4 צפייה בגלריה
אסמרה בירת אריתריאה הסרת סנקציות של מועצת הביטחון האו"ם
אסמרה בירת אריתריאה הסרת סנקציות של מועצת הביטחון האו"ם
השגריר הישראלי האחרון עזב את אסמרה באוקטובר 2018. אסמרה, בירת אריתריאה
(צילום: רויטרס)
התנהלות תמוהה של ממשלת אריתיריאה הביאה למצב שבו כבר יותר משלוש שנים שלישראל אין שגריר במדינה, ובשנה וחצי האחרונות השגרירות ריקה מאדם. ישראל מינתה שגריר, אך אריתריאה מסרבת לאשר את המינוי. בינתיים עובדים רבים יושבים בבית בחוסר מעש, וישראל מבזבזת עשרות אלפי דולרים בחודש על דמי שכירות ומשכורות לעובדים בנציגות שאיננה מתפקדת.
השגריר הישראלי האחרון עזב את אסמרה באוקטובר 2018. מאז לא מונה שגריר ולעתים שלח משרד החוץ ממונה זמני. עד חודש אפריל 2020 היה קצין הביטחון של השגרירות הנציג הישראלי היחיד באריתריאה, ואשתו הייתה אחראית על עבודת המינהלה. ואולם מבחינת מדינית לקב"ט לא הייתה גישה לבכירים במדינה, ולמעשה הוא רק שמר על תפקוד טכני של השגרירות.
4 צפייה בגלריה
נשיא אריתריאה איסיאס אפוורקי חותם ב סעודיה על הסכם שלום עם אתיופיה
נשיא אריתריאה איסיאס אפוורקי חותם ב סעודיה על הסכם שלום עם אתיופיה
נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי
(צילום: EPA)
בתחילת אפריל 2020, כאשר התפרצה מגפת הקורונה בעולם, החליט משרד החוץ החליט לפנות את הנציגות. באותו חודש השגרירות נסגרה, והיא נטושה מאז ועד היום.
מדינת ישראל שוכרת שלושה נכסים ריקים במדינה האפריקנית: שגרירות, בית שגריר ובית קב"ט. בשגרירות מועסקים עובדים מקומיים, בהם מאבטחים, ולכולם מדינת ישראל משלמת משכורות. רובם יושבים בבית למעט מכמה שומרים. שני עובדים, מזכירת השגריר ונהג, עושים עבודות מנהלה.
עוד בחודש יולי 2020 אישרה הממשלה את מינויו של איסמעיל חאלדי, הדיפלומט הבדואי הראשון, לשגריר ישראל באריתריאה. ואולם אישור המינוי על ידי האריתראים מתעכב ללא הסבר. חלדי עובד בינתיים ממטה משרד החוץ בירושלים כשגריר לא תושב.
4 צפייה בגלריה
אסמרה בירת אריתריאה
אסמרה בירת אריתריאה
אסמרה בירת אריתריאה
(צילום: רויטרס)
איש לא יודע למה האישור מתעכב ובישראל העלו כל מיני סברות: בגלל הקשר של ישראל עם סודן, או בשל המלחמה בתוך אתיופיה. עלתה השערה שהאריתראים חושדים שישראל מסייעת ל-TPLF, החזית העממית לשחרור תיגראי, שנלחמת בראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. סברה נוספת היא שהאריתריאים שמים את ישראל בסל אחד עם ארצות הברית, שלה אין כבר 12 שנה שגריר באריתריאה. אך אין הסבר של ממש להתנהלות האריתראית, שגובלת בהשפלה. מנגד לאריתריאה יש שגרירות בישראל וממונה על השגרירות, שמטפלת בעשרות אלפי השוהים האריתראים הלא-חוקיים.
לאחרונה שלח משרד החוץ דיפלומטית בכירה מאגף אפריקה לאסמרה כדי לנסות לדבר על ליבם של האריתריאים, אך הניסיון לא הועלי והם עומדים בסירובם. "האריתראים כמו קיר - אי אפשר להזיז אותם", אמר גורם ישראלי שמעורה ביחסי ישראל-אריתריאה.
מדוע ישראל לא נוקטת קו תקיף יותר נגד אריתריאה ומבהירה שלא תסכים להמשיך לקבל יחס כזה? לא ממש ברור. אחד ההסברים הנפוצים הוא האינטרסים הביטחוניים של ישראל באזור קרן אפריקה, מקום אסטרטגי שלפי מקורות זרים ישראל מחזיקה שם בסיסי מודיעין וצוללות של חיל הים.
4 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
"עושים מאמץ להחזיר את השגרירות לפעילות סדירה". משרד החוץ
(צילום: אוהד צויגנברג )
אריתריאה מצביעה בקביעות נגד ישראל באו"ם ובפורומים בינלאומיים אחרים. אריתריאה הייתה בין המתנגדות הנחרצות לחזרתה של ישראל כמשקיפה לארגון האיחוד האפריקני. בנובמבר 2020 הצטרף צבא אריתריאה לצבא האתיופי במלחמה נגד TPLF במחוז תיגראי, והם הואשמו בביצוע מעשי זוועה נגד תושבי המחוז. בשל כך, ארצות הברית הטילה סנקציות על אישים באריתריאה, ובראשם רמטכל המדינה.
תגובת משרד החוץ: "השגרירות באריתריאה איננה פעילה זה זמן מה, בין היתר בגלל מגפת הקורונה. אנו עושים מאמץ להחזיר את השגרירות לפעילות סדירה, ולאחרונה אף ביקרה מנהלת המחלקה הרלוונטית במשרד החוץ במדינה לטובת קידום השיח בעניין עם הממשלה המקומית".