1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט שמרית מאיר
נפתלי בנט שמרית מאיר
ראש הממשלה בנט והיועצת הפורשת מאיר
(צילום: יואב דודקביץ', טלי שני )
עזיבה ראשונה בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט: היועצת המדינית המוערכת שמרית מאיר הודיעה בצהריים (יום שישי) על פרישתה מהתפקיד, כמעט שנה לאחר שמונתה. "אני מודה לך על ההזדמנות לתרום למדינת ישראל בתחומים כה חשובים ומאחלת לך בהצלחה", כתבה מאיר לראש הממשלה בנט בהודעת פרישתה.
מאיר נחשבה לאחת מהקרובות ביותר לבנט ולהרבה מעבר ליועצת המדינית. בנט התייעץ עמה כמעט בכל נושא, והיא עיצבה את האסטרטגיה התקשורתית שלו בנושאים רבים - כולל נושאים פוליטיים - כמו פרישת עידית סילמן מהקואליציה, משבר הקורונה ואפילו נושאים אישיים כמו פרשת הזמנות האוכל ממסעדות שגרמה לבנט לנזק כבד.
"עם הקמת הממשלה, ביוני אשתקד, התבקשתי על ידך לשמש כיועצת המדינית לראש הממשלה. לאחר לבטים, הסכמתי", כתבה היום מאיר לבנט: "במהלך השנה האחרונה הקדשתי את כל כוחותיי לסייע לך בתחום המדיני ובכלל, בבניית היחסים הטובים עם ממשל ביידן, בחיזוק הקשר עם מדינות ערב, הקרובות והרחוקות, בייצוג טוב של ישראל על הבמה הבינלאומית, וחשוב יותר - בהשגת תכליות מדיניות חשובות שלא זה המקום לפרטן, כולל מהלך מדיני משמעותי ביותר רק לאחרונה.
מאיר כתבה עוד לבנט: "הייתה זו שנה מלאת עשייה, מבוקר ועד לילה. שורת המשימות הארוכה שהטלת עליי, חייבה הקרבה ניכרת בחיי האישיים. לקראת סיום שנה בעבודה משותפת קרובה, זה הזמן לעזוב. בכוונתי לסייע ככל שיידרש בהשלמת המשימות עליהן אני מופקדת, בעיקר בכל הקשור לביקורו המתקרב של נשיא ארה"ב בישראל".
ראש הממשלה הגיב: "לפני כשנה, עם הקמת הממשלה, שמרית מאיר נענתה לבקשתי לשמש כיועצת מדינית. מאז, במהלך השנה החולפת שמרית תרמה רבות לקידום מעמדה המדיני של מדינת ישראל, לבניית מערכת יחסים מיוחדת עם הממשל בארה"ב, למניעת הקמת קונסוליה בירושלים, לחיזוק הקשרים מול מדינות אירופה, לפריחה המדינית אל מול המדינות הערביות המתונות, ולמאבק הדיפלומטי באיראן.
"שמרית פעלה במקצועיות ובמסירות וסייעה בהתמודדות בנושאים המדיניים-ביטחוניים המורכבים והעדינים ביותר. קיבלתי את בקשתה לעזוב בצער, אך בהבנה. אני מאחל לה הצלחה רבה בהמשך דרכה".

להפוך את בנט למדינאי

אחד מיעדיה של מאיר היה להפוך את בנט למדינאי, דבר שבא לידי ביטוי במעורבותו של ראש הממשלה בתיווך בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי – שעורר עניין רב בכל העולם.
מאיר צברה הרבה כוח והשפעה בלשכת ראש הממשלה, אך באותה המידה צברה גם לא מעט שונאים בסביבתו של בנט - ומאחורי הקלעים נוצרו מתיחויות ומחנות. היו לא מעט שתדרכו נגד מאיר והאשימו אותה בכמה מהכישלונות, כגון ניסוח הודעתו של בנט לאחר החשיפה של איילת חסון על משלוחי המזון בבית ברעננה. בחודש דצמבר האחרון אף התפרסמו דיווחים על מתיחות בין מאיר לבין לשכת שר החוץ יאיר לפיד, לצד חילופי האשמות לגבי הדלפות. כמו כן, התפרסמו דיווחים על מתיחות בין מאיר לבין לשכת שר הביטחון בני גנץ.
יריביה של מאיר טענו שבנט הסתמך עליה יותר מדי, והיא הרחיקה אותו מהפוליטיקה הקטנה - מה שבסופו של דבר הביא להתרסקות מפלגת ימינה.
בנט העריך מאוד את מאיר, גיבה אותה כל הזמן וגם דרש מאנשיו להפסיק לתדרך נגדה. גורמים פוליטיים טענו שההסתמכות על מאיר, עיתונאית חסרת ניסיון, הייתה בעוכריו - וכי משכה אותו שמאלה.
למרות זאת, מאיר הביאה לבנט לא מעט הישגים בעבודתה: היא הצליחה במיוחד ביצירת יחסים מצוינים בין בנט לבין הבית הלבן. פגישתה של מאיר בחודש שעבר עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן גרמה לשינוי המיוחל בעמדת הבית הלבן נגד הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. מאיר גם תרמה רבות לשכנוע הממשל האמריקני להימנע מהקמת הקונסוליה בירושלים ולחיזוק הקשרים עם אירופה.