5 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי ז"ל
בראל חדריה שמואלי ז"ל
בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)
הטעויות הקטלניות והסכנה ללוחמים גם לאחר הפגיעה בלוחם ימ"ס: צה"ל הגיש הבוקר (שני) למשפחתו של לוחם יחידת המסתערבים של מג"ב, בראל חדריה שמואלי ז"ל, את עיקרי התחקיר הצבאי לגבי נסיבות נפילתו של בנם, מירי של מחבל פלסטיני במהלך הפרת סדר בגבול הרצועה, ליד נחל עוז, בחודש אוגוסט האחרון. מסקנות התחקיר חזרו על הטעויות שצה"ל כבר הודה שקרו באירוע באופן ניהול הכוחות בשטח והצמדת הלוחמים לחומה בגבול, שדרך אחד מחרכיה ירה המחבל מטווח קרוב עם אקדח לעבר בראל ופצע אותו באורח אנוש.
לאחר אשפוז ממושך במצב קריטי בראל נפטר מפצעיו בבית החולים סורוקה. בצבא החליטו שלא לנקוט בצעדים פיקודיים משמעותיים נגד המפקדים הבכירים באוגדת עזה, בהם מפקד החטיבה הצפונית באותם ימים, אלוף משנה יואב ברונר. המח"ט פיקד על האירוע בשטח, בקו המגע, ולמעשה בראל נפל בסמוך לו כאשר נפגע מאש המחבל.

משפחתו של בראל התרעמה נגד הצבא ודרשה חקירה חיצונית בטענה כי הוראות הפתיחה באש הגבילו את הלוחמים מלירות באותו יום. בצה"ל דחו טענה זו ובתחקיר המלא הסבירו כי בסך הכל נורו 43 כדורים על-ידי צלפי ימ"ס וגדוד צנחנים שאחראי על הגזרה, במהלך הפרת הסדר שהחלה בשעת צהריים מוקדמת והגיעה לשיאה בשעות הערב המוקדמות. מירי הלוחמים, גם של בראל בעצמו, נהרגו מחבל עזתי ומפר סדר פלסטיני בן 12 ונפצעו עוד עשרות מפרי סדר.
התחקיר המלא חושף היום כי גם לאחר הפגיעה בבראל המשיכו הלוחמים להיצמד לחומה באופן שגוי ומסוכן, תוך שהמחבלים ממשיכים להשליך לכיוונם מטעני חבלה. התחקיר גרס כי מראש הלוחמים היו צריכים להיפרס בעמדה אחורית שולטת וגבוהה, תחת מחסה, קל וחומר כאשר 500 מפרי סדר חצו את "קו הריסון" הראשון בשיא האירוע והתנפלו על חומת הגבול. "היתרונות במיקום הכוחות עלו על החסרונות", נכתב בתחקיר, שהעלה עוד כי לא היה מודיעין על הימצאות חמוש בקרב מפרי הסדר.
5 צפייה בגלריה
חמאס שחרר את המחבל שירה מטווח אפס ממעצר הגנתי
חמאס שחרר את המחבל שירה מטווח אפס ממעצר הגנתי
חמאס שחרר את המחבל שירה מטווח אפס ממעצר הגנתי
(צילום: EPA)
המחבל היורה עצמו, פעיל חמאס, נעצר על-ידי חמאס לאחר התקרית אך שוחרר בחלוף מספר שבועות, כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". בצבא אומרים כי פעל כנראה על דעת עצמו אך ההפגנה האלימה עצמה הייתה "מתוכננת ומאורגנת מראש". המחבל החמוש באקדח מוסתר לא זוהה בשום שלב, לפי התחקיר, הגם שהתצפית על מרחב האירוע ליד מעבר קרני הישן הוגדרה כ"טובה". השימוש בנשק חם וקטלני מצד מפרי הסדר "לא היה צפוי". תפקוד המפקדים בשטח וחתירת הלוחמים למגע כדי לעמוד במשימה ראויים לציון וכך גם הפינוי המהיר של הפצוע לבית החולים - תוך 57 דקות מרגע הירי ותוך טיפול מיידי מציל חיים".

המשפחה בביקורת חריפה: "עבור הצבא, מותו - 'שגיאה'"

