
  בסיס חיל האוויר בגראם. ארה"ב עזבה בסוף השבוע שעבר
בסיס חיל האוויר בגראם. ארה"ב עזבה בסוף השבוע שעבר
(צילום: EPA)
הסקרים האחרונים בארה"ב הראו תמיכה גדולה בנסיגה האמריקנית. באפגניסטן רבים חוששים לעתידם ומרגישים שארה"ב "נטשה" אותם. השבוע אמרו גורמים בכירים בצבא האפגני שהם נדהמו לגלות כי כשצבא ארה"ב עזב בסוף השבוע שעבר את בסיס חיל האוויר בגראם - הבסיס האפגני הראשי ששימש אותו למבצע הצבאי שלו במדינה, הוא עשה זאת תוך שהוא מנתק את זרם החשמל, מסתלק באישון ליל – ואינו מעדכן בכך את המפקד האפגני של הבסיס או את החיילים האפגנים. לדברי הגורמים, למפקד האפגני נודע שהאמריקנים עזבו את רק יותר משעתיים אחרי שעשו זאת.
בהצהרתו אמר ביידן שארה"ב עושה מאמצים לפנות מאפגניסטן מתורגמנים, ואפגנים אחרים ששיתפו פעולה עם הממשל האמריקני. הוא הוסיף כי הונפקו 2,500 ויזות מיוחדות כדי לאפשר לאותם אפגנים להגיע לארה"ב. "המסר שלנו לנשים ולגברים האלה ברור: אם תרצו, יש לכם בית בארה"ב. אנחנו נעמוד לצדכם, בדיוק כפי שאתם עמדתם לצדנו", אמר הנשיא האמריקני.