4 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
(צילום: משי בן עמי)
"השעיה" חסרת משמעות: אחרי הסערה שחולל הבוקר (ראשון) השר עמיחי אליהו, שלא פסל הטלת פצצת אטום על עזה בזמן שבתוך הרצועה 241 חטופים, והשעייתו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות כך - מתברר שבתקנון הממשלה אין כלל מנגנון שמתייחס להשעיית שר, ולכן גם לראש הממשלה אין סכמות להורות על השעייתו.
הודעת לשכת ראש הממשלה יצאה לאחר שנתניהו גינה את דבריו של שר המורשת מעוצמה יהודית, שטען כאמור בריאיון ל"קול ברמה" שאחת הדרכים להתמודד עם רצועת עזה היא הנחתת פצצת אטום. ראש הממשלה אמר כי דבריו של אליהו "מנותקים מהמציאות. ישראל וצה"ל פועלים לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים, וכך נמשיך לעשות עד לניצחון".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
"השעיה חסרת משמעות". נתניהו
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
כשהודעת הגינוי לא השקיטה את הסערה, הודיע נתניהו על השעייתו של אליהו מהממשלה ללא התייעצות או תיאום עם יו"ר מפלגתו איתמר בן גביר, ואף שבתקנון הממשלה אין בכלל סעיף שמאפשר להשעות שר - כך למהלך הזה כלל אין משמעות. אליהו יוכל להמשיך להגיע לישיבות אם ירצה משום שאין כל מניעה חוקית לכך, ויתרה מזאת - ההשעיה של נתניהו אף לא תקפה לעניין הצבעות. שרים בממשלה אמרו: "זו בדיחה, ממילא אין כמעט ישיבות ממשלה ורוב העבודה מתנהלת במשאלים טלפוניים".
בינתיים השר אליהו ממשיך להצביע כרגיל, כולל בהצבעה שהתקיימה היום בצהריים במשאל טלפוני, אז עוזר מטעמו מסר למזכירות הממשלה את הצבעתו. ההצבעה הייתה על הסמכת ועדת שרים לענייני חקיקה לקבל החלטות בשורה של נושאים בתחומי החינוך, הגנה על עובדים בשעת חירום, קיום דיוני אסירים וכלואים בהיוועדות חזותית בעת חירום ועוד כמה הצעות חוק.
גורמים בלשכת ראש הממשלה התייחסו להצבעה ואמרו כי ההשעיה תקפה לישיבות ולא להצבעות, אולם בתקופה בה כמעט לא מתקיימות ישיבות, וממילא הסנקציה לא כוללת הצבעות - הצעד של נתניהו חסר חשיבות. מוקדם יותר בוטלה הישיבה שתוכננה להיום, וטרם נקבע מועד חדש.
4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה. "פצצת אטום זו דרך אחת"
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מוקדם יותר שוחחו נתניהו ובן גביר, וראש הממשלה הבהיר לשר לביטחון לאומי כי מדובר באמירה בעלת פוטנציאל נזק בינלאומי גדול מאוד. בן גביר שוחח עם השר אליהו, והאחרון מצידו טען שעניין האטום היה דוגמה מטאפורית ולא מעשה שהוא חושב שיש לבצע באמת.
כשנשאל אליהו בריאיון אם הציפייה שלו היא להטיל "איזו פצצת אטום מחר בבוקר" על עזה, מכיוון שלשיטתו אין שם בלתי מעורבים, ענה: "זו דרך אחת. הדרך השנייה זה לבדוק מה חשוב להם, מה ייצור להם את ההרתעה הבאה". כשנשאל איך מסתדרת אי-שלילת האפשרות להטיל פצצת אטום והעובדה שיש 241 חטופים בעזה, ענה: "צריך שהם יתחננו להחזיר את החטופים. במלחמה משלמים מחירים. למה החיים של החטופים חשובים יותר מחיי החיילים?".
4 צפייה בגלריה
חמ"ל עיריית אשקלון
חמ"ל עיריית אשקלון
בן גביר. נתניהו הבהיר לו כי דבריו של אליהו עלולים לגרום נזק בינלאומי עצום
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
הערב קרא חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, לפטר את השר אליהו: "זו התבטאות אומללה, לא מחוברת למציאות וראוי שכל אחד בישראל ידבר אחרת ובזהירות. טוב יעשה ראש הממשלה אם יעשה בזה סדר ומי שצריך להוציא - שיוציא, ומי שמתנהג באחריות - מוזמן להישאר".
במטה משפחות החטופים והנעדרים זעמו ואמרו כי דבריו של חבר הממשלה הם "מזעזעים ומנוגדים לכל עקרון של מוסר ומצפון יהודי וישראלי. אנחנו דורשים מראש הממשלה לפעול מיידית נגד כל שר המבקש לפגוע בחטופים ובנעדרים. שר בממשלה שקורא להרג כל החטופים והנעדרים חייב לשלם מחיר עוד היום. השר אליהו מטיל צל כבד על כוונות הממשלה בנוגע לתוכנית העבודה להחזרת כל החטופים והנעדרים".
לאחר הסערה שדבריו יצרו, צייץ השר אליהו: "ברור לכל בר דעת שהאמירה על אטום היא מטאפורית, אבל בהחלט חייבים תגובה עוצמתית ולא פרופורציונלית לטרור, שתבהיר לנאצים ותומכיהם שטרור אינו כדאי. זו הנוסחה היחידה שהמדינות הדמוקרטיות יכולות להתמודד בעזרתה עם הטרור. במקביל, ברור שמדינת ישראל מחויבת לעשות הכול בכדי להחזיר את החטופים בריאים ושלמים".