4 צפייה בגלריה
ח"כ עמיחי שיקלי. "עבד בשיתוף פעולה מלא וגלוי לעיני כל עם סיעות האופוזיציה"
ח"כ עמיחי שיקלי. "עבד בשיתוף פעולה מלא וגלוי לעיני כל עם סיעות האופוזיציה"
ח"כ עמיחי שיקלי. "עבד בשיתוף פעולה מלא וגלוי לעיני כל עם סיעות האופוזיציה"
(צילום: יואב דודקביץ)
אחרי חודשים ארוכים שבהם מרד בקואליציה, בסיעת ימינה החליטו אחר הצהריים (חמישי) לצאת למהלך ולהפריש את ח"כ עמיחי שיקלי ממפלגת ימינה, ולמעשה לחסום בפניו את האפשרות להתמודד במסגרת מפלגה קיימת בבחירות לכנסת הבאה. בהתאם לסנקציות המופיעות בחוק וחלות על חבר כנסת פורש, שיקלי לא יוכל גם ליהנות מיחידת המימון והדרך היחידה שלו להשתלב בכנסת תהיה הקמת מפלגה וגיוס כספים לטובת ההתמודדות.

טלטלה בקואליציה - סיקור נרחב:
המהלך יוצא לדרך זמן קצר אחרי רעידת האדמה הפוליטית שחוללה יו"ר הקואליציה עידית סילמן שהודיעה כי היא פורשת מהקואליציה. הפרשת שיקלי בתזמון הזה נועדה כדי לייצר הרתעה עבור חברי הכנסת האחרים בימינה וביתר מפלגות הקואליציה פן יעשו מעשה דומה. אין במשמעות של הפרשתו שינוי לגבי מספר הח"כים הדרוש לטובת הפיצול. עם הפרשתו של שיקלי יוותרו בסיעת ימינה שישה חברי כנסת, ועל פי החוק מספיק שני חברי כנסת על מנת להתפצל.
ועדת הכנסת תדון בבקשה בישיבה שתתקיים ב-25 באפריל. בוועדת הכנסת יש רוב לקואליציה והיא צפויה לאשר את הבקשה.
סיעת ימינה פרסמה הודעה חריפה נגד שיקלי שבה נאמר: "מאז מועד הקמת הממשלה בראשה עומדת סיעת ימינה, ועוד טרם הקמתה - בחר ח"כ שיקלי לתת גט כריתות לסיעה ולפעול בניגוד מוחלט לעמדותיה, תוך פעילות אקטיבית ומכוונת על מנת להכשיל את הסיעה, את הקואליציה ואת ממשלת ישראל".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"שיקלי השתתף בהפגנות ופעולות מחאה נגד ראש הממשלה". בנט
(צילום: רויטרס)
עוד נאמר בהודעה: "טרם הצבעת האמון בממשלה וכל שכן לאחריה, פעלו כל חברי הסיעה ושריה במטרה לקיים שיח פתוח והוגן עימו, מתוך רצון לאפשר לו ליטול חלק בפעילות הסיעה, הקואליציה ובהתוויית מדיניותן, תוך הקשבה ומתן כבוד לעמדותיו העצמאיות. אולם, מההתחלה ברור היה כי ח"כ שיקלי פועל בניגוד מוחלט לעמדות הסיעה ומתוך כוונה להכשיל את הקואליציה.
"ח"כ שיקלי פעל באופן מקומם, על מנת להכשיל את פעילות הסיעה והקואליציה, כאשר לא נכח ברובן המוחלט של הצבעות הכנסת, בכדי להימנע מהצבעה כנגד עמדת הסיעה. בראיונות חוזרים בתקשורת הודה ח"כ שיקלי כי התנהלותו זו הינה מכוונת וטקטית במטרה לנסות להימנע מהכרזה עליו כפורש מסיעתו.
"במהלך מושב החורף, ח"כ שיקלי החל להצביע פעם אחר פעם כנגד עמדת הסיעה, כולל בהצבעה על חוק האזרחות שהוכרזה על ידי האופוזיציה כהצבעת אי אמון בממשלה", ציינו בימינה. "בהצבעתו נגד חוק האזרחות פגע ח"כ שיקלי ביודעין בביטחון מדינת ישראל ובערכים הציוניים של מדינת ישראל, כפעולה אופוזיציונית מכוונת, נגד הממשלה ונגד סיעת ימינה.

