פיגוע הירי שהתרחש אתמול אחר הצהריים (שבת) בתל אביב, שבו המחבל כאמר אבו בכר (22) ירה למוות בסייר הביטחון העירוני חן אמיר (42), מעלה תהיות על המחדל שבו הסתובב מבוקש חמוש מג'נין בלב העיר המרכזית - ביום שבו נערכו במערכת הביטחון לפיגועי נקם בשל הרג הפלסטיני בכפר בורקה. אלה השאלות הקשות שבמערכת הביטחון יצטרכו לספק עליהן תשובה:
• כיצד חדר מחבל חמוש מג'נין, שמוגדר כמבוקש כבר חצי שנה ומזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי, לעומק ישראל? • האם היו התרעות או אינדיקציות לכך שהמחבל מתכנן לבצע פיגוע - ואם לא היו, מדוע? האם פעל לבדו? • המחבל תועד חולף על פני מסעדה מבלי לפתוח באש, ולמעשה רק כשהסיירים חשדו בו בגלל התנהגותו וחזותו - הוא ירה. מה הוא תכנן? האם התכוון לבצע את הפיגוע הרצחני בהפגנה המרכזית בקפלן? • מה היה כתוב במכתב שנמצא על גופו בעת הפיגוע, שנלקח על ידי שב"כ, והאם צוין בו פרט כלשהו שקשור להרג הפלסטיני בכפר בורקה? נדגיש - המחבל הותיר אחריו מכתב התאבדות שמתוארך לחודש פברואר האחרון, ונמצא בביתו, אך לפי המפכ"ל אותר בבגדיו מכתב נוסף.
4 צפייה בגלריה
חן אמיר, ההרוג בפיגוע בתל אביב, וזירת הפיגוע
חן אמיר, ההרוג בפיגוע בתל אביב, וזירת הפיגוע
חן אמיר שנרצח בפיגוע, והזירה
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP, מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
בשב"כ ובצה"ל בודקים איך המחבל חדר לעומק ישראל. זירת הפיגוע בתל אביב, אתמול
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
המחבל אבו בכר, נציין, הוא פעיל מרכזי במחנה הפליטים ג'נין במסגרת ארגון הטרור "חטיבת ג'נין", מזוהה עם הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ונחשב למבוקש בישראל. בסרטון שהופץ אחרי הפיגוע, ונטען כי צולם ב"תקופה האחרונה", נראה המחבל אומר בערבית - בזמן שהוא מחזיק נשק: "דם, דם, דם. זו השפה היחידה שלנו איתם (היהודים). לא נשנה את הדרך שלנו ולא את השיטה".
בשב"כ ובצה"ל בודקים לא רק כיצד המחבל חדר מאזור ג'נין לעומק שטח ישראל, אלא גם איך חצייתו לא זוהתה מאחר ומדובר בפעיל טרור מוכר. למעשה, מדובר באחת מהפעמים הבודדות בעשור האחרון שבהם מחבל מוכר, שגם מתנהג כמבוקש, הצליח לחדור ללב ישראל ולחצות את קו התפר עם נשק חם, וגם לבצע עמו פיגוע קטלני, מבלי שנתפס. עד כה רבים מהמחבלים שהצליחו לחצות את קו התפר ולפגע בעורף ישראל היו שב"חים שעבדו בארץ או כאלה ללא רקע מוקדם.
חקירת הפיגוע נמצאת עדיין בראשיתה. עם זאת, כבר כעת ניתן לומר שאבו בכר נחשד בפיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל בשומרון לפני כחצי שנה, ומאז היה ברשימת המבוקשים של מערכת הביטחון - כך שלכל הפחות היה צריך להיות תחת מעקב קבוע. עם זאת, יש לציין כי במחנה הפליטים בג'נין מוצאים מאות פעילי טרור מקלט.
משב"כ נמסר לאחר הפיגוע כי אבו בכר, שוהה בלתי חוקי מרומאנה שבאזור ג'נין, "התנהל כמבוקש במחנה הפליטים ג'נין בחצי השנה האחרונה, ומזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי". זמן קצר אחרי הפיגוע טענו בחמאס שמדובר בתגובה לאירוע שבו מתנחל ירה למוות בפלסטיני בכפר בורקה. עוד קודם לכן, בהלוויית הפלסטיני, נשמעו קריאות לנקמה.

4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע וכאמל אבו בכר
זירת הפיגוע וכאמל אבו בכר
המחבל וזירת הפיגוע
(צילום: לירן לוי)
4 צפייה בגלריה
מכתבו של כאמל אבו בכר המחבל מהפיגוע בנחלת בנימין
מכתבו של כאמל אבו בכר המחבל מהפיגוע בנחלת בנימין
המכתב שנמצא בביתו של המחבל
עם זאת, פלסטינים מצאו בביתו של המחבל מכתב "צוואה" לאחר הפיגוע, שבו כלל לא הוזכר האירוע בכפר בורקה. במכתב היה כתוב: "אני, כאמל אבו בכר, מדבר איתכם במילותיי האחרונות. אני משתייך לאיסלאם, לא מקבל שום השתייכות אחרת. אל תשייכו אותי לשום פלג או מפלגה, אני מוסלמי וזה מספיק. איפה שנמצאה גופתי - תקברו אותי, שלא אהיה במקרר גופות. אל תבנו מצבה. שאף אחד לא יפרסם תמונות או פוסטים או שירים אל תעשו לי אוהל אבלים".
תושבים במחנה הפליטים ג'נין חגגו לאחר הפיגוע, ובמקום יצאה תהלוכה שנבלמה על ידי מנגנוני הביטחון המסכל הפלסטיני, שפיזרו את המשתתפים בה. במחנה סיפרו כי המחבל גר שם, הסתובב עם החמושים מדי יום - ושהיה ברור לו שאו שהוא ייתפס או שימות כשהיד. הפיגוע שביצע לא הפתיע את הסובבים אותו.
המפכ"ל קובי שבתאי אמר בזירת הפיגוע כי המחבל "הותיר מכתב שבו הודיע הוא מוכן להקריב את עצמו, שהוא בא להיות שהיד". לא מדובר במכתב שהפלסטינים מצאו בביתו של המחבל, אלא במכתב אחר שנמצא בכיסו. לדברי המפכ"ל, "הבדיקה הראשונית שאנחנו עושים היא אם יש לו עוזרים".
פורסם לראשונה: 23:33, 05.08.23