3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, ניר אורבך, מתן כהנא, איילת שקד, אביר קרא
נפתלי בנט, ניר אורבך, מתן כהנא, איילת שקד, אביר קרא
מפלגת ימינה
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקוביץ, קובי קואנקס, AFP)
חברי כנסת מהקואליציה ששוחחו בימים האחרונים עם ח"כ עידית סילמן, שהודיעה על פרישה מהקואליציה ביום רביעי האחרון, אומרים כי להערכתם פרישתה לא דומה למקרה של ח"כ עמיחי שיקלי - לפחות לא בינתיים. כמו כן, בימינה מעריכים כי המשבר הנוכחי לא מבשר בהכרח על סוף ימיה של הממשלה.
לטענת אותם גורמים, סילמן לא צפויה לשרת את האופוזיציה בכך שתסייע לה בהצבעות, או בכך שתתקוף את הקואליציה, באותו האופן שבו עושה זאת שיקלי. "סילמן הדגישה בהודעתה כי היא עוזבת את ראשות הקואליציה, אך לא הודיעה בשום שלב שהיא עוזבת את מפלגת ימינה", אמרו. "היא גם לא הבהירה מה כוונותיה הפוליטיות להמשך, ועד שלא תבהיר חד משמעית לאן פניה מועדות - הכול למעשה פתוח".
3 צפייה בגלריה
יוכרז כ"פורש". שיקלי
יוכרז כ"פורש". שיקלי
יוכרז כ"פורש". שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
יש המעריכים כי הודעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט כי יכריז על שיקלי כפורש יצרה הרתעה גדולה, ואחרי שתיחסם דרכו הפוליטית של שיקלי - סילמן לא תרצה לסיים כמוהו. המשמעות של הכרזה על חבר כנסת כ"פורש" היא שבבחירות הבאות הוא לא יוכל להתמודד ברשימה שקיימת בכנסת הנוכחית.
בהתאם לסנקציות המופיעות בחוק וחלות על חבר כנסת פורש, שיקלי לא יוכל גם ליהנות מיחידת המימון והדרך היחידה שלו להשתלב בכנסת תהיה הקמת מפלגה וגיוס כספים לטובת ההתמודדות. ההערכות הן כי העובדה שעד עכשיו לא הצטרף לסילמן עוד פורש מוכיחה כי הערפול, שהיה כנראה תוצר של חשש כזה - היה במקומו.
על פי אותם גורמים, סילמן שמרה על שתיקה במהלך הימים האחרונים ואף לא שוחחה על הצעד שביצעה עם בנט, כדי לשמור על כל האפשרויות פתוחות. המשא ומתן שניהלה עם הליכוד עדיין בחזקת תמורה על תנאי, ולא ברור אם נתניהו יצליח בעתיד להרכיב ממשלה, בצל משפטו הפלילי שמתנהל בימים אלו, שמעמיד בסימן שאלה את עתידו הפוליטי.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט, עידית סילמן
"משאירה את האפשרויות פתוחות". סילמן ובנט
(צילום: יואב דודקביץ')
לכן, מבחינתה של סילמן מדובר בהימור, ולדברי אותם גורמים פוליטיים, זאת גם הסיבה שהיא לא פרסמה הסבר מפורט למהלך שביצעה בחשבונות שלה ברשתות החברתיות, ואף לא הרחיבה בשיחות עם גורמים שונים שביקשו לשוחח איתה. "סילמן השאירה ומשאירה את כל האפשרויות פתוחות", אמר גורם מימינה.
בקואליציה מעריכים כי גם לעניין התזמון יש משמעות. סילמן עשתה את המלך בזמן פגרה כשהכנסת לא פעילה, כדי לאפשר למפלגתה זמן להתארגן ולטפל בסוגיות ימין מובהקות. "התזמון ממש לא מקרי", העריך אותו גורם. "אם הייתה לה כוונה ברורה להפיל את הממשלה באופן מיידי, היא הייתה עושה את זה עם חזרת הכנסת לפעילות. העובדה שזה קרה עכשיו מוכיחה שהיא בעצמה עוד לא יודעת מה הצעדים הבאים שלה".
המערכת הפוליטית נכנסה לטלטלה לאחר הודעתה של סילמן על פרישתה מהקואליציה. בעקבות זאת איבדה הממשלה את הרוב הדחוק של 61 ח"כים שהיה לה בכנסת, והמשך קיומה עומד כעת בסכנה ממשית.

סילמן הגישה לבנט מכתב שבו הודיעה לו על פרישתה. "הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה", כתבה. "סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עימם יצאנו לדרך. חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות".
יום אחרי הודעתה של סילמן, בסיעת ימינה החליטו "להפריש" את שיקלי מהמפלגה כדי לייצר הרתעה עבור חברי הכנסת האחרים בימינה וביתר מפלגות הקואליציה, פן יעשו מעשה דומה. ועדת הכנסת תדון בבקשה בישיבה שתתקיים ב-25 באפריל. בוועדת הכנסת יש רוב לקואליציה והיא צפויה לאשר את הבקשה.