ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לראשונה להחלטת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לעצור את משלוח החימושים לישראל במקרה של מתקפה ברפיח, ואומר כי "אם צריך - נילחם בציפורניים". בהודעה שפרסם באותו הזמן, כתב יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ כי "המתקפות על ארה"ב הן כפיות טובה". השניים ישתתפו הערב (חמישי) במפגש של קבינט המלחמה.

"במלחמת העצמאות לפני 76 שנים היינו מעטים מול רבים", אמר נתניהו. "לא היה לנו נשק, היה אמברגו נשק על ישראל, אבל בתעצומות הנפש, הגבורה והאחדות בתוכנו - ניצחנו. היום אנחנו הרבה יותר חזקים. אנחנו נחושים, ואנחנו מאוחדים כדי להביס את אויבנו ומבקשי נפשנו. אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד. אמרתי כבר שאם צריך - נילחם בציפורניים. אבל יש לנו הרבה יותר מציפורניים, ובאותן תעצומות נפש, בעזרת השם יחד ננצח".
גנץ, בהודעה שפרסם במקביל, מתח ביקורת על השרים שתקפו את ביידן וארה"ב. "השותפות בין ארה"ב לישראל היא שותפות אסטרטגית, ולא פחות חשוב מכך - שותפות ערכית", כתב גנץ. "ארה"ב התייצבה לצד ישראל בשעתה הקשה ביותר, והמתקפות עליה מצד שרים חסרי אחריות הן כפיות טובה שנועדה לצורכי פנים ושנובעת משיקולים פוליטיים". דבריו אלה כוונו בין היתר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שכתב בטוויטר באנגלית: "חמאס ❤️ ביידן".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה
בני גנץ בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה
"מאמין שמשלוחי הנשק החשובים יימשכו". גנץ
הוא הביע תקווה שלמרות הודעת ביידן, משלוחי הנשק לא ייפסקו: "אני מקיים ואמשיך לקיים דיאלוג ישיר בנושאים רבים ורגישים בעלי השפעה דרמטית על ביטחונה של ישראל ואני מאמין שמשלוחי הנשק החשובים יימשכו. מעבר לצורך הביטחוני, יש בכך אמירה מדינית חשובה להמשך העמידה של ארה"ב לצד ישראל. לישראל יש חובה ביטחונית ומוסרית להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופינו ולהסיר את האיום של חמאס מדרום הארץ, ולארה"ב חובה מוסרית ואסטרטגית לאפשר לישראל את הכלים הנדרשים למשימה זו".
לפני כן, בתדרוך לעיתונאים שערך דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הוא התייחס להחלטת ביידן שהובילה לסערה ואמר כי ארה"ב "לא נטשה את ישראל". לדבריו, "הנשיא והצוות שלהם היו ברורים - אנחנו לא תומכים בפעולה קרקעית ברפיח, היכן שמיליון איש נמצאים ללא מקום בטוח ללכת אליו", אמר קירבי. "הנשיא אמר את זה בצורה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו והציע דרכים אלטרנטיביות להביס את חמאס בלי לבצע את הפעולה ברפיח. ביידן אמר שאם הפעולה תתבצע הוא לא יתמוך באספקת נשק. ישראל מבינה את זה מזה זמן".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הבהיר שלישראל יהיה את הנשק שנחוץ לה להגן על עצמה". ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
"ביידן הבהיר שלישראל יהיה את הנשק שנחוץ לה להגן על עצמה", הוסיף קירבי, ולמעשה גילה כי ביידן הלך צעד קטן אחורה. "ארה"ב תמשיך לספק לישראל את היכולות שהיא צריכה, אך היא לא רוצה קטגוריות מסוימות של נשק אמריקני במבצע ברפיח. ישראל עוד לא יצאה למבצע כזה והנשיא דיבר על מה יקרה בעתיד אם היא תלך לשם. זאת החלטה שישראל תצטרך לקבל".
לדבריו, "ביידן הורה לצוותו להמשיך בשיחות עם ישראל כדי להבטיח תבוסה של חמאס. להסתער על רפיח לא יקדם את היעד הזה, עמדתנו היא שמבצע קרקעי ברפיח יחזק דווקא את חמאס במשא ומתן, ולא את ידי ישראל. הטיעונים שאנו מפסיקים לתמוך בישראל אינם נכונים. זה הנשיא שמיהר לספק תמיכה לישראל, זה נשיא ששלח טייסים אמריקנים שיירטו כטב"מים וטילים איראניים".
"ישראל צריכה לקבל את ההחלטות שלה ואנו נקבל את ההחלטות שלנו בהתבסס על מה היא תחליט. הנשיא היה ברור לחלוטין שאם יסתערו על רפיח נצטרך לקבל החלטות. אנו מקווים שלא נגיע לשם", הוסיף קירבי.