על רקע מרתון המאמצים המדיניים של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושליחו של הנשיא ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, חוששים בכפר הישראלי רג'ר כי השניים, בתמיכת צרפת, מובילים מהלך להגעה להסדר עם חיזבאללה בתמורה להפסקת אש.
החשש הוא שבמסגרת ההסדר, במקרה שחיזבאללה יסכים להסיג את כוחותיו אל מעבר לליטני, בהתאם להחלטת האו"ם 1707 משנת 2006, תיאלץ ישראל לוותר על "נקודות המחלוקת" שדורשים בלבנון בנוגע לגבול היבשתי – ובמסגרתן שוב עולה על הפרק הדרישה הלבנונית לנסיגה ישראלית מחלקו הצפוני של הכפר רג'ר, שהאו"ם החליט בשנת 2000 כי הוא בשטח מדינת לבנון.
2 צפייה בגלריה
כפר רג'ר
כפר רג'ר
רג'ר. "זה היה כפר סורי עד 1967, גם בלבנון יודעים את זה"
(צילום: Hassan Ammar / AP)
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
"רג'ר היה כפר סורי עד שנת 1967, כל המפות מוכיחות זאת והם יודעים את זה", זעם אתמול (שלישי) בלאל חטיב, דובר הכפר. הוא מזכיר: "בשנת 2000 עמדנו על שלנו ולא נתנו לאף אחד לפרק את הכפר. זה הזוי, לפרק כפר של 2,800 תושבים לשתי מדינות בגלל טעות של האו"ם וההסכמה של מדינת ישראל לכך".
חטיב אומר כי ברור שבלבנון לא יסרבו למתנה שהעניק להם האו"ם בחלוקה של הכפר, שאינה הגיונית ואינה מציאותית, וזו העת לתקן את הטעות: "הלבנונים בחיים לא דרשו את רג'ר עד שבאו"ם החליטו שהכפר שייך ללבנון, וזו טעות חמורה. זה בסך הכול כפר קטן ושקט שרוצים לחיות בו בשלום ולהתפרנס, ולא שום כאב ראש כזה. ב-1967 אחרי המלחמה כבשה ישראל את רג'ר מידי הסורים ולא הלבנונים, אז מה זה השטויות האלו? צריך לנצל כעת את המצב כדי לתקן את הטעות החמורה הזאת".
2 צפייה בגלריה
גבול לבנון
גבול לבנון
גבול לבנון. מרבית תושבי רג'ר נשארו בבתיהם ולא התפנו
(צילום: Jalaa Marey / AFP)
מאז שפרצה המלחמה גם לתושבי הכפר העלאווי ניתנה ההזדמנות להתפנות מבתיהם, אך מרבית התושבים בחרו להישאר בו ולהמשיך בשגרת חייהם. "אנחנו מתמודדים עם ירי משמאל, מימין ומכל כיוון, אבל מבינים שאין מה לעשות וזה המצב", אומר חטיב. "כל המדינה כמעט מתמודדת עם השלכות המלחמה הזאת. היו כמה משפחות שעזבו, בעיקר עם צרכים מיוחדים וכאלה שהיה קשה מאוד לילדים שלהן שנכנסו להלם וחרדה. הן התפנו לבתי מלון או עברו לבתים של חברים ומשפחות בכפרים אחרים, רחוקים מכאן. אנחנו מתפללים שיהיה שקט".
ביום שישי נאם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והתייחס בין השאר למאבק עם ישראל על הגבול היבשתי. הוא אמר בנאומו: "יש בפנינו כעת הזדמנות להחזיר לידינו נקודות לבנוניות שישראל השתלטה עליהן כמו חוות שבעא, בזכות התייצבותנו לצד עזה ואנשיה, אבל כל דיבור על כך צריך לקרות רק אחר סיום המלחמה על עזה, וזוהי עמדתנו הרשמית".