נדקרה למוות ביום הולדתה: משה פרי (51), תושב ראשון לציון, נעצר הבוקר (שישי) בחשד שרצח את גרושתו רילי פרי ביום הולדתה ה-55 בדירתה ברחוב רמז בעיר. מדובר באישה ה-14 שנרצחת השנה. "היא פתחה את התריס ושמענו צעקנו 'הצילו, הוא רוצח אותי' - ואז הפסיקו הצעקות", סיפרה שכנה שגרה בצמוד לאישה. לבני הזוג שלושה ילדים.
4 צפייה בגלריה
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
רילי פרי וזירת הרצח
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א מאיר תורג'מן)
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של משה פרי החשוד ברצח גרשתו רילי פרי
הארכת מעצרו של משה פרי החשוד ברצח גרשתו רילי פרי
החשוד משה פרי בבית המשפט
(צילום: אסף מגל )
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי החשד המיוחס לגרוש סביר והאריך את מעצרו בשישה ימים. במקביל, פרי יובא ביממה הקרובה לבדיקה פסיכיאטרית. נציג המשטרה טען בדיון: "בשלב זה אני יכול לספר כי מדובר ברצח אכזרי, החשוד מודה בחלק מהמעשים המיוחסים לו וטוען להגנה עצמית. זו זירה מדממת ואלימה, לחשוד יש עבר פלילי ותיק פלילי. הוא ציין שהיו ביניהם קונפליקטים בעבר".
פרקליטו של החשוד אמר בדיון כי "בוויכוח בין המנוחה לחשוד לא נכח איש, כך שאין מי שישפוך אור על מה שקרה שם מעבר לחשוד. השכנה והבן הגיעו לאחר שהאירוע האלים הסתיים, והם יכולים להעיד על מה שקרה לאחר מכן. החשוד טוען שהגיע לבית המנוחה, היא פתחה לו את הדלת, ולאחר מכן מסיבה שלא ידועה היא צעקה עליו והוציאה סכין ממגירה במטבח וניסתה לפגוע בו.
"הוא, כאקט של הגנה עצמית, לקח דבר הכי קרוב שהיה כדי להתגונן, וגם לא ידע עד שהגעתי לתחנת המשטרה שגרושתו לא שרדה. הוא חשב שהיא אך ורק פצועה. היא יצאה בכוחות עצמה לחדר המדרגות של הבניין, שם פגשה כנראה בשכנה שהזמינה משטרה ואמבולנס. הוא שמע שהוזעקו כוחות משטרה וביטחון ולא ניסה להימלט או לשבש ראיות. הוא שהה והמתין עד שהגיעו אותם כוחות".

השכנה סיפרה: "שמענו ריב לקראת השעה 07:00 בבוקר, התקשרתי למשטרה בערך ב-06:50 ודיווחתי על המצוקה של האישה והצעקות". שכנה נוספת סיפרה כי אחרי שהחשוד נעצר, בתה של הקורבן דפקה על הניידת וצעקה: "למה רצחת את אמא? רוצח".
סגן מפקד מחוז מרכז, תת-ניצב יאיר חצרוני, קיים בזירה הערכת מצב שבסיומה הטיל את החקירה על היחידה המיוחדת ללחימה בפשיעה (יל"פ) במרחב שפלה. במשטרה ציינו כי ב-2021 נפתח תיק שמתייחס לחשד לאירוע אלימות מצידו של הגרוש ב-2019, אולם הקורבן סירבה לשתף אז פעולה ובשל כך נגנז התיק.
4 צפייה בגלריה
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
הזירה בראשון לציון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
הזירה בראשון לציון בה נמצאה אישה ללא רוח חיים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הדיווח על מותה של האישה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב איילון בשעה 06:54. חובש רפואת החירום אורי שטיינמץ ופרמדיק מד"א מתן דושי סיפרו כי "ראינו בחדר המדרגות אישה מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק. היא סבלה מחבלות. מיד הענקנו לה טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות, שבסופן נאלצנו לקבוע את מותה".
לפי המשטרה, "שוטרי תחנת ראשון לציון פתחו לפני זמן קצר בחקירה מואצת, עם קבלת דיווח במוקד 100 בדבר חשד לאירוע אלימות, במהלכו גבר דקר את גרושתו בביתם בעיר. השוטרים שהגיעו למקום איתרו אישה בשנות החמישים לחייה בדירה, כשגורמי הרפואה הגדירו את מצבה אנוש - ובתום ניסיונות החייאה קבעו את מותה".
לפי נתוני המשטרה שעלו בדיון שהתקיים השבוע בוועדה לקידום מעמד האישה, חמש נשים שנרצחו השנה השתייכו לחברה הערבית, שבע יהודיות ואחת אזרחית זרה. שש מהקורבנות נרצחו על-ידי בני זוגן, שתיים על-ידי האח. "בחמישה מקרים הרקע עדיין בבירור ואנו עובדים להבין האם מדובר בסכסוכי חמולות או שכנים", אמרה סגן-ניצב ענת יקיר, ראש מדור נפגעי עבירה במשטרה. לדבריה, למעט הרצח של חנאן אבו חיט בחיפה, "רק במקרה של אישה אחת היה ידוע למשטרה על תלונות קודמות. יש נשים שחיות תחת איום ולא מגיעות להתלונן, יש בעיית פחד וחשש".
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה בדיון כי "גל האלימות מאיים להטביע את החברה בישראל, על הממשלה לשלוח לנשים גלגל הצלה. ניתן להציל את חייהן של נשים רבות אם הממשלה תיישם את התוכניות ובהן הערכת מסוכנותו של הרוצח, ותסיר את החסמים בהעברת המידע בין משרדי הממשלה בעיקר בין שירותי בריאות הנפש ובין הרווחה".
לדבריה, לפי נתוני המשטרה ומשרד הרווחה ההערכות הן שבכל יום 1,000 נשים נמצאות בסכנה אמיתית לחייהן, אך מרביתן שומרות על כך בסוד ורבות מוכנות לקבל את הבעל חזרה הביתה, לאחר מעשי אלימות וצווי הרחקה, בעיקר מפחד. "אסור לקבל את ההסכמה של האישה ללא הערכת מסוכנות לחייה", הדגישה צינמן.
טל הוכמן משדולת הנשים בישראל הוסיפה: "זאת תחושה קשה של דז'ה וו. אנחנו לא יודעות כמה נשים נפגעות אלימות יש בארץ כי הנתון של 200 אלף הוא משנת 2001". עו"ד גילי ורון מויצו אמרה: "אני מרגישה זעם וייאוש לשמוע ולשכנע את המשוכנעות לצאת מכאן והכול נשאר אותו דבר. אני קוראת לראש הממשלה לכנס דיון חירום בנושא". לדיון זומנו בין היתר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הרווחה יעקב מרגי, אולם השניים בחרו שלא להגיע אליו. רק שניים מתוך 15 חברי הכנסת שנכחו בדיון, אלי דלל וקטי שטרית (שניהם מהליכוד), ייצגו את הקואליציה.
פורסם לראשונה: 07:45, 12.05.23