אחותו של בראל, הילה, ביקרה הבוקר בפוסטים שכתבה בפייסבוק את אלוף פיקוד הדרום בצה"ל אליעזר טולדנו ואת התחקיר הצה"לי. "כשצבא חוקר את עצמו ככה זה נראה", כתבה. היא טענה כי ישנה סתירה בתחקיר: "כשל וציון לשבח של מפקד החטיבה הצפונית. בראל נרצח והוא מקבל ציון לשבח".
על אלוף הפיקוד כתבה: "אומרים שמפקדים אמיצים. אומץ זה לא רק לעמוד מול האויב, אלא גם מול תקלה, מחדל ולהודות באמת. הזמינו אותנו הבוקר להצגת התחקיר הצבאי. לילה בלי שינה, מחשבות והרגשות הציפו אותנו שוב, הפחד לשמוע את מה שקרה שם. מי שבחר לא להגיע זה אלוף פיקוד דרום שבגזרתו ובאחריותו נהרג בראל".
5 צפייה בגלריה
אליעזר טולדנו מפקד פיקוד דרום
אליעזר טולדנו מפקד פיקוד דרום
לא הגיע לפגישה עם המשפחה. אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
פתלי בנט, נפגש עם ניצה שמואלי והילה רחימי, אמו ואחותו של לוחם מג"ב שנפל, בראל חדריה שמואלי ז"ל
פתלי בנט, נפגש עם ניצה שמואלי והילה רחימי, אמו ואחותו של לוחם מג"ב שנפל, בראל חדריה שמואלי ז"ל
אמו ואחותו של בראל בפגישה עם בנט. "מותו עבור הצבא - רק שגיאה"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
היא המשיכה: "בראל לא נהרג בפעילות בעורף האויב, אלא על אדמת המדינה מול הפגנה שהייתה אמורה להיות שקטה ואיש לא חזה את האסון שיקרה. אסון שהרס אותנו לעד. זאת פגישה קשה, אבל האלוף בחר לא להיות נוכח. אין לו אומץ להסתכל לנו בעיניים ולספר איך ולמה איבדנו את היקר לנו מכל, אלו לקחים נלמדו ומה יעלה בגורל הרוצח. הוא משאיר אותנו לבד לשקוע בתוך הכאב. אומץ לב מתחיל בקבלת אחריות, בהפקת לקחים בדוגמא אישית. הבוקר הזה לא מתחיל כך".
תגובת משפחתו של בראל: "התחקיר הצבאי שהוצג לנו הבוקר, לא רק שלא חידש לנו דבר, אלא היה עבור צה"ל דרך לסגור את האירוע הקשה והכואב - דרך אמירה סתמית על שגיאה פה ושגיאה שם. בראל שלנו, לוחם מג"ב, נהרג בלי סיבה - ועבור צה"ל זאת רק שגיאה. מפקד החטיבה הצפונית כשל ברגע האמת. הוא לא קיבל את ההחלטה המתחייבת במשך שעה שלמה שבה יש המוני פלסטינים פורעים צמודים לגדר שמהווים סיכון חיים לכוחות".

מפקד האוגדה: "לא ננהל עימות עם המשפחה"

"המח"ט לא פעל לפינוי הפורעים גם לאחר הניסיונות הברורים לחטיפת נשק, לא הורה על הסגת הכוחות. רק בנס זה נגמר בהרוג אחד ולא ביותר. אם זה לא כישלון, אז אנחנו לא יודעים מה כן. בסופו של יום, לבראל וללוחמים לא היה שום אמצעי להתמודד עם האירוע, הותירו אותו שם חשוף לפגיעה ולמוות כל כך מיותר. בראל איננו, ומפקד החטיבה הצפונית, האיש שאמון על הגזרה, קיבל לאחר האירוע קידום ומקבל עכשיו בתחקיר צבאי פנימי - ציון לשבח. זה יום שקורע לנו את הלב".
5 צפייה בגלריה
תת אלוף נמרוד אלוני
תת אלוף נמרוד אלוני
תת-אלוף נמרוד אלוני. "נעטוף את המשפחה, לא נתעמת איתה"
על רקע הביקורת הקשה של המשפחה, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני - שהיה זה נפגש עמה והציג לה את התחקיר המלא - אמר כי אין בכוונת הצבא "לנהל עימות עם המשפחה". לדבריו, "למשפחה היו טענות ושאלות אינפורמטיביות שיושלמו. שמענו מהם מחשבות נוספות. היה חשוב לנו להיות לצידם, לעדכנם ולהמשיך לעטוף אותם".
הוא הדגיש כי בראל נפל באירוע מבצעי, "בקרב תוך הגנה על נחל עוז". שתי השגיאות הטקטיות העיקריות באירוע הזה היו לדבריו קשורות לפריסת הכוחות על הגדר: "כוחותינו ניגשו לעמדות המוכנות מראש וזה נכון כאשר ההפגנה רחוקה, אבל כאשר ההמון או כמה עשרות נצמדים לחומה אז היא שטח מת. שגינו בכך גם בעבר ולא חשבנו שזו שגיאה - כי בפעמים הקודמות לא תפסנו זאת כשגיאה".
תא"ל אלוני הוסיף כי "השגיאה הנוספת היא הישארות על החומה כאשר ההמון מנסה למשוך הנשקים, והלוחמים חשו סכנת חיים וירו כדי להסירה. חוסר היתרון היה בולט כאן. מסקנה נוספת היא שהיה נכון לבצע תרגיל מלא עם כל הלוחמים למול התרחיש ולא רק תרגיל עם המפקדים כפי שעשינו. נוהל הקרב בוצע היטב".
אלוני התיחס גם לחלקו בתקרית: "הערכתי שההפגנה תהיה נשלטת וכך היא הייתה בשעתיים הראשונות, כעצרת בסככות ו-900 מטר מהגדר. לכן החלטתי, לפי ניסיון העבר, לפרוס רק את הצלפים על קו המגע, ויתר הכוחות מאחור מעט. אם הייתי אומר לכוחות כולם להתפרס על הגדר אז היו לנו יותר קנים לירות - וכך אולי היינו נכנסים אחרת לאירוע".
הוא הדגיש כי לא נמצא כל פער בהוראות הפתיחה באש, וגם בקרב תחושות הלוחמים - והזכיר כי באירוע נפצעו 36 פלסטינים ונהרגו שניים מבין המתפרעים, מהירי של בראל וחבריו. "ירינו באירוע הזה יותר מבעבר", אמר. עוד ציין כי כאחד מהלקחים של התקרית, מעבר קרני הישן שבאזורו היא אירעה ייהרס - כיוון שאינו בשימוש יותר. במקום המעבר תיבנה שם חומה חדשה, בנוסף לשדרוג התילים ההנדסיים ליד הגבול.