"ח"כ שיקלי, אשר לאורך חודשים מאז מועד השבעת הממשלה נעדר באופן עקבי מישיבות המליאה ומההצבעות בה, נכח במליאה לאורך שלוש יממות רצופות בהן נערכו ההצבעות על חוקי התקציב וההסדרים - ובכל אחת מ-651 ההצבעות, הצביע באופן עקבי וללא כל חריג - בניגוד לעמדת הסיעה והקואליציה. ח"כ שיקלי אף לקח חלק אקטיבי באירועים, הפגנות ובפעילויות מחאה כנגד הממשלה, סיעת ימינה וכנגד ראש הממשלה ויו"ר סיעתו, נפתלי בנט", נכתב בהודעת ימינה. טקסט זה הופיע גם בבקשה שהגיש בנט לוועדת הכנסת.
לפי ההודעה לוועדת הכנסת, שיקלי הצביע נגד עמדת הסיעה לא פחות מ-670 פעמים. "אם לא די בכך, הוא לא נקט בקו פוליטי או אידיאולוגי עצמאי ובלתי תלוי, אלא שם לעצמו שתי מטרות - לנגח את סיעתו וראשיה ולפעול בשיתוף פעולה פורה, מלא וגלוי לעיני כל עם סיעות האופוזיציה".
מהליכוד נמסר בתגובה: "כשממשלת החולשה של בנט קורסת הוא לא בוחל באמצעים ומנסה לנקום בעמיחי שיקלי, חבר הכנסת ברשימתו שנבחר בקולות הימין ונותר נאמן לערכים שלשמם הוא נבחר. התרגיל של בנט לא יעבוד, ואנו נילחם בו בכל דרך ציבורית ומשפטית. עוד לפני הדיון שבנט מכנס - ממשלת החולשה שלו כבר תיפול".

אחרי האולטימטום: ליברמן ואורבך סיכמו על ביטול מתווה המעונות לחרדים ל-2023

מוקדם יותר סיכמו שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך על ביטול מתווה המעונות לחרדים לשנת 2023, ודחייתו לשנת 2024. זו הייתה אחת הדרישות היום של אורבך להישארותו בקואליציה, לצד קידום הבנייה בהתנחלויות וחיבור מאחזים בלתי-חוקיים לחשמל.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן וניר אורבך
אביגדור ליברמן וניר אורבך
פגישתם של השר אביגדור ליברמן וח"כ ניר אורבך. "פגישה ברוח טובה"
"מתווה המעונות" היא התוכנית של שר האוצר אביגדור ליברמן לביטול סבסוד מעונות היום למשפחות אברכים שאינם עובדים. בתחילה פעל אורבך על מנת להחריג מהתוכנית אברכים דתיים, אך בבוקר דרש לבטל לחלוטין את התוכנית של ליברמן, שממילא מתקשה להעבירה כבר חודשים ארוכים.
בהודעה מטעמו של ליברמן נמסר כי השניים סיימו פגישה שנערכה ברוח טובה במשרד האוצר. "השר ליברמן וח"כ אורבך סיכמו כי יש לעשות כל מאמץ לייצב את הקואליציה", נמסר בהודעה. "השניים הסכימו כי הפערים הם לא גדולים וכי יש לפעול במטרה לשלב אוכלוסיות בשוק העבודה ולצד זאת לשמור על ציבור לומדי התורה". הם סיכמו כי ההידברות ביניהם תימשך יחד עם שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, גם בתקופה הקרובה.
"בלי פתרון לנושאים האלה, לא אוכל להישאר בקואליציה", הסביר אורבך הבוקר. על אף שבמפלגה מנסים לשדר עסקים כרגיל מתחת לפני השטח ניכר הלחץ הציבורי על חברי ימינה, ושלהם על ראש הממשלה - ונובע מחודשים ארוכים של תסכול.
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
עידית סילמן. מהלך שנועד לייצר הרתעה מפרישה נוספת
(צילום: יריב כץ)
המערכת הפוליטית נכנסה לטלטלה לאחר הודעתה אתמול של חברת הכנסת עידית סילמן מסיעת ימינה של ראש הממשלה נפתלי בנט, על פרישתה מהקואליציה. בעקבות זאת איבדה הממשלה את הרוב הדחוק של 61 ח"כים שהיה לה בכנסת, והמשך קיומה עומד כעת בסכנה ממשית.
סילמן הגישה אתמול לבנט מכתב שבו הודיעה לו על פרישתה. "הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה", כתבה. "סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עימם יצאנו לדרך. חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות".
בעקבות המשבר כינס אתמול אחר הצהריים ראש הממשלה את חברי סיעת ימינה בלשכתו שבקריה. בהמשך התכנסו השרה איילת שקד וחברי הכנסת ניר אורבך וסגן השר אביר קארה בקריה - בלי בנט. חברי המפלגה הצליחו לחלץ מבנט הבטחות לקדם סוגיות ימניות. גורם במפלגה אמר כי מסיכום השיחות עד כה עולה כי אחרי הפרישה של יו"ר הקואליציה, חברי הסיעה ילכו יחד לא משנה מה. האחראית למהלך היא איילת שקד, שהצליחה "לנעול" את החברים שנותרו במפלגה כדי להימנע מתרחיש של "עידית סילמן 2".
פורסם לראשונה: 17:02, 07.04.22